Hej,
Har en Bosch blå GCM8 sedan mars 2020. Den har varit helt ok men jag upptäckte att höger geringsanhåll har böjt sig vilket innebär att vinklarna blir helt fel om man använder höger anhåll. Anhållet är tillverkat i gjuten aluminium och väldigt svårt att rikta. En riktig skitkonstruktion eftersom det är stor hävarm på anhållet i förhållande till dess fästpunkter
Det är inte helt smidigt att emballera/skicka maskinen på garantiservice och jag började då söka reservdelen via Bosch i Sverige samt senare i hela europa. Slut överallt och inget leveransdatum i sikte.
Skall jag lämna in maskinen till Bosch och hoppas på att de ger mig en ny eftersom det kan dröja månader innan delar kommer? Ngn som har erfarenhet kring deras hantering/service?
Har en Bosch blå GCM8 sedan mars 2020. Den har varit helt ok men jag upptäckte att höger geringsanhåll har böjt sig vilket innebär att vinklarna blir helt fel om man använder höger anhåll. Anhållet är tillverkat i gjuten aluminium och väldigt svårt att rikta. En riktig skitkonstruktion eftersom det är stor hävarm på anhållet i förhållande till dess fästpunkter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte helt smidigt att emballera/skicka maskinen på garantiservice och jag började då söka reservdelen via Bosch i Sverige samt senare i hela europa. Slut överallt och inget leveransdatum i sikte.
Skall jag lämna in maskinen till Bosch och hoppas på att de ger mig en ny eftersom det kan dröja månader innan delar kommer? Ngn som har erfarenhet kring deras hantering/service?
Du bör lämna in den hos vilken Åf som helst om de säljer blå Bosch. Så var det iaf förr.F FreddeB62 skrev:Hej,
Har en Bosch blå GCM8 sedan mars 2020. Den har varit helt ok men jag upptäckte att höger geringsanhåll har böjt sig vilket innebär att vinklarna blir helt fel om man använder höger anhåll. Anhållet är tillverkat i gjuten aluminium och väldigt svårt att rikta. En riktig skitkonstruktion eftersom det är stor hävarm på anhållet i förhållande till dess fästpunkter[bild][bild]
Min DeWalt har fått samma åkomma.
Den är dock ett par år gammal...
Känns som en usel konstruktion.
Den är dock ett par år gammal...
Känns som en usel konstruktion.
#26 är i ett stycke på GCM 10 medan överdelarna #27-28 är separata. GCM 8:s undre anhåll är delat i höger o vänster, vilket är en katastrof. Dess bottenstycken är separata likt #27 o #28F FreddeB62 skrev:
De lösa höger och vänstersidorna (27,28) har inte stöd hela vägen så skjuter man in dom mot centrum är det en bit som hänger fritt men är kanske av kraftigare konstruktion.F FreddeB62 skrev:
Jag skulle välja att lämna in maskinen för service, eftersom det är troligare att Bosch förser sina märkesverkstäder med reservdelar innan de kommer ut på den allmänna marknaden om det nu är brist.
//Ronnie
//Ronnie
Jag hade samma problem på min såg. Om jag minns rätt övervägde jag två olika lösningar. Den ena var att rikta anhållet med att knacka på lämpliga ställen i den böjda delen med en penhammare, och därigenom skapa tryckspänningar som riktar anhållet en aning. Jag tror att jag aldrig gjorde den operationen. I stället tror jag att jag justerade in den vänstra delen av anhållet till 90°, med den högra delen lös. Sedan justerade jag den högra delen med lättare våld och en rätskiva av något slag. Att det blev tillräckligt bra minns jag däremot.
En solskensupplösning på historien: Jag åkte förbi Bauhaus i Bredden där sågen köptes, förklarade problemet med att Bosch inte kommer att kunna fixa sågen pga reservdelarna inte finns. De erbjöd mig omgående att ta anhållet från deras demosåg mot att jag nästa vecka lämnar in mitt defekta till dem. Väldigt bra kundbemötande. från Bauhaus! Där vann de mig som kund för en lång tid framöver.
Sånt där gillar man att höra, det finns butiksanställda som tänker bara lite lite utanför boxen, och får en nöjd kund och massvis bra PR.F FreddeB62 skrev:En solskensupplösning på historien: Jag åkte förbi Bauhaus i Bredden där sågen köptes, förklarade problemet med att Bosch inte kommer att kunna fixa sågen pga reservdelarna inte finns. De erbjöd mig omgående att ta anhållet från deras demosåg mot att jag nästa vecka lämnar in mitt defekta till dem. Väldigt bra kundbemötande. från Bauhaus! Där vann de mig som kund för en lång tid framöver.
Klicka här för att svara