Har en serie 6 med i-dos. Maskinen tvättar bra och fungerar bra. Men det som stör mig är att det finns väldigt få valmöjligheter när det gäller längd på tvättprogram. Det är antingen 2,5 timma eller 30 min snabbprogram med halva tvättmängden. På vår Aeg så finns det 3 eller 4 olika längder på tvättprogrammen.
Nja det finns ju en jäkla massa olika tider men däremot inget logiskt sätt att ställa in dom. Dom typ 10 olika programmen i kombination med Eco, Speed osv så får man massa olika tider så jag tycker det funkar när man testat sig fram. Men visst jag hade föredragit ett interface som en simpel mikrovågsugn, tid och temp, allt annat är fan bara marknadsföring.N Niq skrev:Har en serie 6 med i-dos. Maskinen tvättar bra och fungerar bra. Men det som stör mig är att det finns väldigt få valmöjligheter när det gäller längd på tvättprogram. Det är antingen 2,5 timma eller 30 min snabbprogram med halva tvättmängden. På vår Aeg så finns det 3 eller 4 olika längder på tvättprogrammen.
Leta efter en knapp som heter speedperfect eller liknande. Då hamnar man på ca 1 timma.N Niq skrev:Har en serie 6 med i-dos. Maskinen tvättar bra och fungerar bra. Men det som stör mig är att det finns väldigt få valmöjligheter när det gäller längd på tvättprogram. Det är antingen 2,5 timma eller 30 min snabbprogram med halva tvättmängden. På vår Aeg så finns det 3 eller 4 olika längder på tvättprogrammen.
Skulle du villa beratta lite om hur den fungerar? Blev lite orolig att den ar for vattensnal, min nuvarande vill jag byta ut just darfor. Min mamma har en serie 6 bosch som anvander mer vatten, men denna ar nog lite nyare sa den kanske ar snalare anda? Tror du man kan ha i attika i skoljmedelsbehallaren istallet?Sammy_j skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Haft min i 4,5år, funkar riktigt bra med iDos. Vi kör aldrig med sköljmedel då detta grisar ner facket tycker jag.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag hade en Siemens (från BSH dvs samma bolag som Bosch) med iDos och var mycket nöjd med iDos-delen, förvisso hände det två gånger att ”dräneringspluggarna” i ena iDos-behållaren började läcka (tror gummit reagerade med tvättmedlet) med läckage ”inne i” maskinen som följd, lätt fixat när man vet vad det var.
tyvärr pajade maskinen efter ca 7år, lite snabbare än jag hoppats....
Ersättningsmaskinen kom från miele men det var helt självklart för oss att vi skulle ha självdosering även denna gång så nu har vi en TwinDos-maskin (mieles variant på temat...)
/U
Ersättningsmaskinen kom från miele men det var helt självklart för oss att vi skulle ha självdosering även denna gång så nu har vi en TwinDos-maskin (mieles variant på temat...)
/U
Funderade på Miele också, men valet föll på Bosch som jag har erfarenhet av tidigare som märke. Hur upplever du skillnaderna mellan Siemens och Miele?ullberg skrev:
Jag hade en Siemens (från BSH dvs samma bolag som Bosch) med iDos och var mycket nöjd med iDos-delen, förvisso hände det två gånger att ”dräneringspluggarna” i ena iDos-behållaren började läcka (tror gummit reagerade med tvättmedlet) med läckage ”inne i” maskinen som följd, lätt fixat när man vet vad det var.
/U
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Mielen känns kanske lite mer solid än vår Siemens - men jag vet inte om det är verklig "kvalitetsskillnad" mellan märken eller bara en naturlig förbättring över de 7 år som skiljer maskinerna. självklart har den nyare maskinen också lite coolare gränssnitt och vår är dessutom app-kopplad, kanske inte nödvändigt men trevligt att få veta när tvätten är klar (speciellt om man har maskinen i källaren)K krumbukter skrev:
Det man definitivt kan säga var att även om det var ganska tungt att släpa ut den trasiga siemens:en - var det en dans på rosor mot att släpa in aset till ny maskin (miele:n) som var markant tyngre (tror knappa 80 mot runt 100 kg) - så om massa korrelerar mot kvalitet finns det definitivt mer massa i vår nya maskin...
Till mieles nackdel kan man säga att deras system med "cartiges" av tvättmedel snarare än att hälla "lösvikt" i facken (som på siemens) förvisso är väldigt smidigt men jag tror också det är markant dyrare, man kan förvisso köpa återfyllningsbara "cartriges" så det blir som på siemens - kanske gör vi det när den helt sjuka mängd tvättmedel som vi fick på köpet tar slut - har hittills räckt i 1,5 år och jag tror bara vi är halvvägs igenom (men jag tror också att vi ev. fick för mycket med på köptet...)
/U