End skrev:
Det är ju inte bara lågt varvtal utan även matningen, borren slirar bara och blir varm och nöts ut om det saknas tryck. Frågan var om denna pelarborr klarar av att pressas tillräckligt. Använder förnärvarande en Makita med 80 Nm när jag borrar i rostfritt och den börjar bli utsliten. Blev väl 100 hål, 8-12 mm diameter i 2-4 mm tjock plåt/rör med den hittills.
Det är ganska stor skillnad på "funka att borra i rostfritt", och att mer eller mindre börja serieproducera hål i 8-12mm dimension. PBD 40 är en hobbymaskin, och jag är övertygad om att den för normala hobbyändamål funkar utmärkt att borra i rostfritt, men som sagt, ska man serieproducera ska man nog titta på en industrimaskin.

Jag kände inte till att Makita gör pelarborr, vad heter den modellen?

Nej det är en handmaskin och det blir rätt tidskrävande när man ska borra i rör för då måste man mäta noga på varje sida så att hålen hamnar rätt. Det är därför jag letar efter en smidig pelarborr som klarar av det. En arboga är för tung för att bära runt.

End skrev:
Nej det är en handmaskin och det blir rätt tidskrävande när man ska borra i rör för då måste man mäta noga på varje sida så att hålen hamnar rätt. Det är därför jag letar efter en smidig pelarborr som klarar av det. En arboga är för tung för att bära runt.
Oj, i stort sett vad som helst är ju bättre än en handborr för att borra det du nämner i rostfria rör, du får mycket bättre presskraft i en pelarborr och mycket enklare att styra kraften när man går igenom. Det du ska titta efter är kanske en med lågt varvtal. Sen är ju skruvstycke och borr viktiga också när man ska borra rör. Ska du flytta runt kanske en bänkborr med påmonterade hjul och ett handtag vara en ide, eller fast monterad i bil eller släpkärra.

P
Maskinen verkar vara några nivåer bättre än de vanliga Rem-Johan. :) Jag lägger den på listan för framtida impulsköp.

Ser att Harald Nyborg har den för 2499 för de som bor i närheten..

thomasx skrev:
Oj, i stort sett vad som helst är ju bättre än en handborr för att borra det du nämner i rostfria rör, du får mycket bättre presskraft i en pelarborr och mycket enklare att styra kraften när man går igenom. Det du ska titta efter är kanske en med lågt varvtal. Sen är ju skruvstycke och borr viktiga också när man ska borra rör. Ska du flytta runt kanske en bänkborr med påmonterade hjul och ett handtag vara en ide, eller fast monterad i bil eller släpkärra.

Boschen har ju rätt bra varvtalsomfång, 200-850 rpm på ettan och 200-2500 rpm på tvåan. Och bäst av allt väger den 11,2 kg vilket gör den rätt portabel. Det enda som får mig att backa är att den är grön :) Magkänslan säger att en blå dyker upp precis efter den dagen man ger upp och köper en grön.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Är det inte någon maskin med magnetstativ (även om just magneten kanske inte är det mest användbara) som End behöver för att borra sina rör? Tänker på sådana portabla (om än tunga) maskiner de brukar ha på mekaniska verkstäder för att borra i balkar och liknande.

End skrev:
Boschen har ju rätt bra varvtalsomfång, 200-850 rpm på ettan och 200-2500 rpm på tvåan. Och bäst av allt väger den 11,2 kg vilket gör den rätt portabel. Det enda som får mig att backa är att den är grön :) Magkänslan säger att en blå dyker upp precis efter den dagen man ger upp och köper en grön.
Ju längre man väntar desto större chans att det är just "nästa dag" den blå kommer. Nu har väl den gröna funnits ett år eller så.... ;)

De hade test av denna i senaste GDS och där fick den full pott men då är Bosch en stor annonsör iofs.

Bezt skrev:
De hade test av denna i senaste GDS och där fick den full pott men då är Bosch en stor annonsör iofs.
...och jag som trodde det var B&D och Einhell som sponsrade testerna i GDS:)

End skrev:
@End: Skulle du vilja ha vänligheten att köpa en grön, så att det släpps en blå modell, tack? Eller är det så att alla som egentligen vill ha en blå först måste köpa en grön innan den blå släpps på marknaden?

Edit: Exakt den saken hände mig efter att jag hade köpt den äldre multimastern med den tveksamma fastsättningsanordningen.

Hmm... nästan läskigt men veckan efter jag köpt en Multimaster med snabbfästet annonserade Bosch sin första blåa multimaskin. Inte snabbfäste på den men betydligt mycket bättre pris/prestandaförhållande. Hade köpt den i stället om den funnits...

Googlar men Bosch GBD så blir det inga relevanta träffar så troligtvis så finns ingen blå i pipelinen just nu.

Nimajneb skrev:
Googlar men Bosch GBD så blir det inga relevanta träffar så troligtvis så finns ingen blå i pipelinen just nu.
Instämmer, har gjort just sådana sökningar sedan PBD 40 presenterades, men har inte heller hittat något. Det är tydligt att det är fler än vi som vill ha en sådan maskin, har hittat några tyska forumtrådar på samma tema.

Verkar finnas ett stort intresse här för blåa pbd 40, om alla som vill ha en säger till så ska jag ordna varsin åt er, räkna med ungefär dubbla priset mot den gröna, men eftersom det är forumkompisar kan jag dra av 10% på det.

;)

Redigerat:
thomasx skrev:
Verkar finnas ett stort intresse här för blåa pbd 40, om alla som vill ha en säger till så ska jag ordna varsin åt er, räkna med ungeför dubbla priset mot den gröna, men eftersom det är forumkompisar kan jag dra av 10% på det.

;)
Kan man få den med fartränder åxå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.