103 448 läst ·
358 svar
103k läst
358 svar
Bosch tar fram egen multimaster
mattiasp nämner att han skulle vilja montera en Bosch slippapperhållare på MM1, då kanske jag skall nämna att hållarens anslutning ser lite anorlunda ut än sågbladen. Den har en ca 2 mm djup styrning även på ytterdiameterna av maskinaxeln som är ca 25,8 mm i diameter. Se min bild som heter "Innehåll.jpg", resp. "Infästning.jpg" där ser ni baksidan av hållaren.Axeln på MM ver 1. håller 9,97 mm. Det betyder att man kommer att kunna avvända Bosch tillbehör på den gamla multimastern utan att modifiera. Tack för det, Bosch!
Speciellt intressant blir det att montera en Bosch slipplatta på MM, eftersom 93 mm slippapper är standard och tillgängligt i alla byggvarauhus, medan Fein håller sig med 80 (?) mm. Feins papper är väl egentligen inte svindyra, men lite knöliga att få tag i för en "weekend warrior"
Sågbladen däremot har en hel platt baksida utan denna försänkning/styrning.
Strålande recension hecke!!! 
Tror allt att jag skall förbi bauhaus och köpa en idag.
Går helt på din linje. Skall man använda sin multimaster hela dagarna så kanske man skall satsa på en fein, men som hemmapulare bör denna räcka mer än väl. Där hemma har man ju inte samma stress som en vanlig hantverkare.
Hoppas bara att det kommer lite fler tillbehör snart!
Är det någon som vet vad och när det skall komma
Tror allt att jag skall förbi bauhaus och köpa en idag.
Går helt på din linje. Skall man använda sin multimaster hela dagarna så kanske man skall satsa på en fein, men som hemmapulare bör denna räcka mer än väl. Där hemma har man ju inte samma stress som en vanlig hantverkare.
Hoppas bara att det kommer lite fler tillbehör snart!
Är det någon som vet vad och när det skall komma
Stämmer in i kören: utmärkt recension, hecke! Stort tack för den tid du lagt ned på att delge oss dina synpunkter.
För mig verkar Boschen vara ett vettigare köp än en Fein. Visserligen kanske man ska vänta in en direkt jämförelse, men då den långt ifrån kommer snurra varje dag, känns skillnaden i pengar vettigare spenderad på annat håll.
För mig verkar Boschen vara ett vettigare köp än en Fein. Visserligen kanske man ska vänta in en direkt jämförelse, men då den långt ifrån kommer snurra varje dag, känns skillnaden i pengar vettigare spenderad på annat håll.
Clas Olsson har börjat sälja tillbehör (2 sågblad i min butik), se priser på spionbild från idag
. Själva maskinen börjar de enl. en anställd att sälja i september för 999 sek. Bauhauspriset är bra mao.
Glömde förresten en annan skillnad mot Feinpaketet, där ingår ju också profilsliptillsatsen, som är ett ganska rejält tillbehör, går ej att jämföra med tex. B&D-slipmusens profilsliptillsats. Man kan kanske räkna med att Boschens första uppgradering blir nån form av specialpaket med fler tillbehör, när såna finns tillgängliga.
Edit: Titta noga på bilden, jag märkte det inte i affären, men såg det nu. Ni som tvivlat: På Bosch-original-tillbehörspaketen STÅR det att den passar för "Fein Multimaster 10 mm" - deras gamla modell. Vilka jävlar
(Classe & Jula säljer alltså numera Feintillbehör, lite kul iofs....)
Då fick du mattiasp helt rätt i dina spekulationer i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/61077-ny-fein-multimaster-modell.html .
/alko
Glömde förresten en annan skillnad mot Feinpaketet, där ingår ju också profilsliptillsatsen, som är ett ganska rejält tillbehör, går ej att jämföra med tex. B&D-slipmusens profilsliptillsats. Man kan kanske räkna med att Boschens första uppgradering blir nån form av specialpaket med fler tillbehör, när såna finns tillgängliga.
Edit: Titta noga på bilden, jag märkte det inte i affären, men såg det nu. Ni som tvivlat: På Bosch-original-tillbehörspaketen STÅR det att den passar för "Fein Multimaster 10 mm" - deras gamla modell. Vilka jävlar
Då fick du mattiasp helt rätt i dina spekulationer i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/61077-ny-fein-multimaster-modell.html .
/alko
Vaket att se det på bilden
Och en anledning för oss med MM1 att inte hasta iväg och byta till MM2.
Detta är ju himla bra, men man börjar bli orolig vart vi är på väg.
