14 671 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Bosch HMT9656EU/03 - glastallriken snurrar inte längre (micro)
Har fixat grannens bosch för några år sedan och det var just två elektrolytkondingar som svullnat upp och dött. Kostade hela 63:- på Elfa och sedan har micron funkat som vanligt.
Om mikrovågsugnen lägger av helt och hållet är det ofta en inlödd glassäkring som gett upp - kostar ännu mindre att byta men det tänker nog inte många på. Har haft åtminstonde 15 stycken av diverse märken som dött där det vara har varit att byta en glassäkring.
Om mikrovågsugnen lägger av helt och hållet är det ofta en inlödd glassäkring som gett upp - kostar ännu mindre att byta men det tänker nog inte många på. Har haft åtminstonde 15 stycken av diverse märken som dött där det vara har varit att byta en glassäkring.
MathiasS skrev:
http://www.siemens-home.bsh-group.com/se/sparepart/finder/detail/HF17055EU/02#/tab=spare-section-3
Ok. Om du tar loss höljet så hittar du magnetronen (pos 0316 på sprängskissen ovan). Ta loss kablarna och mät med multimeter, skall vara typ 0,1 ohm - nästan kortslutning. Om det är avbrott så har du felet där.
Steg 2.
Det sitter ett stort effektkort (pos. 0322 på sprängskissen ovan) som skall ge ström till magnetronen. Dyrt som reservdel, om du är duktig kanske du ha hitta var den gått sönder. Finns kanske billigare hos nån annan?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för vägledningen!torbeno skrev:Fråga 1: Ja
Fråga 2: Nej
Nåt mer du undrar ...?
Mer utförligt så ta loss medbringaren, den delen som drar med tallriken, tre vingar typ. Dra den upp bara så lossar den. Lägg maskinen på rygg. Klipp upp den fyrkantiga plåten du har i mitten på botten. Den är nästan färdigstansad, en vanliga avbitare räcker. Motorn sitter nu med 2 skruvar (tappa inte ner dessa när du skruvar loss) Två kontakter som du flyttar över till samma plats. Skruva tillbaka plåtbiten genom att vända på den. Du ser hur den skall sitta.
Gjort på 5min när man väl hittade pappren och kom på hur man tog loss inbyggnadsramen.
1. Magnetronen mäter 10-15ohm, så den verkar ok.torbeno skrev:[länk]
Ok. Om du tar loss höljet så hittar du magnetronen (pos 0316 på sprängskissen ovan). Ta loss kablarna och mät med multimeter, skall vara typ 0,1 ohm - nästan kortslutning. Om det är avbrott så har du felet där.
Steg 2.
Det sitter ett stort effektkort (pos. 0322 på sprängskissen ovan) som skall ge ström till magnetronen. Dyrt som reservdel, om du är duktig kanske du ha hitta var den gått sönder. Finns kanske billigare hos nån annan?
2. Har okulärbesiktigat effektkortet och dess komponenter men det ser helt ut. Man får nog börja löda bort komponenter för att hitta var det felar.
Eftersom du frågade om nedräkningen av tid antar jag att det inte var ett helt ovanligt symptom. Hur kommer det sig att ett sådant fel som jag kopplar till reglerlogiken hänger ihop med uteblivna mikrovågor?
Det blir nog att beställa en ny maskin imorgon.
Ok, värdet på magnetronen är inte som det borde. Du kan ha felet där. Skall nästan vara kortslutning alltså, 0,1 ohm.MathiasS skrev:1. Magnetronen mäter 10-15ohm, så den verkar ok.
2. Har okulärbesiktigat effektkortet och dess komponenter men det ser helt ut. Man får nog börja löda bort komponenter för att hitta var det felar.
Eftersom du frågade om nedräkningen av tid antar jag att det inte var ett helt ovanligt symptom. Hur kommer det sig att ett sådant fel som jag kopplar till reglerlogiken hänger ihop med uteblivna mikrovågor?
Det blir nog att beställa en ny maskin imorgon.
Effektkortet vill skicka ut massa ström och när det uteblir så avbryter han helt enkelt efter 20-30 sek.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden