Däremot så anmälde jag ärendet till ARN förra veckan och så fort anmälan blev känd hos Hornbach blev jag uppringd och man hade då diskuterat ärendet bland högre chefer och beslutat att jag skulle få häva köpet på maskinen i form av goodwill. Som plåster på såren fick jag 300 kr i presentkort för att det tagit så lång tid.

Egentligen kan jag tycka att Bosch själva borde tagit kostnaden eftersom deras support själva rekommenderade att jag inte behövde ha en dammsugare kopplad vid utomhusbruk. Istället blev det Hornbach som fick ta smällen denna gången, mest för att dom inte ville ha ett ärende hos ARN.

Skönt att det löst sig och jag fått tillbaks pengarna för maskinen. Synd bara att det varit så tungrott hela vägen fram tills man anmäler till ARN.

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
O
För din del löste det sig! Alltid nått! Tråkigt att det skulle vara så svårt att komma fram...

TRevligt att du håller oss uppdaterade!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Skönt att det löste sig. Kanske bra för flertalet forumbesökare att förstå vad som pågår mellan ÅF och tillverkare när ÅF väljer att köpa in utan tillverkargaranti. Det här är ju en balansgång mellan goodwill och principer. Pratar man med seriösa maskinförsäljare om exemplet i den här tråden skakar de på huvudet. Går maskinen sönder på det här sättet byts den direkt på garanti i vanliga fall.

Det är samma visa med hemelektronikbranschen och konsumenten fattar inte varför "garanti" inte är tillverkargaranti.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Detta kan ju förklara agerandet i detta fall som jag tycker hanterats underligt. Hur skall man som konsument veta vilken form av garanti som råder?
Jag kan ju tycka att det då är lite konstigt att Bosch inte säger att så är fallet när TS är i kontakt med dem. Hur blir det i förlängningen med treårsgarantin när man registrerar vem står för dom två extra åren?

ceson skrev:
...Hur blir det i förlängningen med treårsgarantin när man registrerar vem står för dom två extra åren?
Det borde inte gå att registrera dem, men någon här får gärna återkoppla om detta. Om det sköts som i hemelektroniksbranschen avregistreras de serienummer som sålts utan garanti till ÅF och produkten har ingen koppling bakåt i kedjan. De är döda för tillverkaren, typ skrotade. Många gånger görs stora avrop som inte säljs vidare utan hamnar istället på spotmarknaden.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Om så är fallet kan jag ju trösta mig med att alla mina maskiner har "äkta" garanti eftersom jag lyckats registrera dem.

Bosch erbjuder förlängd garanti på alla sina blå maskiner. Så då blir väll Bosch ansvarig ändå? Milwaukee har samma system

C
TuXy skrev:
Jag har inte fått tillbaks maskinen eftersom jag då skulle få betala för att få hem en trasig maskin.
Betala för att få tillbaka den trasiga maskinen?!!? Förutsatt att maskinen inte var äldre än 6 månader är det ruskigt fräckt att kräva detta! Rena rama stölden, det är ju din maskin!
P.s. vems idé var detta, Boschs eller Hornbachs?

Skönt att höra att det till slut löste sig, även om jag misstänker att det är en principsak och du vid det här laget lagt så mycket tid på den trasiga maskinen att du hade kunnat köpa ett antal nya istället om du spenderat den tiden på jobbet.

Redigerat:
Det är Hornbach som hävdade att det kostade en undersökningsavgift om det visade sig att det inte var ett garanti-fel. För min del så spelar det mindre roll nu, för nu har jag fått pengarna åter. Men det stämmer säkert att det inte ska betalas någon avgift om man ska följa konsumentköplagen. Nu är det dock just reklamationen på att jag fått felaktig information i samband med köpet som varit den mest aktuella.

Självklart är det en principsak, men även väldigt dåligt att maskinen bara höll i tre dagar. Tänk om Hornbach hade gett mig pengarna direkt istället för att strejka, det hade nog blivit billigare än att lägga så pass många arbetstimmar på det för deras del :)

Angående förlängda garantier så var min Bosch registrerad för detta, men det hjälper så klart inte om man nu som Bosch kommer fram till att maskinen gick sönder pga. damm. För då är det ett handhavandefel trots att man inte tummat på de instruktioner man fått. Ja, märklig historia det hela!

Men annars, ja då är det Bosch själva som står för den förlängda garantin och antagligen då även eftersom det gått mer än 6 månader så är det kunden som själv ska bevisa att det är ett ursprungligt fel. Hur lätt nu det är efter alla åren man då ägt maskinen när den förlängda garantin tar vid?

Mikael_L
Garanti och köparens lagenliga reklamationsrätt är dock två olika saker.
Så vad som ska bevisas och vad som gäller som godkänd orsak bör framgå av garantiavtalet. Bara det inte blir sämre för köparen än vad konsumentköplagen stipulerar.

