Påsken är räddad, Bosse har satt ihop ett nytt elquiz!

Bosses SVÅRA elquiz nr 2: : https://www.byggahus.se/quiz/109-bosses-svara-elquiz-2

Jag tog mig friheten att döpa det till ett svårt elquiz, även om han säger att bara några av frågorna är svåra. Låt dig inte förledas av att två stycken har fått alla rätt, det är vi som har facit som har testat att allt är rätt upplagt.

I den här tråden kan du berätta om vad du fick för resultat och diskutera frågorna.

Öppet eluttag med exponerade elektriska kopplingar i en oavslutad vägginstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av BiFuels löst sittande eluttag.

• Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
8/10

Tabbade på den saknade fasen och y-kopplingen samt vad en säkring ska skydda emot.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig sett en lysrörsarmatur med två rör och en glimtändare. Men självklart tänkte jag att eftersom att det är en svår quiz så finns det säkert någon udda skapelse som man aldrig hört talas om :P

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag gissade på den, och fick rätt =)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
1 och 8 blev fel , men hade man räknat på 1 borde man tagit det.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
9/10 Jag har tydligen inte förstått att en säkring skyddar mot överhettning även vid kortslutning.

På många av frågorna är svårigheten snarare att förstå hur frågan skall tolkas än att förstå svaret. En rolig utmaning. Fast jag tyckte att den första elquizen var ännu roligare.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Jag har aldrig sett en lysrörsarmatur med två rör och en glimtändare. Men självklart tänkte jag att eftersom att det är en svår quiz så finns det säkert någon udda skapelse som man aldrig hört talas om :p
Det finns visst sådana. Men om man vill att den skall avge något ljus så bör man sätta i en glimtändare i den andra sockeln också.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Du fick 7 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 94 personer (71%) av de 132 som gjort quizet.

För att vara beteendevetare får jag väl vara nöjd :confused:

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
K
Jag skulle vilja lämna in en protest mot fråga 4. :)

Bildtexten frågar vilken som är fas, medan quizfrågan frågar efter tändtråd.
Men jag antar att det åligger mig att läsa det finstilta, där det framgår att bilden är hämtad ur en tråd och inte är skapad för just quizen och jag antar att quiztexten juridisk gäller före bilagan vid motstridiga uppgifter, så det är nog kört för mig!

Till nästa Quiz skall jag ha med mig en jurist :)

(ja, jag är ironisk ifall det inte framgått)

Glad påsk!

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
9 av 10, inte så pjåkigt.

Men nu har Bosse lärt mig allt jag vet, så jag är väl lite inne på Bo's sätt att tänka. :)

Jag felade på den enkla fällan, glimtändarfrågan. Får skylla på att jag aldrig sätter upp glimtändar-armaturer längre. ;)

Jag lägger märke till att det finns en stor kunskap, hos de som gjort quizet, om vad man får och inte får göra. Det borde väl göra ESV glada åtminstone.

En slamkrypare i fråga 5.
De flesta har egentligen svarat helt korrekt.
Man mäter spänningsfallet, sen beräknar man föregående resistans
Jag gissade dock på det jag trodde Bo ville ha som svar (inte medvetet, utan insåg det i efterhand

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Äsch.... 8/10 för att jag inte orkade räkna på första frågan. Glimtändaren fattade jag inte så den hade jag inte tagit oavsett.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jo jag funderade en stund på hur fråga 5 skulle formuleras. Det råkar ju vara så i just denna metod att man mäter två storheter och sedan gör en beräkning vilket gör att ett annat svarsalternativ faktiskt "används". Men har man ett riktigt mätinstrument då mäter man slutvärdet direkt med en enda mätning. Jag försökte hantera det genom att fråga efter syftet, vad man vill uppnå. Den blev kanske inte riktigt klockren ändå.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jodå, den blev bra (för mig som är van vid dubbla negationer och medvetet vilseledande frågor). Det står ju tydligt att det är syftet med mätningen som är relevant.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
den var svår/lurig... 7/10. Fick rätt på en jag chansade på och fel på en jag borde vetat så det gick jämt ut...

Det gick väl inte så bra... Jag klantade mig på lysrörsfrågan. Eftersom jag inte läste frågan ordentligt :)
De andra var för att jag inte visste....

• Gilla
johangeorg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.