26 241 läst ·
150 svar
26k läst
150 svar
Bosch vinkelslip blev dammig - garantiärende ogillas
Precis som det nämns ovan är ju en vinkelslip en maskin som man kan förutsätta ska användas i en dammig miljö, och att det då kommer in damm är för mig inga konstigheter alls. Det är just betong och asfaltdamm den befunnit sig i.
Det känns väldigt trist att man köper en proffsmaskin som håller i tre dagar. För övrigt gör Bosch väldigt fina maskiner annars.
Fortsättning följer
Det känns väldigt trist att man köper en proffsmaskin som håller i tre dagar. För övrigt gör Bosch väldigt fina maskiner annars.
Fortsättning följer
Redigerat:
Så om en maskin suger in så mycket damm att motor och elektronik går sönder är det då Bosch fel , finns dammsugare .Lutte skrev:Absurt! Häv köpet av maskinen istället!
Att en proffsmaskin tar in damm och går sönder känns rent av som ett konstruktionsfel!
En rondell används till att kapa stål och då blir det ett elektrisktledande damm som maskinen drar i sig så om den inte tål betongdamm så skulle jag hävda ursprungsfel!
Vägrar dom så får fråga om dom vill att tandläkaren eller proktologen ska operera ut rondellen
Nej jobbar man med något som dammar väldigt mycket så ser man väll till att maskinen inte drabbas av allt damm , samma sak att man själv sätter på sej en andningsmask
Det är därför man köper blå Bosch.Polos skrev:
För övrigt är det en "allmän sanning" här på BH att en hushållsdammsugare mer eller mindre omedelbart avlider av exempelvis gipsdamm. Tydligen läser inte min gamla hushållsdammsugare BH, för den har utan problem överlevt mycket gips- och byggdamm.
Brukar du köra rondell i stål och stå med din dammsugare och suga upp gnistor och damm? Nä tänkte väll det!Polos skrev:
Det är snarare så att om inte maskinen orkar med damm från 3dagars arbete så skulle jag säga att det antingen är fel i kapslingen eller att maskinen är felbyggd.
Kan ta två olika scenarion som jag har själv utsatt maskiner för.
1. 7månader med kapningen i rostig tårplåt som är täckt med ett fint lager av magnetitdamm och gråbergsdamm. Kapade då upp cirka 800kvm med 2 flexmaskiner, dom dog vinkelväxeldöden då dom redan hade något år på nacken.
2. Spårade 30mm breda kanaler i betong uppskattningsvis 60-70meter med en redigt gammal hitachi, redan innan hade den levt ett hårt liv med både damm och vatten/lera. Funkar än idag!
Så att en ny maskin går sönder för betongdamm är och borde vara ett fel utan tvekan eller så vet Bosch att deras maskiner inte klarar av att användas och därmed vägrar!
O med facit i handen så borde man välja bort Bosch då dom tar betalt för utebliven kvalité.
Fast tills vidare väljer jag att tro att TS haft otur i kontakten med ÅF. Denna hantering av fel stämmer inte med vad jag hört om garantiärenden på blå Bosch. Har dock aldrig behövt testa själv...Lutte skrev:
Om jag skulle kapa mycket inomhus då skulle jag använda dammsugare med en asksugare imellan , utomhus nej .Lutte skrev:Brukar du köra rondell i stål och stå med din dammsugare och suga upp gnistor och damm? Nä tänkte väll det!
Det är snarare så att om inte maskinen orkar med damm från 3dagars arbete så skulle jag säga att det antingen är fel i kapslingen eller att maskinen är felbyggd.
Kan ta två olika scenarion som jag har själv utsatt maskiner för.
1. 7månader med kapningen i rostig tårplåt som är täckt med ett fint lager av magnetitdamm och gråbergsdamm. Kapade då upp cirka 800kvm med 2 flexmaskiner, dom dog vinkelväxeldöden då dom redan hade något år på nacken.
2. Spårade 30mm breda kanaler i betong uppskattningsvis 60-70meter med en redigt gammal hitachi, redan innan hade den levt ett hårt liv med både damm och vatten/lera. Funkar än idag!
Så att en ny maskin går sönder för betongdamm är och borde vara ett fel utan tvekan eller så vet Bosch att deras maskiner inte klarar av att användas och därmed vägrar!
O med facit i handen så borde man välja bort Bosch då dom tar betalt för utebliven kvalité.
Det är viktigt att du ser till att din dammsugare inte läser dessa sidor på BH eller andra hemska ställen...Alfredo skrev:Det är därför man köper blå Bosch.
För övrigt är det en "allmän sanning" här på BH att en hushållsdammsugare mer eller mindre omedelbart avlider av exempelvis gipsdamm. Tydligen läser inte min gamla hushållsdammsugare BH, för den har utan problem överlevt mycket gips- och byggdamm.Har nog hängt med i över tjugo år och verkar omöjlig att avliva. Slangen gillade dock inte närkontakt med en 500 W bygglampa, men lite silvertejp åtgärdade den skadan och har fungerat i säkert närmare tio år.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Har du faktiskt använt en vinkelslip på betong någon gång?Polos skrev:
Fick tips från en god vän. Bosch har en mycket fin utökad garanti om man bara registrerar sin maskin efter köp.
Hans skruvdragare gav upp. Tog kontakt med Bosch som direkt skickade en fraktsedel för utbyte. Gissar att det är denna: http://www.bosch-professional.com/se/sv/service/garanti/garanti.html
Hans skruvdragare gav upp. Tog kontakt med Bosch som direkt skickade en fraktsedel för utbyte. Gissar att det är denna: http://www.bosch-professional.com/se/sv/service/garanti/garanti.html