Byggahus.se

Bosch PBD 40 - någon som provat?

1. Ellagård
    Medlem Nivå 6
  2. D
    Medlem Nivå 10
    En sådan vill jag ha.

Någon som har 3000:- över och vill springa ut och prova hur bra den fungerar? :)

3. skalman1
    Medlem Nivå 12
    "Bosch bänkborrmaskin ger suverän noggrannhet och användarkomfort. Som stationärmaskin är den alltid snabbt till hands och har många smarta finesser som gör den oumbärlig i alla ambitiösa hantverkares verkstad"

Den texten till en grön bosch kändes lite komiskt. :D

4. D
    Medlem Nivå 10
    Självklart köper man till en rulle maskeringstejp och en burk blå sprayfärg :)

5. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Måla insidan också då, för annars kommer ju det gröna att synas när den har ramlat i bitar. :)

• Laddar…
  6. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Stativ med inbyggd borrmaskin...
    Nästan så en rustamaskin för 2k känns mer lockande, dom brukar ju iaf ha ett vinkelbart bord.

7. D
    Medlem Nivå 10
    Jag tycker den verkar smidig, konstantelektronik, 200-2500rpm, digital visning av borrdjup och varvtal, smidigt parallellanslag och snabbtving, laser, snabbchuck.

Det enda som får mig att tveka är borrdjupet på snåla 100mm, och det faktum att jag inte har något garage längre att ställa den i.

När jag byggt nytt garage om ett par år så kanske det finns en blå variant :)

8. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Jag håller med dig Daniel att maskinen är intressant i flera dimensioner och att den är lite av en föregångare när det gäller att sätta en modern touch på pelarborren.
    Som sagt det jag saknar är ett vinkelbart bord men det kanske dyker upp som tillbehör.
    Avstånd mellan chuck och platta samt borrdjup kanske inte är så imponerande men det brukar det inte heller vara på bordspelarborrar heller vad jag har sett.
    Vidare vore det intressant att veta hur mobil maskinen är, om man smidigt kan bära omkring på den så vore det ytterligare plus och även ditt garageproblem skulle tex vara löst.

9. D
    Medlem Nivå 10
    Tittar man på 3:e bilden här så verkar den vara rätt så kompakt, och 20kg är ju inga problem att bära runt på:
    http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...n/174974/PBD+40/26579/3165140569187/index.htm

Borrdjupet blir ju såklart ett problem med en bänkmaskin, men lite mer än 100mm tycker jag ändå dom borde kunnat fixa till tycker jag.

Det senaste jag hade behövt ha en pelarborr till var när jag förstärkte ett hyllplan för att kunna ha en "frihängande" hylla ovanför tv'n, då borrade jag 12 stycken 10mm hål i en 18mm tjockt hyllplan, 350mm djupt med en GSR skruvdragare :), det hade iofs knappast gått med någon bänkmaskin, men det hade sparat mig någon timmes jobb med tillverkning av fixturer.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0148.jpg

10. D
    Medlem Nivå 1
    Jag har kört maskinen lite lätt och tycker den känns ganska trevlig. Perfekt för hemanvändaren som inte vill ha ett stort as där hemma. Maskinen är relativt lätt så den är enkel att flytta mellan olika platser om det behövs.

Elektroniken i maskinen skall tydligen vara riktigt imponerande enligt de lite högre cheferna på Bosch, så egentligen vore det fel att släppa maskinen som grön, typ.

När maskinen väl är monterad är det ganska lätt att plocka bort bottenplattan igen, så vill man enkelt kunna lägga in den i ett skåp eller något så vore det fullt möjligt.

Annars väger den inte mer än att du enkelt kan bära den ut och in ur bilen, eller mellan förråd och verkstad, eller vad du nu känner för!

Det är ingen jättestor maskin.

Angående priset så ligger den lite högt hos de flesta nu, men borde inte vara några problem att lösa för 2600-2800 i alla fall.

Intresset har varit ganska högt på maskinen, Bosch har väl haft lite problem att förse alla återförsäljare i början men tror de börjar komma ikapp nu :)

11. D
    Medlem Nivå 10
    Förhoppningsvis så gör dom lite små förbättringar som t.ex. starkare motor, bättre borrdjup, T-spår för spännverktyg etc. och släpper sedan en blå variant :)

12. D
    Medlem Nivå 1
    Det är väl inte omöjligt att det händer framöver, men jag har inte "hört något" än.
    Vad gäller borrdjup så är det inte så anmärkningsvärt att den "bara" har 100mm.. den är inte så jäkla stor =) Så då får maskinen allt växa lite först :)

13. D
    Medlem Nivå 10
    Det har hänt ett antal gånger att jag "fuskat" med pelarborrmaskiner när borrdjupet inte räckt till, eller avståndet till bordet, då viker man bara bordet åt sidan och ställer godset på golvet.

Vet du ifall det går att göra med en PBD 40?, dvs kan man rotera borrmaskinen så den hamnar 90 grader åt sidan mot bordet?
    Självklart måste man spänna fast plattan i bordet så den inte tippar ifall man gör så.

14. Springare
    Medlem Nivå 7
    Du får ju inte större borrdjup, eller?

15. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    285€ inkl frakt från Rubart är dagskursen....