Hej.
Har haft en gammal Bosch PEX 12:a som avslutat sina dagar, men efterlämnat en
stor mängd hyfsat nyinköpta Bosch slippapper.
Eftersom jag redan fastnat i det "gröna träsket", så införskaffades ett st Festool Rotex
125 efter mycket koll och kontrll.
Men vad jag absolut inte tänkte på, var skillnaden där utsugshållen sitter.
Rotexens hål sitter längre ut än vad Bosch papperna är stansade för. Dammutsuget
blev inte så jättebra.
Ni förstår säkert problematiken.
Hur gör jag för att kunna använda alla mina slippapper i Rotexen?
Finns det något bra stansverktyg eller får jag sätta mig och slå separata hål på varje papper?
Jag vet att Festool har bra papper, men jag har ganska många som jag inte bara
vill tippa i sjön (eller sälja).
Tror inte att jag är den enda som råkat ut för detta, så har ni några erfarenheter
vill jag gärna ta del av dom.
Mvh
UffeJ (I den gröna dimman...)
Har haft en gammal Bosch PEX 12:a som avslutat sina dagar, men efterlämnat en
stor mängd hyfsat nyinköpta Bosch slippapper.
Eftersom jag redan fastnat i det "gröna träsket", så införskaffades ett st Festool Rotex
125 efter mycket koll och kontrll.
Men vad jag absolut inte tänkte på, var skillnaden där utsugshållen sitter.
Rotexens hål sitter längre ut än vad Bosch papperna är stansade för. Dammutsuget
blev inte så jättebra.
Ni förstår säkert problematiken.
Hur gör jag för att kunna använda alla mina slippapper i Rotexen?
Finns det något bra stansverktyg eller får jag sätta mig och slå separata hål på varje papper?
Jag vet att Festool har bra papper, men jag har ganska många som jag inte bara
vill tippa i sjön (eller sälja).
Tror inte att jag är den enda som råkat ut för detta, så har ni några erfarenheter
vill jag gärna ta del av dom.
Mvh
UffeJ (I den gröna dimman...)
köp en hålpipa och slå ut hålen på rätt ställe, kan inte ta många minuter för en mindre förbrukning att ha i lådan. Problemet med extra hålen borde inte störa eller förstöra slipsulan nämnvärt.
19978 på Biltema tex
19978 på Biltema tex
Redigerat:
Det blir nog till att införskaffa en bra håltagare, och använda ett Rotexpapper som mall. 
Det går ändå ganska smidigt att knacka ut hålen om man har ett bra underlag. Du behöver ju inte ta alla papper på en gång utan några stycken i taget vid behov.
Det går ändå ganska smidigt att knacka ut hålen om man har ett bra underlag. Du behöver ju inte ta alla papper på en gång utan några stycken i taget vid behov.
Jag vill minnas att någon forummedlem har tipsat om att man kan borra de nya hålen, men jag kan inte hitta inlägget. Något i den här stilen... Borra först upp hålbilden i en bit MDF eller annat skivmaterial så att du får en mall att borra efter. Lägg en bunte slippapper mellan mallen och en annan skiva och spänn ihop paketet med tvingar. Sen är det bara att borra nya hål enligt mallen, helst med pelarborren.
Nu hittade jag inlägget skrivet av pär h för knappt två år sedan... http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/125223-festool-hoestdrive.html#post914118bygga_bo skrev:
Klicka här för att svara