Och på tal om garantivillkor:
http://www.radron.se/artiklar/Livstidsgarantin-som-upphorde-/

B
Mikael_L skrev:
Och på tal om garantivillkor:
[länk]
Bara fråga Bosch om dammet beror på månlandningen... Skulle det vara måndamm i maskinen så gäller såklart inte garantin då det är så länge sedan :p

O
Johan Gunverth skrev:
Skönt att det löste sig. Kanske bra för flertalet forumbesökare att förstå vad som pågår mellan ÅF och tillverkare när ÅF väljer att köpa in utan tillverkargaranti. Det här är ju en balansgång mellan goodwill och principer. Pratar man med seriösa maskinförsäljare om exemplet i den här tråden skakar de på huvudet. Går maskinen sönder på det här sättet byts den direkt på garanti i vanliga fall.

Det är samma visa med hemelektronikbranschen och konsumenten fattar inte varför "garanti" inte är tillverkargaranti.
Jag har faktiskt inte hört talas om att en ÅF köper in ett företags produkter och samtidigt tar på sig hela garantiansvaret. Har du några exempel på detta? Det är något som kunden borde informeras om vid köp. Att garantin enbart gäller om du lämnar in den hos din ÅF. Däremot har ibland ÅF förlängd garanti, då står ÅF för den delen efter det första året.
Vilka rabatter ÅF måste kunna få om de tar på sig hela garantiansvaret.
Däremot kan du köpa unbranded utav en tillverkare sätta på ditt eget namn. Då tar man även garantiansvaret...
I TS fall så var tillverkaren som stod för garantin.

Redigerat:
TuXy skrev:
Det är Hornbach som hävdade att det kostade en undersökningsavgift om det visade sig att det inte var ett garanti-fel. För min del så spelar det mindre roll nu, för nu har jag fått pengarna åter. Men det stämmer säkert att det inte ska betalas någon avgift om man ska följa konsumentköplagen. Nu är det dock just reklamationen på att jag fått felaktig information i samband med köpet som varit den mest aktuella.

Självklart är det en principsak, men även väldigt dåligt att maskinen bara höll i tre dagar. Tänk om Hornbach hade gett mig pengarna direkt istället för att strejka, det hade nog blivit billigare än att lägga så pass många arbetstimmar på det för deras del :)
Undersökningsavgift och frakt får man stå för som konsument på de flesta ställen om det inte visar sig vara garantifel. Inte bara verktyg utan även elektronik t.ex.
Bygghemma.se, Komplett och Dustin har i alla fall samma regler...

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag har faktiskt inte hört talas om att en ÅF köper in ett företags produkter och samtidigt tar på sig hela garantiansvaret. Har du några exempel på detta? Det är något som kunden borde informeras om vid köp. Att garantin enbart gäller om du lämnar in den hos din ÅF. Däremot har ibland ÅF förlängd garanti, då står ÅF för den delen efter det första året.
Vilka rabatter ÅF måste kunna få om de tar på sig hela garantiansvaret.
Däremot kan du köpa unbranded utav en tillverkare sätta på ditt eget namn. Då tar man även garantiansvaret...
I TS fall så var tillverkaren som stod för garantin.
Eftersom jag uppträder med mitt riktiga namn vore det rätt dumt. Den som snokar lite kan ta reda på "lite för mycket", men låt oss säga att jag förmodar att Bosch gör som många andra tillverkare. Jag har själv en GST-100CE från konkursförsäljning som inte går att registrera för att den "inte finns". Trots att de bara var ett halvår gammal när jag köpte den. En gammal skolkompis servar blå Bosch och intygar att det är "skillnad på garantivillkor" beroende på kund, men säger inte mer än så. I mitt fall hade säkert den kursade byggfirman köpt in dessa på avrop utan garanti.
Det kostar mer att köpa med garanti och hantera utbyte än att köpa utan och slita ut maskinen innan garantitidens slut. Jämför med att slipa den slöa morakniven än ta en ny. Slöseri, men någon har räknat på det. Hur kommer det sig att en snickare har 85% rabatt på ett redan hyfsat utpris på Hilti hos sin grossist, men samtidigt ingen garanti?
Därmed är vi tillbaka på avrop som hamnar på spotmarknaden. Man använder underleverantörer som mellanhänder som köper upp stora mängder garantifritt och säljer vidare till olika kedjor.
Hur garanti presenteras mot kund spelar ingen roll. Konsumentköpslagen gäller och säljaren behöver inte upplysa om något mer. Om man kallar det garantiförlängning eller garantiförsäkring är det just en försäkring och du blir skinnad på pengar ändå.

Jag kan ta ett exempel från nära dåtid. Jag hade möjligheten att sälja Sonys konsumentprodukter och blev förvånad att många elektronikhandlare sålde dem med 1 års garanti, när Sony själva erbjuder egen 3-årsgaranti. Dessa produkter kunde vi den tidpunkten inte servas av dem som gör garantiservice i Sverige. De måste tillbaka till försäljaren. Komponenter som hårddiskar i datorer är alltid garantilösa och det är dessa överskottsdiskar som dyker upp i diverse kampanjer hos elektronikkedjor. Marginalerna är mångdubbelt bättre och risken för eget garantiåtagande är relativt liten. Någon tillverkargaranti finns inte på dem.

"Unbranded" är inte det jag menar med detta. Det är äkta vara som kommer in via andra kanaler.
Jag vet; detta låter väldigt skumt i de flestas öron och jag var synnerligen skeptiskt till det första gången jag hörde det...tills jag själv satt där i skiten som säljare och hade lovat för mycket. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.