Har en Bosch tvättmaskin Maxxum 7. Den är cirka tio år och använd ett par gånger i veckan.

Utmärkt maskin. Men sen några månader händer det allt oftare att det blir ett jädra oljud vid centrifugering.
Roterande trumman verkar skrapa emot behållaren , särskilt om tvätten innehåller stor frottéhandduk eller annat som blir tungt av vattnet.

Har försökt minska varvet från 1200 till 1000, men det hjälper inte längre. Gissar att stötdämpare lossnat / tröttnat. Är det idé att tillkalla reparatör? Kan man fixa det själv? Jag skulle klara att dra åt nån lätt åtkomlig mutter eller byta nån lätt åtkomlig komponent men inget svåråtkomligt eller nåt som kräver avsevärd muskelstyrka.

Maskinen har E-nummer WAE28362SN/03 FD 9310 60 1081

M måns hagberg skrev:
Har en Bosch tvättmaskin Maxxum 7. Den är cirka tio år och använd ett par gånger i veckan.

Utmärkt maskin. Men sen några månader händer det allt oftare att det blir ett jädra oljud vid centrifugering.
Roterande trumman verkar skrapa emot behållaren , särskilt om tvätten innehåller stor frottéhandduk eller annat som blir tungt av vattnet.

Har försökt minska varvet från 1200 till 1000, men det hjälper inte längre. Gissar att stötdämpare lossnat / tröttnat. Är det idé att tillkalla reparatör? Kan man fixa det själv? Jag skulle klara att dra åt nån lätt åtkomlig mutter eller byta nån lätt åtkomlig komponent men inget svåråtkomligt eller nåt som kräver avsevärd muskelstyrka.

Maskinen har E-nummer WAE28362SN/03 FD 9310 60 1081
den är tillverkad 2013
du behöver byta lagersats 00172686 knappt en tusing
men sen är det ca 3h jobb
väl värt det

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag var i liknande situation, men eftersom maskinen redan haft lite strul som jag åtgärdat innan så blev den högljudda centrifugeringen tungan på vågen och en ny maskin för ca 6 000kr kändes mer värt än att betala nästan samma till en reparatör.

Tack för svar och 2013 stämmer!

Men oljudet är bara då trumman skrapar mot behållaren vid centrifugring med ojämn last. Lagren låter inte alls i normal drift och känns bra då man snurrar på trumman för hand.

Närbild på nedre delen av en läckande stötdämpare i en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foto på stötdämparens nedre del. Man ser att den börjat läcka. Nya kostar drygt 1000:- styck från Bosch och det går åt två stycken.

Nertill ser den här ju lätt åtkomlig ut. Vet nån hur pass svåråtkomliga övre fästena är? Om de är lätta att nå skulle även jag klara att byta och kanske i så fall hitta billigare stötdämpare att sätta dit.

Hittade stötdämpare på Amazon för 179:- plus frakt för paret. Bra pris, men hur få dit dom?

Har kollat flera videor. De ska visa "enkelt" byte av stötdämparna. Men övre fästena för stötdämparna verkar man bara komma åt genom att man demontera både front och lock på maskinen. Även då verkar det vara besvärligt. Inget för mig.

Servicetekniker ska kosta 800:- i arbete efter ROT/RUT-avdrag. Men sen tillkommer minst 2000:- för reservdelar. Troligen hittar han behov av fler delar. Alltså minst 3000:- och sen har jag en 13 år gammal maskin med de ålderskrämpor som dyker upp.

Det lutar åt att byta maskinen så småningom, men om nån har bytt stötdämparna på ett genuint enkelt sätt vore det intressant!

M måns hagberg skrev:
Tack för svar och 2013 stämmer!

Men oljudet är bara då trumman skrapar mot behållaren vid centrifugring med ojämn last. Lagren låter inte alls i normal drift och känns bra då man snurrar på trumman för hand.

[bild]

Foto på stötdämparens nedre del. Man ser att den börjat läcka. Nya kostar drygt 1000:- styck från Bosch och det går åt två stycken.

Nertill ser den här ju lätt åtkomlig ut. Vet nån hur pass svåråtkomliga övre fästena är? Om de är lätta att nå skulle även jag klara att byta och kanske i så fall hitta billigare stötdämpare att sätta dit.
dom är inte täta det är en inoljad filttätning som kladdar sådaä

@
returen returen skrev:
dom är inte täta det är en inoljad filttätning som kladdar sådaä
Jag trodde att det var hydrauliska stötdämpare. Går dom på luft?

M måns hagberg skrev:
@

Jag trodde att det var hydrauliska stötdämpare. Går dom på luft?
luft och inte minst friktion
kollas enklast genom att ha den i handen och för den ut och in, då skall det gå! rätt trögt
om man har erfarenheten kan man gunga på baljan uppifrån och skaffa sig en uppfattning om skicket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.