Hej!
Har läst en hel del om spisar, perilex uttag och allt annat. Har Bosch spis 400V utan nolla. Medföljer bild på spisproppen med 3 stickar. Sen är den kopplad i Perilex uttag som jag öppnade och tog bilden. Den bilden medföljer också. Men Perilex förstår jag inte helt. Det syns jordad, nolla och en fas kopplad. Hur fungerar det? Även om blå nolla är inte nolla utan en fas det står ändå kopllad på nollans plats?
Tänkte köpa ny spis men har ingen anning om det ska fungera utan elektriker och tror inte jag hittar 400V spis utan nolla.

• Perilexuttag med synliga kopplingar, inkluderande jordad, nolla och en fas. Uttaget är monterat i väggen med synliga kablar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit spispropp med tre stift för en 400V Bosch-spis utan nolla.
    Skapa konto
Har du något instrument som kan mäta spänning?

• Diagram över ett uttag med märkning för faser L1, L2, L3, neutralledare N och jord PE. Angivna strömstyrkor är 16 A och 25 A.
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nej tyvärr.

Magnus E K
Ser bra ut på bilden, tre svarta, en blå och (förstås) gul/grön. Har uttaget suttit där sen huset/lägenheten byggdes vill jag påstå att det nästan alltid är (korrekt) fullkopplat. Mäta är dock alltid bra...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det syns inte på bilden vart trådarna går i uttaget. Är det fyra eller fem trådar in i dosan? Har du en bild på inkopplingsanvisningen och kopplingsplinten på befintlig spis?

Om det är någon oklar koppling bör du räkna med att en elektriker eller någon som kan lite om el måste titta till det innan du kopplar in den nya spisen.

Allting tyder ju på att spisen är kopplad med 2 faser och nolla.

• Gilla
Mr. Z
  • Laddar…
Magnus E K
Är det bara jag som ser den tredje svarta bakom de andra två?!?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det syns trådar men man ser också att bara 3 är kopplade. Jordad, svart och blå (inte 100% säker men det ser ut så). Blå är kopplad vänster uppe där nollan skulle vara och spissproppen saknar nollan och sticken exakt där. Då har jag bara en fas kopplad vad?

Har bild av kopplingar innuti spisen.

Stäng av strömmen till Perilexuttaget och skruva ur den ur dosan så att vi kan se baksidan och sidorna på uttaget.

• Gilla
Mr. Z
  • Laddar…
M Mr. Z skrev:
Det syns trådar men man ser också att bara 3 är kopplade. Jordad, svart och blå (inte 100% säker men det ser ut så). Blå är kopplad vänster uppe där nollan skulle vara och spissproppen saknar nollan och sticken exakt där. Då har jag bara en fas kopplad vad?

Har bild av kopplingar innuti spisen.
Du får nog titta noggrannare. Om spisen är en 400V-spis och har stickproppen på bilden kan det omöjligt fungera om bara de tre trådar du beskriver är anslutna.

Stäng av strömmen och ta en noggrannare titt. Hur många trådar kommer in i dosan och var är de anslutna i uttaget.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Om blå hade varit kopplad på nån annan plats hade jag haft ingen tvekan att det handlar om 2 fas perilex och spisen fungerar väl enligt det för det står på baksidan 400V 2~3~.

Ska nog öppna Perilex och kolla närmare.

Mm tycker också att bara 3 kablar är kopplade i uttaget men att man ser åtminstone två svarta i underkant av uttaget. Och av perilexkontakten att dömma så skulle det vara en 400V spis om den inte är byglad 1-fas inuti spisen.

• Gilla
Mr. Z
  • Laddar…

Bästa svaret

M Mr. Z skrev:
Om blå hade varit kopplad på nån annan plats hade jag haft ingen tvekan att det handlar om 2 fas perilex och spisen fungerar väl enligt det för det står på baksidan 400V 2~3~.

Ska nog öppna Perilex och kolla närmare.
Du har fem stift i uttaget och fyra stift i stickproppen. Sedan är det enligt vad du skriver bara tre stift anslutna i uttaget varav ett sammanfaller med det saknade stiftet i stickproppen. Så om det du skriver stämmer finns det två aktiva trådar i spismatningen. Det är förmodligen ett missförstånd. Men om det skulle stämma så är det ett allvarligt fel.

Öppnat och kollat. Allt är på sin plats :). Det syns inte bra men när man öppnar då är alla kablar på sin plats. Två svarta kunde man inte se men de är inne.
Tack så myckat alla för snabba svar.

• Elinstallation med synliga kablar i olika färger monterade i ett uttag i en vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Då borde det bara vara att koppla in den nya spisen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.