Är detta fortfarandet ett problem på Boschmaskiner? Vi är i tankarna på att köpa en ny och jag insåg när jag såg den här tråden att jag minns att det var ett jätteklent handtag på den bosch vi hade förut. Vi fick dock aldrig detta problem men det var säkerligen nära. Handtaget till tumlaren sprack.

S Sackaros skrev:
Är detta fortfarandet ett problem på Boschmaskiner? Vi är i tankarna på att köpa en ny och jag insåg när jag såg den här tråden att jag minns att det var ett jätteklent handtag på den bosch vi hade förut. Vi fick dock aldrig detta problem men det var säkerligen nära. Handtaget till tumlaren sprack.
Nä, handtaget är infällt numera. På de lite fräsigare modellerna iaf.

• En hand demonstrerar ett infällt handtag på en modern tvättmaskin med touchkontroller och WiFi-symbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sackaros
  • Laddar…
Stort tack som f-n! Enkelt, lätt o billigt! Satte en skruv från ett ikeahandtag.

En lite passup är att sätt inte en för stor skruv då luckans hake inte faller tillbaka tillräckligt för att påverka lucklåset vilket ledder till att maskinen inte går att köra(luckan ej stängd), men tog en polygrip o tryckte till för att platta den o sen - fixat..... för nu iaf!

• Gilla
Johannabacken
  • Laddar…
christian.delen christian.delen skrev:
[bild]
Jag inser att den ursprungliga frågeställaren har löst sitt problem, men svaren hjälpte mig nu, så jag ger gärna tillbaka lite till andra som söker lösning på samma problem. Jag har en Siemens-maskin (WM14S4M0DN) med identisk lucka. Jag fick upp den ganska enkelt med en skruvmejsel när jag bara hittade rätt ställe. Man får dra ut handtaget lite för att komma till.

Bilden visar luckan efter att jag har monterat bort handtaget. Pilarna anger ungefärlig riktning på mejseln. Antingen kan man trycka ut metalldelen vid den blå pilen (det är den som hantaget normalt drar i) eller så kan man trycka in (mot maskinen) metalldelen vid den röda pilen. Den övre metalldelen, vid röda pilen, verkar bara ha i syfte att kunna nödöppna med.

Färgavskrapningarna är resultatet av mitt rotande med bågfilsblad på fel ställe.

Den lilla plastklacken som har gått av på mitt handtag är svagt konstruerad, antingen för att vara svaga länken ifall någon drar för hårt i handtaget vid fel tillfälle eller för att börja gå sönder när tillverkaren tycker att det är dags att sälja en ny maskin.
Kom bara hit för att tacka för den fantastiska bild och instruktionen!

• Gilla
christian.delen
  • Laddar…
Stort tack för alla bra kommentarer hör, efter en kvarts pulande klarade jag det, saknade en lång smal skruvmejsel, köks kniven blev det som räddade mig. Får se om jag ger mig på ett försök att laga eller om jag kommer att pula var gång.

Ingen tvättmaskin men en torktumlare med liknande problem. Lösningen var likartad, dra i några litet längre skruv efter att ha rensat upp plasthaveriet undertill. Har hållit ca 6 år nu, bra maskin i övrigt och vet inte riktigt hur gammal den kan vara… 10-15 år?

Två av de tre skruvarna jag drog i blev på vippen att bryta igenom på framsidan det blev bara en bula. Den tredje bröt igenom och jag har tänkt i ett antal år att jag kunde snygga till med att kapa av skruvspetsen med en Dremel/motsv… men det blev inte av.

En Bosch torktumlare med öppen lucka och synliga skruvar nära luckans gångjärn.
Skapa konto
Torktumlare med öppen lucka och för långa skruvar som nästan tränger igenom luckans framsida.
Skapa konto

p-pennan p-pennan skrev:
Bifogar bild på hur jag ersatte klacken som gått av. Förborrade 3hål och satte i några skruv. Fungerar lika bra som innan.
[bild]
Gjorde exakt lika men med 2 skruvar, Tack för denna tråd, det räddade mig också..

N nylen8007 skrev:
Hittade denna:
[media]
Kommer nog testa att laga den på liknande sätt
Denna video rädda oss, helt sjukt o kunna öppna med en simpel matkniv!

20-åriga dottern som inte följde med på semester löste biffen med den här tråden. Jag på stranden från Österlen hjälpte bara till med länken. Stort tack!

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden räddade oss också
Jag fick upp den med hjälp av matkniv, så ska jag ge mig på att laga, någon gång när jag har tid

• Gilla
backstromj
  • Laddar…
christian.delen christian.delen skrev:
[bild]
Jag inser att den ursprungliga frågeställaren har löst sitt problem, men svaren hjälpte mig nu, så jag ger gärna tillbaka lite till andra som söker lösning på samma problem. Jag har en Siemens-maskin (WM14S4M0DN) med identisk lucka. Jag fick upp den ganska enkelt med en skruvmejsel när jag bara hittade rätt ställe. Man får dra ut handtaget lite för att komma till.

Bilden visar luckan efter att jag har monterat bort handtaget. Pilarna anger ungefärlig riktning på mejseln. Antingen kan man trycka ut metalldelen vid den blå pilen (det är den som hantaget normalt drar i) eller så kan man trycka in (mot maskinen) metalldelen vid den röda pilen. Den övre metalldelen, vid röda pilen, verkar bara ha i syfte att kunna nödöppna med.

Färgavskrapningarna är resultatet av mitt rotande med bågfilsblad på fel ställe.

Den lilla plastklacken som har gått av på mitt handtag är svagt konstruerad, antingen för att vara svaga länken ifall någon drar för hårt i handtaget vid fel tillfälle eller för att börja gå sönder när tillverkaren tycker att det är dags att sälja en ny maskin.
Vilket supertips! Stort tack!
Denna bild var precis vad vi behövde, det löste problemet åt oss och vi fick i alla fall ut tvätten.
Låsmekanismen ser exakt likadan ut på vår tolv år gamla Siemens WM14S4M0DN/07.

• Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Hej! Min torktumlare Bosch logixx 8 har gått i baklås. Luckan är ej stängd men låset är låst. Är det någon som vet om man kan få upp låset utan att behöva byta det?

M Mawe1 skrev:
Hej! Min torktumlare Bosch logixx 8 har gått i baklås. Luckan är ej stängd men låset är låst. Är det någon som vet om man kan få upp låset utan att behöva byta det?
du lär få byta det, det är slitgrejer som däck på en bil

returen returen skrev:
du lär få byta det, det är slitgrejer som däck på en bil
Ok, tack för svar!

Då är det väl dax för en reparatör. Är det dyrt? Tänkte beställa låset via webben.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.