Mikael_L
Som av en lycklig slump ramlade en felaktig, men nästan ny Bosch maskin på mig precis nu när den gamla Husqvarnan kastat in sista handduken.
Och jag gillar ju att fixa och reparera, och en nästan ny maskin får ju inte gå på tippen enligt min mening.

Denna maskin är flyttgods från spanien, och har spansk text på framsidan, kul, då får jag lära mig ett nytt språk också. :)
Det var förövrigt under flytttransporten (utan transportsäkringar) som den ska ha pajat.

Nåväl, igår kopplade jag in den snabbt och började felsöka. Först en "tomkörning" med 2 st handdukar i 15 minuters snabbprogrammet. Funkade bara fint fram tills det var dags för centrifugering, då är det som att den börjar varva upp lite för att snabbt avbryta.
Sen låter det liksom ett nästan knattrande ljud från maskinen när trumman roterar, så jag tänkte att något har lossnat inne i maskinen och öppnade locket och bakstycket (jag blev förvånad över hur lite prylar det är i en modernare maskin).
Inget syntes som låg an mot något som roterar, men det lät lite illa när jag manuellt vred på trumman.

Så började jag fundera på om det är något mellan trumma och höljet runt, och hur man öht kommer åt det området?
Men jag la först av drivremmen och kunde konstatera att det låter inte när bara trumman vrids, men däremot när jag vrider på motoraxeln. Så stenkrossljudet kommer tydligen från motorn.

Sen har jag provat att resetta maskinen - Vredet till kl 6, tryck in centrifugknappen, håll inne, vrid till kl7, fortsätt att hålla knappen inne några sekunder.

Sen har jag letat efter någon skaksensor, men inte lyckats lista ut var den kan tänkas vara.
Och nu la jag ner maskinen och tog loss plasten under och kollade på motorn.
Synkron-motor, den är väl utan kol?

Så nu är jag lite lätt utan idéer om hur jag ska gå vidare, så jag vänder mig hit för tips.

P
Om det är en borstlös motor så har nog något trillat in i den under transporten
ta loss den och kolla om något kan trilla ut.
annars byt den kostar inte så många kronor.
ärdet en konventionell motor med kol så är det troligen dessa som är fel på

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ta loss kontakten till motorn från motorkortet. Lyssna om det låter lika illa fortfarande.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Så här ser insidan av motorn ut :)
Delar av en elektrisk motor upplagda på en tidning, inklusive stator med kopparlindningar och rotoraxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Det är lagret på remsidan av rotorn som hackar lite, känns om jag håller rotorn i bägge lagrena och sätter lite snurr på den.

Men kan detta verkligen leda till att centrifugeringen lägger av?

Mikael_L
Till motorn går det 3 sladdar i ett kontaktstycke och en skyddsjord som alltså är strömmatningen, men precis bredvid sitter en kontakt till som går till detta lilla kretskort.
Detta har ingen anslutning in till motorn och jag undrar därför vad det är.
Är detta vibrationssensorn tro?
Närbild av ett kretskort med elektroniska komponenter som misstänks vara en vibrationssensor.
Skapa konto

Mikael_L
Nu satt jag ihop sakerna, men lät det lilla kretskortet hänga i luften, dvs inte fast mot motorn, och nu snurrar motorn i centrifugfart :) (y) (men låter som en stenkross på speed och ecstasy :dizzy:)

Det ser ut som en typisk mikromekanisk accelerometer. Om du kan läsa vad som står på den kvadratiska kretsen så kan man nog kolla upp det.

Men hursomhelst så kanske nya lager hjälper :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Lagerfel verkar det ju vara
Men ibland är det omöjligt att få bort remskivan även med värme och i pressmaskin

Det brukar finnas en återkoppling att motorn går en sk tachometer
Möjligtvis är det denna funktion som kortet använder

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
P
Va f-n en kinesmotor
Köp skf lager så lär den hålla länge istf dessa sk-t lager där sitter

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jaha, var det SKF du sa ... ;)
SKF-lagerförpackning med texten "SKF Explorer 6002-2Z MADE IN ITALY" på etiketten.
Skapa konto

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
En liten film (min absolut första uppladdade -wow) så ni också får njuta lite av stenkrossljudet. :cool:

• Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jösses vilket oljud!
Kan du plåta av modellbeteckningen med tillverkningsinfo på tvättmaskinen?

Mikael_L
Redan gjort, bara att ladda upp :D

Typskylt på en Bosch-tvättmaskin med modell- och energiinformation.

Ljudet låter rejält mycket i videon, iom jag höll kameran och mikrofonen väldigt nära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.