Hej!

Har en Bosch I-Dose tvättmaskin som jag misstänker inte doserar ut sköljmedel.
Finns det något sätt att provköra dessa pumpar i någon servicemeny?

Eller vet någon vilka stift (och vilken spänning) som går till vilken motor, i doseringslockskontakten?

MVH

Kalle M

K kamo skrev:
Hej!

Har en Bosch I-Dose tvättmaskin som jag misstänker inte doserar ut sköljmedel.
Finns det något sätt att provköra dessa pumpar i någon servicemeny?

Eller vet någon vilka stift (och vilken spänning) som går till vilken motor, i doseringslockskontakten?

MVH

Kalle M
Jag har exakt samma problem med min maskin nu, pump till sköljmedlet verkar ha lagt av! Fick du någon klarhet i om det gick att tvångsköra pumparna eller vilka stift de använder? :geek::D

Får du nån felkod ?

Vonelffors Vonelffors skrev:
Får du nån felkod ?
Nej, ingen felkod. Inget stopp eller dylikt, har bara slutat ta sköljmedel

Hej!

Ja och nej, fick aldrig någon klarhet, men drog ur hela facket och körde pumparna med ett 12V batteri.
Provade mig fram och jag vill minnas att det inte var speciellt svårt att hitta rätt.
Körde igenom bägge pumparna med några deciliter vatten och de har funkat sedan dess.

/Kalle

Tack, ja, det gick ju faktiskt! En av pumparna gick fint på 12 V, den andra rörde sig inte. Fick isär pumpen som var helt ihoprostad.. Såklart har jag inte hittat ny pump att köpa löst, bara hela facket som går på strax över 2K :rolleyes: mäkta irriterande :crysmile:

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A AbsolutJohan90 skrev:
Tack, ja, det gick ju faktiskt! En av pumparna gick fint på 12 V, den andra rörde sig inte. Fick isär pumpen som var helt ihoprostad.. Såklart har jag inte hittat ny pump att köpa löst, bara hela facket som går på strax över 2K :rolleyes: mäkta irriterande :crysmile:
Kan man dosera separat då? Eller får man klara sig utan sköljmedel?
Många verkar ha problem med självdoseringen....
Är det samma funktion med tvättmedlet?

Det går bara att dosera tvättmedel manuellt i förväg, den pumpen fungerar och doserar själv dock. Sköljmedlet har inte mera fack, enda sättet är att hälla i sköljmedel manuellt när det är trekvart kvar av programmet typ och hoppas att det hjälper :rolleyes:

Hej
Vi har en mindre samsung tm på landet där sköljmedelsfacket kleggade igen pga låg användning så vi slutade med att använda sköljmedel för ca 5 år sedan och tvätten blir ju lika ren trots avsaknad av sköljmedel och vi sparar ”en liten slant” vid varje tvätt. Och ngn. kanske tycker att det är bra för miljön så då är ju alla nöjda.
/B

/Kalle[/QUOTE]
A AbsolutJohan90 skrev:
Det går bara att dosera tvättmedel manuellt i förväg, den pumpen fungerar och doserar själv dock. Sköljmedlet har inte mera fack, enda sättet är att hälla i sköljmedel manuellt när det är trekvart kvar av programmet typ och hoppas att det hjälper :rolleyes:
A AbsolutJohan90 skrev:

Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Vi har en mindre samsung tm på landet där sköljmedelsfacket kleggade igen pga låg användning så vi slutade med att använda sköljmedel för ca 5 år sedan och tvätten blir ju lika ren trots avsaknad av sköljmedel och vi sparar ”en liten slant” vid varje tvätt. Och ngn. kanske tycker att det är bra för miljön så då är ju alla nöjda.
/B

/Kalle
Jo helt nödvändigt är det inte.
Men sköljmedel använder man om man vill ha vissa plagg lite mjukare, mer följsamma och mindre statiska.
Använder det bara till en del tröjor och till handdukar.
Aldrig någonsin till Jeans eftersom det gör att tyger på framförallt byxor slits mer.
Så en flaska räcker gått och väl över ett år.

A AbsolutJohan90 skrev:
Hej!
Jag behöver provköra mina doseringspumpar och skulle behöva hjälp med mellan vilka ingångar som är till pumparna och vilka som är nivåmätnng, kommer du ihåg hur du kopplade?

Tack!
Hans

• En blå uppladdningsbart batteri är felvänd ovanpå en vit laddare. Röd cirkel markerar orienteringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hanshag skrev:
Hej!
Jag behöver provköra mina doseringspumpar och skulle behöva hjälp med mellan vilka ingångar som är till pumparna och vilka som är nivåmätnng, kommer du ihåg hur du kopplade?

Tack!
Hans
ngn som har kopplingsschema över I DOS stiften för kontroll av pumpar och nivåkontroller. får E10 på series 6 maskin

1,2,3 har man pumparna 4,5,6 har man stiften som kontrollerar nivå. om jag nu räknade från rätt håll, men enklast tar ni ohm meter och utesluter stiften för nivåkontroll på er maskin sen får man chansa lite 12 volt över de övriga, möjligen går de fel håll men att den snurrar kommer man märka 1,2 tror jag blev den bakre pumpen, tror 1,3 för främre, men jag hade så bråttom bära in och försöka få den funka i maskinen. körde där service mode först för testa vattenflödet po2, sök på youtube [media]

Min sköljmedelpump snurrar heller inte efter att ha testat med 12 v Jord där 1an i ovan bild är markerad, stift 2 är tvättmedelspumpen (snurrar fint) stift 3 är sköljmedelpumpen, någon som löst detta problem?hela reservdelen kostar 2550kr hos bosch, kan man få rabatt tror ni? Allt gott Pär

P peerwiden skrev:
Min sköljmedelpump snurrar heller inte efter att ha testat med 12 v Jord där 1an i ovan bild är markerad, stift 2 är tvättmedelspumpen (snurrar fint) stift 3 är sköljmedelpumpen, någon som löst detta problem?hela reservdelen kostar 2550kr hos bosch, kan man få rabatt tror ni? Allt gott Pär
Surt att skriva det här i efterhand men jag köpte en helt ny enhet förra veckan från Siemens webbshop, 40% rabatt på allt under Black week så 1600:- blev det istället. Det är samma modell, passade min Bosch
Körde utan sköljmedel i ett år eller kastade i lite under programmet dom ggr jag kunde. Så skönt att det fungerar igen
Håll koll, de kommer säkert köra liknande erbjudande i mellandagarna 🎅

Siemens webbshop

• Gilla
peerwiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.