81 876 läst ·
61 svar
82k läst
61 svar
Bosch tvättmaskin handtaget trasigt
Är detta fortfarandet ett problem på Boschmaskiner? Vi är i tankarna på att köpa en ny och jag insåg när jag såg den här tråden att jag minns att det var ett jätteklent handtag på den bosch vi hade förut. Vi fick dock aldrig detta problem men det var säkerligen nära. Handtaget till tumlaren sprack.
Nä, handtaget är infällt numera. På de lite fräsigare modellerna iaf.S Sackaros skrev:
Stort tack som f-n! Enkelt, lätt o billigt! Satte en skruv från ett ikeahandtag.
En lite passup är att sätt inte en för stor skruv då luckans hake inte faller tillbaka tillräckligt för att påverka lucklåset vilket ledder till att maskinen inte går att köra(luckan ej stängd), men tog en polygrip o tryckte till för att platta den o sen - fixat..... för nu iaf!
En lite passup är att sätt inte en för stor skruv då luckans hake inte faller tillbaka tillräckligt för att påverka lucklåset vilket ledder till att maskinen inte går att köra(luckan ej stängd), men tog en polygrip o tryckte till för att platta den o sen - fixat..... för nu iaf!
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Kom bara hit för att tacka för den fantastiska bild och instruktionen!christian.delen skrev:
[bild]
Jag inser att den ursprungliga frågeställaren har löst sitt problem, men svaren hjälpte mig nu, så jag ger gärna tillbaka lite till andra som söker lösning på samma problem. Jag har en Siemens-maskin (WM14S4M0DN) med identisk lucka. Jag fick upp den ganska enkelt med en skruvmejsel när jag bara hittade rätt ställe. Man får dra ut handtaget lite för att komma till.
Bilden visar luckan efter att jag har monterat bort handtaget. Pilarna anger ungefärlig riktning på mejseln. Antingen kan man trycka ut metalldelen vid den blå pilen (det är den som hantaget normalt drar i) eller så kan man trycka in (mot maskinen) metalldelen vid den röda pilen. Den övre metalldelen, vid röda pilen, verkar bara ha i syfte att kunna nödöppna med.
Färgavskrapningarna är resultatet av mitt rotande med bågfilsblad på fel ställe.
Den lilla plastklacken som har gått av på mitt handtag är svagt konstruerad, antingen för att vara svaga länken ifall någon drar för hårt i handtaget vid fel tillfälle eller för att börja gå sönder när tillverkaren tycker att det är dags att sälja en ny maskin.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ingen tvättmaskin men en torktumlare med liknande problem. Lösningen var likartad, dra i några litet längre skruv efter att ha rensat upp plasthaveriet undertill. Har hållit ca 6 år nu, bra maskin i övrigt och vet inte riktigt hur gammal den kan vara… 10-15 år?
Två av de tre skruvarna jag drog i blev på vippen att bryta igenom på framsidan det blev bara en bula. Den tredje bröt igenom och jag har tänkt i ett antal år att jag kunde snygga till med att kapa av skruvspetsen med en Dremel/motsv… men det blev inte av.
Två av de tre skruvarna jag drog i blev på vippen att bryta igenom på framsidan det blev bara en bula. Den tredje bröt igenom och jag har tänkt i ett antal år att jag kunde snygga till med att kapa av skruvspetsen med en Dremel/motsv… men det blev inte av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20-åriga dottern som inte följde med på semester löste biffen med den här tråden. Jag på stranden från Österlen hjälpte bara till med länken. Stort tack!
Den här tråden räddade oss också
Jag fick upp den med hjälp av matkniv, så ska jag ge mig på att laga, någon gång när jag har tid
Jag fick upp den med hjälp av matkniv, så ska jag ge mig på att laga, någon gång när jag har tid
Vilket supertips! Stort tack!christian.delen skrev:
[bild]
Jag inser att den ursprungliga frågeställaren har löst sitt problem, men svaren hjälpte mig nu, så jag ger gärna tillbaka lite till andra som söker lösning på samma problem. Jag har en Siemens-maskin (WM14S4M0DN) med identisk lucka. Jag fick upp den ganska enkelt med en skruvmejsel när jag bara hittade rätt ställe. Man får dra ut handtaget lite för att komma till.
Bilden visar luckan efter att jag har monterat bort handtaget. Pilarna anger ungefärlig riktning på mejseln. Antingen kan man trycka ut metalldelen vid den blå pilen (det är den som hantaget normalt drar i) eller så kan man trycka in (mot maskinen) metalldelen vid den röda pilen. Den övre metalldelen, vid röda pilen, verkar bara ha i syfte att kunna nödöppna med.
Färgavskrapningarna är resultatet av mitt rotande med bågfilsblad på fel ställe.
Den lilla plastklacken som har gått av på mitt handtag är svagt konstruerad, antingen för att vara svaga länken ifall någon drar för hårt i handtaget vid fel tillfälle eller för att börja gå sönder när tillverkaren tycker att det är dags att sälja en ny maskin.
Denna bild var precis vad vi behövde, det löste problemet åt oss och vi fick i alla fall ut tvätten.
Låsmekanismen ser exakt likadan ut på vår tolv år gamla Siemens WM14S4M0DN/07.