Ännu en skruvdragartråd:

Jag försöker välja mellan Bosch GSR 12 VE-2 och Makita 6317DWDE. De är ganska lika men jag har försökt lista de fördelar respektive dragare har gentemot den andra:

Bosch

- Något högre max vridmoment - 65 vs 60 Nm.
- Något högre varvtal på andra växeln 1400 vs 1300 rpm.
- Enhandschuck.
- Tål garanterat ett fall mot betong från 2 m.
- "O-batterier" ska klara 50% fler laddningscykler enligt Clas Ohlson
- Tillverkad i Schweiz? På Makitan står det "Made in USA" vilket inte direkt är någon kvalitetsstämpel för mig.
- 1/2 h batteriladdare vs 1 h för Makitan.
- Makitan har nästan onödigt stor låda. Det verkar som om den är tänkt för att ytterligare en maskin ska få plats. Men detta är kanske en fördel för Makitan?

Makita

- Lägre pris: Har inte hittat något erbjudande på någon av dessa; Boschen kostar 3000 hos Clas Ohlson - Makitan kunde så sent som i torsdags köpas för 2459 hos Bauhaus med deras 12%-prisgaranti p g a att Jula har lägre pris en Bauhaus ordinarie. Det är kanske justerat nu.
- 5 års garanti om man köper den på Bauhaus. Bosch tror jag har 3 år om man registrerar sin maskin hos dem.
- Lägre vikt: 2,0 vs 2,3 kg.
- Mindre yttermått.
- Annan policy för garantireparationer; verkar ta kortare tid och maskinen behöver inte skickas till Tyskland
- Billiga reservdelar (enligt något inlägg här).
- Det står inte så mycket om kvalitetsproblem med Makita här på forumet, men det kan ju bero på att Boschen är vanligare.
- Diskret framtoning.

Inget lätt val tycker jag. Har ni någon åsikt?

Mikael_L
Beror givetvis på vad du använder den till, men lägre vikt kan ju vara väldigt skönt i slutet på arbetsdagen.

Majgårdarna
Jag stod inför samma val. Det blev till slut makitan. Hittade den för 2399 kr på Bergnils i Falun. Tyckte boschen var för tjock i handgrepet.Kändes klumpig och tung. Är nöjd med makitan ialla fall

Det var två tunga maskiner, är du säker på att du behöver den styrkan?

Jag har en Bosch GSR 10,8 V-Li som är lätt och klarar de flesta mindre skruvar och en DW 907 som börjar tappa ångan. DeWalten använder jag för att borra med och dra skruvar som går lite tyngre. Tycker det är frustrerande när den sladdlösa inte orkar och man måste hämta sladdborrmaskinen. Därför vill jag ha skapligt stora batterier och bra vridmoment.

Som amatör lider inte så mycket av tunga maskiner. Vill hellre ha en dragare som orkar med det mesta. Kan dock tänka mig att vikten spelar större roll om man använder maskinen yrkesmässigt.

Mikael_L
Ja, framförallt har du redan en lätt maskin och vill endast komplettera med en stark, så du tänker nog rätt.
Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av maskinerna, så några råd om vilken av dom du ska välja vågar jag inte ge. Båda är nog väldigt kompetenta iaf.

Jag håller dock med Gimbal, det är väldans starka saker det här... =) Dom är nog starkare än lite klenare 220-voltsmaskiner.

jag har en bosch fast den med 14,4volt och är mycket nöjd. jag håller på att på bygga ett lektorn på tomnten och skruvar mycket på det även väldigt gröa franska skruvar och den klara väldigt mycket och bateriet räcker länge

Tack för er input!

Det känns som det blev 1-1. D v s bägge har nöjda ägare, så jag fick köra på känsla den här gången och då blev det en Makita. Har inte hunnit jobba något med den ännu men den verkar stark och det var ju en av de saker jag var ute efter.

Tror du valde rätt. Har bägge maskinerna men boschen ligger för det mesta i sin låda

jimmy s skrev:
Tror du valde rätt. Har bägge maskinerna men boschen ligger för det mesta i sin låda
Jag måste bara fråga varför? är bara nyfiken jag är så nöjd med min så jag undra hur det kan vara bättre :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.