Min tvättmaskin, en tolv år gammal Bosch WAS28461SN, låter hemskt. Jag har bytt kolen ganska nyligen. Är det någon kunnig som kan avgöra vad som är fel och om det är lönt att laga den?

A
svårt men det är ju från trumman
om du fått in något mellan balja och trumma eller ev trumlager

Tycker inte det låter som lagerljud. Säter mina pesetas på att det är ett främmande föremål mellan balja och trumma (eller liknande).

Jag håller inte helt med föregående om att det INTE låter som ett lagerljud..

Jag tycker att det mycket väl skulle kunna vara ett riktigt trasigt lager som gör de där ljuden..

På en del maskiner är det relativt enkelt att montera bort värmeelementet och inspektera vad som ev kan finnas mellan balja och innertrumman. Kanske värt ett försök?

Hur känns trumman om man tar i den - och sedan roterar den sakta för hand?

Tack för alla synpunkter. Motståndet är jämnt när jag drar runt trumman, dvs inga tydliga indikationer på att det sitter någonting emellan. Ljudet från när jag drar runt trumman för hand framgår av bifogad fil.

A
F FredLind skrev:
Tack för alla synpunkter. Motståndet är jämnt när jag drar runt trumman, dvs inga tydliga indikationer på att det sitter någonting emellan. Ljudet från när jag drar runt trumman för hand framgår av bifogad fil.
Så skall det inte låta!
Ligger trumman mot bälgen?

Jag skulle leta upp en annan begagnad maskin byta. En bättre maskin än den du har kan hitta för under 1000:- på blocket/marketplace.

Låter riktigt illa när du roterar. Har bytt lager på en maskin och det gör jag inte igen tog många timmar..

Maxizor Maxizor skrev:
Jag skulle leta upp en annan begagnad maskin byta. En bättre maskin än den du har kan hitta för under 1000:- på blocket/marketplace.

Låter riktigt illa när du roterar. Har bytt lager på en maskin och det gör jag inte igen tog många timmar..
Tysktillverkad 1400 varv och kanske variospeed minns inte riktigt men det är inte så mycket idag som slår det idag.

Jag skulle rekommendera att köpa en ny eller bättre begagnad maskin. Bara mitt råd. Jag har haft bra erfarenhet av Miele/Samsung som jag köpt. 1400v och variospeed är inga speciella funktioner.

Lycka till!

Har hört ett antal lager som varit trasiga av olika slag, men ingen liknar detta. Trasiga lager brukar sjunga som järnvägsräls, knastra eller knäppa.
Detta låter mer som man "gnider en ballong" tycker jag.

A
den här maskinen renoverar man alla dagar i veckan. svårslagen kvalitet.
billiga delar som är lätta att få tag på.
ny motsvarande är väl 12-14.000.-

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den här maskinen renoverar man alla dagar i veckan. svårslagen kvalitet.
billiga delar som är lätta att få tag på.
ny motsvarande är väl 12-14.000.-
Var ju inte så dyr enligt prisjakt.. ca 6000:- för 12 år sedan. Svårt att tro att ny skulle kosta det dubbla idag?

Men bara o riva och se om det är något som fastnat där inne. Kan ju låta riktigt illa!

• Skärmdump från Prisjakt som visar en Bosch tvättmaskin och dess prisutveckling över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparera då dagens hushållsmaskiner är så energisnåla så det inte blir rent.... Eller så sköljer de katastrofalt dåligt.
Ska man ha en bra maskin får man köpa en för yrkesbruk tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.