Byggahus.se
Bosch torktumlare WDT65 från 2015 har börjat torka dåligt, d.v.s. tvätten är inte torr vid programmets slut. Detta gäller inte bara vid sensorstyrt program, utan även vid tidsprogram forcerat till 30 min; det är ingen skillnad före och efter sagt program. Därmed har jag en tanke om att det kanske inte är sensorn som luddat igen, ref. typ av problem med ”Self-cleaning condenser” som är väl dokumenterat på Youtube.

Någon som har egen erfarenhet eller tanke om vilken/vilka delar problemet troligen härrör till?

Manualen anger kalk på fuktgivare i trumman som möjlig källa till problemet, men om det är bifogad tycker jag den ser bra ut. Närbild på smutsig vit yta med skruv och otydliga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
E sthlm01 skrev:
Bosch torktumlare WDT65 från 2015 har börjat torka dåligt, d.v.s. tvätten är inte torr vid programmets slut. Detta gäller inte bara vid sensorstyrt program, utan även vid tidsprogram forcerat till 30 min; det är ingen skillnad före och efter sagt program. Därmed har jag en tanke om att det kanske inte är sensorn som luddat igen, ref. typ av problem med ”Self-cleaning condenser” som är väl dokumenterat på Youtube.

Någon som har egen erfarenhet eller tanke om vilken/vilka delar problemet troligen härrör till?

Manualen anger kalk på fuktgivare i trumman som möjlig källa till problemet, men om det är bifogad tycker jag den ser bra ut.[bild]
Nä det där ser inte ut som en fuktsensor
 
electroluxaren skrev:
Nä det där ser inte ut som en fuktsensor
Det där är inte fukt sensorn.
Den sitter på insidan u maskinen klockan 6.
Klockan 5 och 7 sitter det 2 torx T25 eller T27.
Sensorn är 2 metall plattor storlek och form som en cigg kluven på mitten.

Förövrigt samma problem dock köpte jag min 2019. Alltid varit tveksam funktion.
Min spekulation är att fukt kommer någonstans den ej ska vara, ser man till att köra tm på 1200-1400 så tvätten är torrare så funkar det skapligt när tt torkat ur ordentligt (en vecka eller två)

Blåst rent min med tryckluft och fick ur antal luddbollar stora som tennisbollar.
Löste ej problemet dock och något mer måste vara fel.
 
Dags att riva isär maskin och göra rent kondensorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.