Idag var jag inne på Bauhaus i Malmö och fick fatt i en kille med grön tröja (Boschanställd) som stod och packade upp Boschprylar. Jag frågade honom om denna nya guds gåva till mänskligheten. Han sa att Malmöbutiken haft dessa sedan den 14:e men inte packat upp dem meddetsamma.
När jag frågade om när de lösa tillbehören skulle komma, svarade han att han inte hade en aning. Han visste inte ens vilka tillbehör som fanns.
Nästa fråga: Kommer den i blå uniform? På det svarade han att han skulle vidare till K-Rauta sedan och att de saluför de blåa, och han skulle titta där. (!!!!)
Hoppas att det var en sommarjobbare.
Idag var jag inne på Bauhaus i Malmö och fick fatt i en kille med grön tröja (Boschanställd) som stod och packade upp Boschprylar. Jag frågade honom om denna nya guds gåva till mänskligheten. Han sa att Malmöbutiken haft dessa sedan den 14:e men inte packat upp dem meddetsamma.
När jag frågade om när de lösa tillbehören skulle komma, svarade han att han inte hade en aning. Han visste inte ens vilka tillbehör som fanns.
Nästa fråga: Kommer den i blå uniform? På det svarade han att han skulle vidare till K-Rauta sedan och att de saluför de blåa, och han skulle titta där. (!!!!)
Skrattade högt när jag läste ditt inlägg.Ginflyer skrev:Detta är ju himla bra, men man börjar bli orolig vart vi är på väg.
Jag var nänligen oxå på Bauhaus i malmö i fredags och pratade nog med samma kille som du... Vilken looser... Han hade inte koll på något. Jag undrar om han vet vad man kan använda denna maskin till förutom att slipa i hörnor som han sa...
Skit samma, man behöver ju inte en säljares argument när man har detta forum, så jag slog till direkt. De var nog bara ett 10-tal kvar i högen.
Nu till maskinen, jag har inte hunnit använda den så jättemycket. Har haft den till lite golvläggning och några lister som skulle specialkapas.
Nog är det så att lufthålen är lite felplacerade, men det lär man sig nog och håller lite anorlunda i maskinen framöver.
Men det som jag var mest orolig över var kraften, och den har inte gjort mig besviken!!!
Det första jag gjorde när jag kom hen var att testköra HÅRT på en 45*45 regel.
Denna kör man igenom på någon sekundutan att pressa maskinen!!! MVG!
Så än så länge är jag ruggigt nöjd med maskinen. Tycker redan den har betalt sig, då jag kunnat göra jobb som annars inte varit möjliga! Fantastiskt!!! och jag har bara haft den i 2 dagar
Hoppas bara inte frugan blir svartis
även jag har pratat med bosch killen på bauhaus , totalt värdelös information fick man av honom , vet ej , var det vanliga svaret.....
Har idag fått tag på en maskin på Bauhaus i Västerås, tydligen har Bosch haft leveransproblem med denna maskin. Killen jag pratade med sa att Bosch haft en "backlog" på runt 50000 av denna maskin.
Fantastiskt smidig maskin är det iaf supernöjd hittills iaf.
//Unigas
Fantastiskt smidig maskin är det iaf supernöjd hittills iaf.
//Unigas
Kanonbra att få en sådan recension. Annat är väll inte att vänta av detta forum och dess deltagare.
Som ägare av en MM1 kan jag inte riktigt se någon annledning till att köpa en Fein när det finns en Bosch för dom pengarna. Vi kommer nog få se både Feins maskin och tillbehör krympa i pris nu när Boshc har både maskin och dessutom siktat in sig på Feins tillbehörsmarknad. Den är lite ful men klart välkommen av oss konsumenter.
Jag är faktiskt lite sugen på en Bosch bara för att kunna jämföra den mot min Fein =)
Kan dock säga att efter att ha kört Feinen en stund så känns fingrarna som stämgafflar så vibrationerna är nog ingen skildnad.
Som ägare av en MM1 kan jag inte riktigt se någon annledning till att köpa en Fein när det finns en Bosch för dom pengarna. Vi kommer nog få se både Feins maskin och tillbehör krympa i pris nu när Boshc har både maskin och dessutom siktat in sig på Feins tillbehörsmarknad. Den är lite ful men klart välkommen av oss konsumenter.
Jag är faktiskt lite sugen på en Bosch bara för att kunna jämföra den mot min Fein =)
Kan dock säga att efter att ha kört Feinen en stund så känns fingrarna som stämgafflar så vibrationerna är nog ingen skildnad.