Snailman
snowjim skrev:
Låter mindre kul men det måste väl gå på garanti? Den ska trotts allt klara av en hel del stryk.
Den är för gammal för det.

Snailman skrev:
Den är för gammal för det.
Tråkigt, tänk dock på att de har 3 års garanti.

Eller så har man en grön med 230V och en GOP batteri, för mig är det perfekt att ibland kunna göra snabbjobb med GOPen. Men ska erkänna att det även där blir GOPen för längre slipning sedan den införskaffades. Har ett gäng 10,8V maskiner så det finns alltid 3 laddade batterier och med 15 min laddaren kan jag då köra hela tiden.

Tror inte det har någon betydelse för dig vilken av maskiner du valt.
Själva hade jag t.ex. kört trappsteg med en annan typ av slipmaskin, t.ex. en excenterslip och sedan i hörnen med multimaskin. Men nu blev jag nog lite jobbig ;)

Hur är det med boschs snabbfäste, nästa man plocka av pappret från slipplattan för att kunna byta verktyg? På min fein måste man det och jag upplever att det eviga lossandet av sandpapper sliter mer på dem än vad själva slipjobben gör. Så ett snabbfäste som gör att man kan byrå utan att lossa pappret hade jag tyckt var värt några kronor.

pyro skrev:
Hur är det med boschs snabbfäste, nästa man plocka av pappret från slipplattan för att kunna byta verktyg? På min fein måste man det och jag upplever att det eviga lossandet av sandpapper sliter mer på dem än vad själva slipjobben gör. Så ett snabbfäste som gör att man kan byrå utan att lossa pappret hade jag tyckt var värt några kronor.
Vad jag förstår så drar man bara i spaken så faller verktyget av, det finns inget annat man ska behöva göra.

Snailman
snowjim skrev:
Vad jag förstår så drar man bara i spaken så faller verktyget av, det finns inget annat man ska behöva göra.
Ja det är korrekt.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Precis, när man fäller ut spaken så kläms centrumpinnarna i fästet ihop mot varandra, sen ramlar verktyget av, i princip :p

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Låter smidigt. Fein har en lös pinne, nästan på samma sätt som Bosch har skruven. Man behöver inget verktyg för att spänna den, men det blir en lös grej att hålla rätt på i bytet och så är som sagt sandpappret ivägen. Sett kanske annorlunda ut på fein också idag iofs. Min maskin har många år på nacken vid det här laget.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har förvisso en Fein Multimaster med ett något omständigare snabbfäste. Jag värderar snabbfästet högt för att man snabbt kan vrida klingorna i olika vinklar utan verktyg. Många gånger när multimaskinen åker fram är det för att komma åt på något trångt ställe. Det behövs då ofta att man vrider klingan i olika vinklar för att komma åt och såga ett helt snitt.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått Boschen men oj vad det är tung!? Det känns nästan lite väl tung i handen? Jag kände på Fein i butik och de känns mycket lättare och bättre att greppa? Någon annan som delar min uppfattning?

snowjim skrev:
Nu har jag fått Boschen men oj vad det är tung!? Det känns nästan lite väl tung i handen? Jag kände på Fein i butik och de känns mycket lättare och bättre att greppa? Någon annan som delar min uppfattning?
Den väger helt klart en del. Jag har som sagt den sladdlösa modellen 10,8V. Jag upplever dock sällan vikten som ett problem annat än när man slipar mindre spackelytor med den på vägg och snickerier på vägg. Vid kapning och stationärt slipande så upplever jag tyngden som en fördel.

Ja, jag upplever den som tung också men inte som ett problem. Vid kapning är det sällan man kör längre stunder, använder man den som slipmaskin kanske det är annorlunda.

Jag fick för mig att Fein var ett dyrare märke men efter att ha tittat lite på deras sortiment så verkar priserna ligga runt samma?

Ex så kostar en Fein MultiTalent FMT 250Q QuickStart ca 1900 kr vilket förvisso saknar 50w men det bör inte spela någon större roll.

Hmm funderar alvarligt på att byta maskin faktiskt. Min uppfattning är att det är gott som alltid positivt att en maskin man håller är lätt om den inte vilar mot ex golvet i standardutförande. Ex så kommer jag ihåg att jag valde 14,4v istället för 18v skruvdragare just av denna anledningen och idag känner jag att det var helt rätt val.

Fein har sänkt sina priser en hel del senaste året och de har även börjat säljas på många fler ställen även billiga diybutiker som Jula.

Har dock läst ett antal personer där motorn börjat brinna i deras Fein, har dock inte hittat några liknande problem för Bosch. MEN jag misstänker att Fein är ett klart större märke när det gäller denna typ av maskiner så de poster jag sett kanske ändå representerar en väldigt liten skala.

Jula säljer inte Fein vad jag kan se?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.