2 812 läst ·
42 svar
3k läst
42 svar
Bosch spis 400V utan nolla och förklaring av Perilex uttag
Hej!
Har läst en hel del om spisar, perilex uttag och allt annat. Har Bosch spis 400V utan nolla. Medföljer bild på spisproppen med 3 stickar. Sen är den kopplad i Perilex uttag som jag öppnade och tog bilden. Den bilden medföljer också. Men Perilex förstår jag inte helt. Det syns jordad, nolla och en fas kopplad. Hur fungerar det? Även om blå nolla är inte nolla utan en fas det står ändå kopllad på nollans plats?
Tänkte köpa ny spis men har ingen anning om det ska fungera utan elektriker och tror inte jag hittar 400V spis utan nolla.
Har läst en hel del om spisar, perilex uttag och allt annat. Har Bosch spis 400V utan nolla. Medföljer bild på spisproppen med 3 stickar. Sen är den kopplad i Perilex uttag som jag öppnade och tog bilden. Den bilden medföljer också. Men Perilex förstår jag inte helt. Det syns jordad, nolla och en fas kopplad. Hur fungerar det? Även om blå nolla är inte nolla utan en fas det står ändå kopllad på nollans plats?
Tänkte köpa ny spis men har ingen anning om det ska fungera utan elektriker och tror inte jag hittar 400V spis utan nolla.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Ser bra ut på bilden, tre svarta, en blå och (förstås) gul/grön. Har uttaget suttit där sen huset/lägenheten byggdes vill jag påstå att det nästan alltid är (korrekt) fullkopplat. Mäta är dock alltid bra...
Det syns inte på bilden vart trådarna går i uttaget. Är det fyra eller fem trådar in i dosan? Har du en bild på inkopplingsanvisningen och kopplingsplinten på befintlig spis?
Om det är någon oklar koppling bör du räkna med att en elektriker eller någon som kan lite om el måste titta till det innan du kopplar in den nya spisen.
Om det är någon oklar koppling bör du räkna med att en elektriker eller någon som kan lite om el måste titta till det innan du kopplar in den nya spisen.
Det syns trådar men man ser också att bara 3 är kopplade. Jordad, svart och blå (inte 100% säker men det ser ut så). Blå är kopplad vänster uppe där nollan skulle vara och spissproppen saknar nollan och sticken exakt där. Då har jag bara en fas kopplad vad?
Har bild av kopplingar innuti spisen.
Har bild av kopplingar innuti spisen.
Du får nog titta noggrannare. Om spisen är en 400V-spis och har stickproppen på bilden kan det omöjligt fungera om bara de tre trådar du beskriver är anslutna.M Mr. Z skrev:
Stäng av strömmen och ta en noggrannare titt. Hur många trådar kommer in i dosan och var är de anslutna i uttaget.
Mm tycker också att bara 3 kablar är kopplade i uttaget men att man ser åtminstone två svarta i underkant av uttaget. Och av perilexkontakten att dömma så skulle det vara en 400V spis om den inte är byglad 1-fas inuti spisen.
Bästa svaret
Du har fem stift i uttaget och fyra stift i stickproppen. Sedan är det enligt vad du skriver bara tre stift anslutna i uttaget varav ett sammanfaller med det saknade stiftet i stickproppen. Så om det du skriver stämmer finns det två aktiva trådar i spismatningen. Det är förmodligen ett missförstånd. Men om det skulle stämma så är det ett allvarligt fel.M Mr. Z skrev: