Hej,
Vår värmepumpstumlare från Bosch har börjat läcka vatten på golvet.
Tumlaren är runt 7-8 år gammal.
Tumlaren verkar drälla mest vatten när kondensbehållaren är nästan full. Men jag ser inget vatten i facket för kondensbehållaren, så det läcker någonstans inuti maskinen. Verkar vara kopplat till rengöringen av kondensorn, eftersom det plötsligt bara forsade vatten ur tumlaren.
Tumlaren verkar drälla mest vatten när kondensbehållaren är nästan full. Men jag ser inget vatten i facket för kondensbehållaren, så det läcker någonstans inuti maskinen. Verkar vara kopplat till rengöringen av kondensorn, eftersom det plötsligt bara forsade vatten ur tumlaren.
Vatten kanalen för rengöring av kondensorn är väl full med ludd.M magnu skrev:Hej,
Det är ju bra att ta isär så man kan få upp allt dammet som ligger i maskinen och byta filtätningarna som är dåliga när det blir så mycket damm, kanske lättare att se i den L-formade kanalen om man tar bort den men det motsvarar inte arbetsinsatsen, bakom kåpan där det står selfcleaning condensor så finns det ytterligare en lucka som kan vara öppningsbar på din annars får man skära upp denna med en kniv då ser man mycket mer till en betydligt mindre insatts än vad som konstigt nog inte visas på filmenM magnu skrev:
Tack för att du tog dig tid att titta på filmen. Det kändes inte som rätt metod.
Naturligtvis gick ett av plastsnäppena av när jag tog bort fronten. Jag skickar med några bilder så att det ska bli lättare för andra. Jag använde ett kraftigt buntband för att peta upp snäppena när jag förstått hur det såg ut.
När man sedan skurit sig in, måste man sätta igen hålet. Den artikeln syns inte på Bosch sprängskisser, men med lite sökning på nätet hittade jag artikelnumret 00646776 a 206kr från Bosch.
Om man bänder sönder frontluckan litw för mycket, så kostar en ny lucka från Bosch bara 126kr.
Den lilla serviceluckan kommer på torsdag, får se hur vi fortsätter då.
Naturligtvis gick ett av plastsnäppena av när jag tog bort fronten. Jag skickar med några bilder så att det ska bli lättare för andra. Jag använde ett kraftigt buntband för att peta upp snäppena när jag förstått hur det såg ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När man sedan skurit sig in, måste man sätta igen hålet. Den artikeln syns inte på Bosch sprängskisser, men med lite sökning på nätet hittade jag artikelnumret 00646776 a 206kr från Bosch.
Om man bänder sönder frontluckan litw för mycket, så kostar en ny lucka från Bosch bara 126kr.
Den lilla serviceluckan kommer på torsdag, får se hur vi fortsätter då.
Nu har jag fått hem serviceluckan, så det är bara att skrida till verket
Frontluckan demonteras med skruvmejsel och buntband. Tur att jag hade fotot från förra inlägget, så jag vet var spännena sitter
Sedan åker kniven fram
Smutsigt var det!
Lite svårt att se men i överkanten är det svart, men det ska vara vitt. Det har lagt sig en massa ludd ovanpå kylelwmenter, som hindrar vattnet att rinn ner.
Jag försökte dammsuga bort smusten, men den satt kvar.
Till slut kom jag fram till att en pincett var bästa verktyget, man får plocka luddet mellan varje lamell
Efter att jag fått bort luddet och sett plasten vit mellan lamellerna, var det dags att montera tillbaka serviceluckan. Naturligtvis monterade jag luckan fel, eftersom den gick att montera på två sätt. Trots att jag sett att det var skillnad och tänkt efter
Jo förresten, skruvarna till luckan, jag rekommenderar att man drar skruvarna för hand med skruvmejsel, så man känner när det tar emot.
Jag justerade luckan så att fronten gick på. Genom att skära i luckan slapp jag lossa skruvarna. Att lossa skruvarna känns riskabelt
Nu ska bara köra tumlaren ett tag och se om inkontinensbesvären har försvunnit.
Logga in
Skapa konto
Frontluckan demonteras med skruvmejsel och buntband. Tur att jag hade fotot från förra inlägget, så jag vet var spännena sitter
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan åker kniven fram
Logga in
Skapa konto
Smutsigt var det!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite svårt att se men i överkanten är det svart, men det ska vara vitt. Det har lagt sig en massa ludd ovanpå kylelwmenter, som hindrar vattnet att rinn ner.
Till slut kom jag fram till att en pincett var bästa verktyget, man får plocka luddet mellan varje lamell
Logga in
Skapa konto
Efter att jag fått bort luddet och sett plasten vit mellan lamellerna, var det dags att montera tillbaka serviceluckan. Naturligtvis monterade jag luckan fel, eftersom den gick att montera på två sätt. Trots att jag sett att det var skillnad och tänkt efter
Logga in
Skapa konto
Jo förresten, skruvarna till luckan, jag rekommenderar att man drar skruvarna för hand med skruvmejsel, så man känner när det tar emot.
Jag justerade luckan så att fronten gick på. Genom att skära i luckan slapp jag lossa skruvarna. Att lossa skruvarna känns riskabelt
Logga in
Skapa konto
Löste det sig?M magnu skrev:Nu har jag fått hem serviceluckan, så det är bara att skrida till verket
[bild]
Frontluckan demonteras med skruvmejsel och buntband. Tur att jag hade fotot från förra inlägget, så jag vet var spännena sitter[bild] [bild] [bild]
Sedan åker kniven fram
[bild]
Smutsigt var det!
[bild] [bild]
Till slut kom jag fram till att en pincett var bästa verktyget, man får plocka luddet mellan varje lamell[bild]
Efter att jag fått bort luddet och sett plasten vit mellan lamellerna, var det dags att montera tillbaka serviceluckan. Naturligtvis monterade jag luckan fel, eftersom den gick att montera på två sätt. Trots att jag sett att det var skillnad och tänkt efter[bild]
[bild]
Utmärkt,
När jag skurit bort för luckan såg jag kylelwmentet, men det såg fint ut tills jag tittade i överkanten, där låg det ludd.
Jag fick plockade varje luddtuss mellan lamellerna med pincett. En tuss i taget.
När jag skurit bort för luckan såg jag kylelwmentet, men det såg fint ut tills jag tittade i överkanten, där låg det ludd.
Jag fick plockade varje luddtuss mellan lamellerna med pincett. En tuss i taget.
Klicka här för att svara