Springare skrev:
Du får ju inte större borrdjup, eller?
Nja, delvis :), det jag gjort är att borra det djup maskinen klarat, och sedan pallat upp godset lite högre och borrat resten :)

Men det har oftast varit när jag behövt borra i saker som inte fått plats på bordet.
 
Nimajneb skrev:
Stativ med inbyggd borrmaskin...
Nästan så en rustamaskin för 2k känns mer lockande, dom brukar ju iaf ha ett vinkelbart bord.
Det är vad jag har idag. Rapplig, klen, remdrift, tråkig finnish. Kastar inte nämnvärt, men är glapp i slid-mekanismen. Samt att man måste vara rätt noga med bordet, det finns inga fasta stopp för 0 grader, tar fram min BevelBox när jag skall nolla bordet. Har dock egentligen aldrig nyttjat att det går att vinkla.
 
2895:- med fri frakt på tretti.se. Verkar privärd även om den nu är grön.
 
Daniel78 skrev:
Det har hänt ett antal gånger att jag "fuskat" med pelarborrmaskiner när borrdjupet inte räckt till, eller avståndet till bordet, då viker man bara bordet åt sidan och ställer godset på golvet.

Vet du ifall det går att göra med en PBD 40?, dvs kan man rotera borrmaskinen så den hamnar 90 grader åt sidan mot bordet?
Självklart måste man spänna fast plattan i bordet så den inte tippar ifall man gör så.
Nej, av det jag pillat med den så verkar det inte som att det går att göra..

Kan kolla den lite mer på onsdag..
 
donner skrev:
Nej, av det jag pillat med den så verkar det inte som att det går att göra..

Kan kolla den lite mer på onsdag..
Det hade uppskattats :)
Det som är intressant är hur själva pelaren med kuggstång är infäst i bordet, ifall det går att lossa någonting där och rotera.
 
Daniel, om du köper en så tittar jag förbi o klämmer på den. :). Maskinen alltså ;)
 
Nimajneb skrev:
Daniel, om du köper en så tittar jag förbi o klämmer på den. :). Maskinen alltså ;)
Äsch, tänkte så precis säga samma sak.. hade hoppats på att få slippa "vara först" denna gång :)

Jag har gått på många nitar genom åren, nu senast med GSR Prodrive, ett par månader efter jag köpte den så släpper dom en ny 2-växlad variant som jag vill ha istället :)
 
Daniel78 skrev:
Det hade uppskattats :)
Det som är intressant är hur själva pelaren med kuggstång är infäst i bordet, ifall det går att lossa någonting där och rotera.
Lite sent svar, kollade lite lätt i onsdags bara och har inte haft tid att skriva något direkt.
Stången är fäst i bordet genom att man spänner fast den med en insexskruv. Det finns en liten "sprint" på själva pelaren som skall passa ner i en liten utfastning i bottenplattan. Bör inte vara något problem att bara lyfta pelaren kanske 5-6 millimeter och vrida den för att sedan spänna fast den igen.
 
donner skrev:
Lite sent svar, kollade lite lätt i onsdags bara och har inte haft tid att skriva något direkt.
Stången är fäst i bordet genom att man spänner fast den med en insexskruv. Det finns en liten "sprint" på själva pelaren som skall passa ner i en liten utfastning i bottenplattan. Bör inte vara något problem att bara lyfta pelaren kanske 5-6 millimeter och vrida den för att sedan spänna fast den igen.
Så bra, då blir det kanske en sådan till våren när det börjar bli dags att bygga igen, nu går jag snart i ide över vintern ;)
 
Kollade lite på den på Hornbach förra veckan. Elektroniken verkade ju smutt, och finfint med elektronisk djupmätare så man vet exakt hur djupt man borrat, laserkors som visar var man borrar är också stort plus. Men, inget höj/sänk/vridbart bord är ett stort minus. Borrdjupet är nog rätt ok med tanke på storleken på maskin. Min remdrivna bänkborr från clasisjön har mindre än så.

Hade bara det saknade bordet funnits hade den varit gjuten. Jag kollade också möjligeheten att vrida borrmaskinen, och det ser som sagt ut att vara möjligt med lite meck, förutsatta att det är en lös kil som låser den i hemma-position, är den fast går det inte att stoppa ner borrpelaren i plattan igen i vridet läge, I alla fall inte med mindre än att man filar upp sig ett eget läge :-)
 
Tittade lite närmre på denna idag igen. Det är inga större problem att vrida hela borrmaskinen i bordsplattan, man lyfter lite grann och vrider, dock åker den inte ner igen eftersom "sprinten" som sitter igenom pelaren och passar i kilspåret inte har någonstans att ta vägen. Dock måste man vrida 180 grader om man vill kunna borra något längre, eftersom bordsplattan är så storr att borret inte hamnar utanför denna i sidled.

Att det saknas höj/sänkbart bord är inte hela världen, eftersom hela borrmaskinen mycket enkelt flyttas upp och ner på pelaren med hjälp av ratten man borrar med, funkade riktigt smutt faktiskt. Sen har den ju en speciell fast monterad tång för att hålla fast arbetstycket som verkar ganska smidig, hittade dock inget nära till hands att spänna fast med den, så jag har inte provat den. Priset på Hornbach är 2895:- Ganska mycket mer än enklare pelarborrar, men man får rätt mycket mer för pengarna också.

På det hela taget måste jag säga att jag är ganska imponerad, utan att ha borrat med den då.
 
donner skrev:
[länk]
:)
Synd att inte bauhaus har den, då kunde man fått den för 2300 :-)
 
thomasx skrev:
Synd att inte bauhaus har den, då kunde man fått den för 2300 :-)
Hornabach i Stockholm har inne (åtminstånde i förrgår) och där får man den för 2425.50 kr med deras prisgaranti..
 
Är oxå himla sugen på denna maskin. Kanske en dum fråga men jula's "metallfräs // pelarborr" verkar oxå trevlig. Den är ju gammaldags med en nätt vikt på 75kg. Priset är ju lite högre men den har funnits på rea för 3000kr. Vad tror ni? Någon skall inköpas vet dock inte vilken. Julas kan ju vara lite glappiga ibland... Maskinerna är för hemmabruk.
http://www.jula.se/borr-frasmaskin-550-w-255011
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.