Byggahus.se

Bosch vinkelslip blev dammig - garantiärende ogillas

1. T
    Medlem · Nivå 6
    I dräneringstider behövde jag en vinkelslip och besökte ett av de större varuhuset som säljer byggmaterial. I butiken frågade jag efter den mest hållbara maskinen och fick rådet att köpa en blå Bosch, närmre bestämt en Bosch GWS 12-125 CI.

Väldigt nöjd med maskinen och den kördes under några timmar första och andra dagen. Tredje dagen började den stängas av till och från av sig själv. Arbetsmomentet med maskinen var att slipa med diamantklinga på husväggen inför isoleringen vilket alltså inte innebär att maskinen jobbar med så står påfrestning utan klingan snurrar så gott som fritt.

Maskinen var till slut helt död och jag åkte åter igen till det störa varuhuset och lämnade in maskinen på reparation. Efter någon vecka fick jag beskedet att det hade kommit smuts i maskinen och att det kostar 800 kr att laga. Deras motivering lyder att det har kommit smuts i maskinen.

Frågan som jag ställer mig är om livslängden på en blå Bosch verkligen är menad att vara endast tre dagar när jag gått in hos återförsäljaren och frågat efter en maskin specifikt för mitt ändamål?
    Hade jag nöjt med mig en maskin som jag kalkylerade att kasta efter användning hade jag valt en eller flera maskiner för 1/10 av priset jag nu gav.

Min rekommendation är därför att inte köpa maskiner från Bosch om det kan förekomma damm i miljön den ska användas i. Boschs vinkelslipar är väl inte tänka att användas i en dammig miljö?

2. T
    Medlem Nivå 5
    Detta låter väldigt konstigt vinkelslipar om några ska väl klara väldigt dammiga miljöer. Jag är glad att jag bara gav drygt 500 kr för mina blåa Bosch vinkelslip.

3. S
    Medlem · Nivå 10
    Jag gjorde samma projekt som du, fast på insidan av väggarna inför en kakling. Körde igenom 4 vinkelslipar, först en hitachi, sen en bosch (de 2 jag hade hemma) sen 2 st biltema maskiner.

Det blir sinnessjukt dammigt av ett sånt där projekt, allra helst om man är inomhus som jag var.
    Jag ångrar att jag inte började med biltema maskiner, hade spart några tusen på det. Dom höll ungefär lika länge vilket som..

4. S
    Medlem · Nivå 10
    Kan tillägga att det var en blå bosch så det inte blir några funderingar.

5. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Jag har gjort ett liknande projekt en gång i forntiden. Vi skulle slipa av en båt för att kunna lacka om den och vi avverkade då 4st excenterslipar från Biltema. Den stora fördelen med att välja budgetmaskiner är att Biltema inte skickar iväg sina maskiner på damm-analys utan de byter direkt om de är trasiga.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Men är det verkligen Bosch som nekar garanti av ett sådant skäl? Det är ju löjligt. Anmäl till ARN.

Det primära syftet med en vinkelslip är ju att skapa damm...

7. P
    Medlem · Nivå 8
    Låter som ett garantiärende. Butiken/Bosch får reparera kostnadsfritt eller byta ut.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Det borde inte ligga i Bosch's intresse att det framgår på byggahus Bosch de inte anser att deras blåa maskiner skall tåla damm.

9. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Om en maskin får massor med damm in i tex motorn är det då Bosch fel ?
    Man måste faktiskt ta hand om sina maskiner

10. buspojken
    Lösvirkesbyggare · Nivå 9
    Köper man en proffs maskin så borde man kunna förvänta sig längre hållbarhet än 3 dagar, dessutom vet alla att vinkelslipar lever ett hårt liv i tuff miljö, bygg då maskinen efter de

11. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Jag kan köra slut på dom flesta maskiner jag använder på jobbet , om jag inte använder dom på rätt sett . Här har dom hitta damm i maskinen då är det inte så konstigt att den går sönder

12. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Jag har då slipat källarväggarna fri från asfalt och slipat bort puts från nästan alla källarinnerväggar med min GWS 15-125 CIE och den har mäktat med utan problem. Jag började med två budgetmaskiner från Jula/ÖoB men dom gav upp redan i första rummet, i den ena var det ett drev som slets ut och den andra brann upp. GWSen räknar jag till ett av mina bättre inköp.

13. pjodden
    Medlem Nivå 10
    Jag fick samma bemötande när jag lämnade in en handöverfräs. Pga av damm i maskinen så nekades reklamation. Så nu köper jag inte mer Bosch pga dåligt kundbemötande. Synd för de har ju många fina maskiner.

14. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    För min del är nog oftast det primära syftet att slipa eller kapa något. :p Men jag håller med. Det är löjligt. Klart en blå Bosch ska tåla lite damm. Och primärt syfte eller ej, dammar gör det som bara tusan när man exempelvis slipar betong, vilket får anses som ett högst normalt användningsområde för en vinkelslip.

15. L
    Medlem · Nivå 11
    Absurt! Häv köpet av maskinen istället!

Att en proffsmaskin tar in damm och går sönder känns rent av som ett konstruktionsfel!

En rondell används till att kapa stål och då blir det ett elektrisktledande damm som maskinen drar i sig så om den inte tål betongdamm så skulle jag hävda ursprungsfel!

Vägrar dom så får fråga om dom vill att tandläkaren eller proktologen ska operera ut rondellen

• Laddar…