Efter att skruvat ihop en trappa i veckan har jag insett att jag behöver något liknande. Var inne o kände på en hos min lokala handlare men jag tyckte den kändes lite "sladdrig i gasen".

Mao jag fick inte den där exaktheten i hastighetsregleringen som jag har på mina andra Bosch skruvdragare utan mera lite gummisnoddsreglering.

någon med praktisk erfarenhet?

Nimajneb skrev:
Efter att skruvat ihop en trappa i veckan har jag insett att jag behöver något liknande. Var inne o kände på en hos min lokala handlare men jag tyckte den kändes lite "sladdrig i gasen".

Mao jag fick inte den där exaktheten i hastighetsregleringen som jag har på mina andra Bosch skruvdragare utan mera lite gummisnoddsreglering.

någon med praktisk erfarenhet?
Jag har en sådan, och kan hålla med om att det inte är riktigt samma känsla i "gasen" som övriga Bosch skruvdragare (jag har två andra blåingar att jämföra med). Jag tror att känslan (eller "okänslan") förstärks lite av hur man håller dragaren, och även brytarens längd gör sitt. Oftast hamnar ett par fingrar på brytaren, och det är helt enkelt inte vad man är van vid. Efter en handfull skruv har man vant sig, så jag skulle inte vilja påstå att det är någon större problem.

Ja, jeg har denne. Jeg også har den følelsen. Men den brukes i grunn veldig sjelden. Men det er nok pga det bygga_bo sier.

Men uansett så er den veldig praktisk og god :)

Instämmer med er, den är lite konstig i avtryckaren, och det gör den till ganska sällan använd, men det kan vara som sas ovan att man behöver lära sig. Jag hittade den på utförsäljning och tänkte slå två flugor i en smäll, att få en vinkeldragare och en lätt dragare för att dra gips i tak med.

Mitt andra problem med den är att mina bits inte passar så bra i den, utan de sitter sladdrigt (med extra bitschuck) eller nästan försvinner ner i hållaren på maskinen, möjligen är det senare för att den ska vara så liten som möjligt.

Vad använder ni för bits i era?

Mr Handyman skrev:
...Mitt andra problem med den är att mina bits inte passar så bra i den, utan de sitter sladdrigt (med extra bitschuck) eller nästan försvinner ner i hållaren på maskinen, möjligen är det senare för att den ska vara så liten som möjligt.

Vad använder ni för bits i era?
Japp, bitsen hamnar väldans långt in. Precis som du skriver är det väl så för att den skall bli så kompakt som möjligt.

Jag kör med "standardbits". Har inte sett någon anledning till skaffa några specialare att använda just i denna maskinen.

Nej, det är väl en fördel alltsom oftast. Ska pröva med 50mm-bits nån dag, det kanske blir bra när det gäller skruvdragning där det inte är extremt trångt.

Hur ofta använder ni maskinen (typ i % av total skruvdragning)?

Ett annat alternativ kan ju vara den lilla GSR ProDrive, den är ju 15cm lång och passar nästan i skjortfickan. Har en IXO men den duger i princip bara till IKEA möbler.

Nimajneb skrev:
Hur ofta använder ni maskinen (typ i % av total skruvdragning)?

Ett annat alternativ kan ju vara den lilla GSR ProDrive, den är ju 15cm lång och passar nästan i skjortfickan. Har en IXO men den duger i princip bara till IKEA möbler.
Det är snudd på pinsamt lite om man ser det till andelen av det totala skruvdragandet. Räknar man bort skruvslukare som gipsskivor, golvspån, trädeck osv så blir siffran förstås lite annorlunda, men det är fortfarande inte mycket. Svårt att säga exakt, men det räcker i varje fall med en siffra för att uttrycka det i procent. Dock... när man väl behöver den är den guld värd.

Jag har själv en 10,8V GSR (den utan chuck, bara bitsfäste) och den mäter ca 17 cm utan bits - alltså bara 2 cm längre än ProDrive. Även om den är liten, lätt och smidig är det ganska lurigt att hålla den på ett bra sätt när det är trångt. Det är betydligt enklare med GWI:n. Uppskattningsvis behöver man med GWI:n ca 1 dm mindre utrymme för att det skall funka bra. Det är ganska mycket när det är trångt...

För att nämna ett annat alternativ var jag också ett tag inne på att skaffa en vinkeltillsats till min Festool-dragare, men upplevde GWI:n som ett bättre alternativ rent handhavandemässigt (ledsen om jag svär i kyrkan). En knubbmejsel och handkraft är nog ett av de bättre alternativen till GWI:n... ;)

Om du redan har en 10,8 V laddare och känner någon som skall åka till USA snart så be dem gå in på Home Depot och köpa en åt dig. Jag köpte min där för ett tag sedan till det facila priset av $99 (ca 800 riksdaler). Det står "12 V Max" på den där, men det är samma 10,8 V maskin och batterier som vi har här hemma. Det är tydligen viktigt att märka batterimaskiner med så hög spänning som möjligt i USA... därav 12 V Max...

mmm, Home Depot är ett bra alternativ men som sagt sitter idag med 14,4V uppsättning.
Har funderat på GWI+GDR+GSR (samma som du har) plus lampan från UK, drygt 200 pund plus frakt.

Det är nog max 1% så här långt... eller 0,1%, men som sagts ovan är den ovärderlig när det väl gäller.

Jag är riktigt nöjd med min. Det var ett impulsköp på Beijers för 995kr. Kör oftast med 50mm CO bits pluss några 50mm noname och det funkar utmärkt tycker jag. Har även en 80mm och en 50mm bitshållare för dom korta bitsen utan spår som annars nästan försvinner in i chucken. Chucken är ganska sladdrig, i alla fall om man jämför med min GDR men det kanske är en poäng med det? Inget som jag upplevt som ett problem i alla fall. Det som jag har lite problem med är storleken på greppet. Den är lite grov(små händer kanske;), fast jag tycker dom är rätt normalstora). Det gör att jag måste flytta handen lite för att nå riktningsväljaren med tummen. Jag kan byta grepp helt och hållet så att jag når men det känns lite märkligt att hålla den då.
Är man snabb med avtryckaren så hänger inte chucken med, den spinner upp så att säga om man trycker avtryckaren snabbt i botten. Gummisnoddsreglering var ett passande ord för det. Dock tycker jag att möjligheten att reglera hastigheten till det man vill är mycket bra. Nu har jag bara GDR att jämföra med men den är inte alls lika exakt. Kan ju vara mitt ex alt. att den inte är designad för exakt fartreglering.

Jag använder GWI och GDR kanske 50/50.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.