Det var jag som yrade om festo:n tidigare i tråden. För min del slutade det med en CS70 EBQ, och det enda som inte är fantastiskt med den maskinen är priset. Tänk också på att ta in någon typ av stativ i budgeten

GTS10:an finns för 6700 på Duab:
Bosch Bordcirkelsåg GTS 10 - Drift & Underhållsteknik AB

Om jag inte minns fel, kommer Bosch snart med en ny modell av GTS10:an. Jag skall se om jag kan hitta en länk.

Edit:länk
http://www.boschtools.com/about-bosch-tools/press-room/4100+Table+Saws.htm

För övrigt undrar jag om ditt användarnamn. Kan du berätta...?

Tack för info!

300:- billigare är inte värt besväret för, så det blir lokalt om jag slår till.

Intressant med ny GTS 10! Antagligen drar väl priset iväg lite, speciellt för den fetare varianten, men det kan ju även leda till bra priser på de äldre 10'orna så det kanske är dumt att slå till nu innan jag vet när det där händer. Ny DW744 och ny GTS 10'a på väg ut någorlunda samtidigt m.a.o .. skoj.

Importen av användare sket sig, nya forumet spottar bara ur sig inloggningsuppgifter som inte funkar, Marlene svarar inte på mail där jag påtalat detta .. men det gör inget, kan ju skriva igen, och söka :) /Daniel.N

GTS 10:an är en kanonmaskin.
Precisionen i medbringaren för gersågning lämnar dock en hel del att önska.
Den är kass om man ska precisions-gera

Finns det några bra tredjeparts-alternativ att köpa som s.a.s. sitter tajtare, fyller ut skåran bättre?

Pratat med både Dewalt och Bosch idag.

På Bosch visste dom inte ens om att det var en efterföljare till GTS 10 på gång, eller att 4000 bortanför pölen är samma som GTS 10 här, trots att jag blev kopplad sju vändor efter att ha ringt dom, innan jag kom fram till vad som borde ha varit verktygskunniga människor. Huruvida 4100 bara skulle dyka upp i USA eller när den skulle kunna komma här eller pris var sålunda hyfsat svårt att få fram.

Dewalt-säljaren visste inte mycket han heller, ingen uppfattning om kommande pris, visste dock att nya dw744 kommer i augusti (745 i juni), hade några siffror på varvtal och watt men inget speciellt konkret.

Så, jag vägde dessa kommande två kanske-spök-maskiner fram och tillbaks ett tag, sen åkte jag för att shoppa en GTS 10 :D :D Tyvärr tog gubbtjyven framför mig den sista, men dom ringer när dom fått hem fler.

Så, med beslutet taget .. wee .. (tack för all värdefull input!!!) undrar jag nu var man i EU bäst beställer tillbehör som dessa ifrån?
Bosch Table Saw Accessories | ToolBarn.com

Hej!

Försöker få liv i en gammal informativ tråd!
Ska införskaffa mig en bordssåg, när man löser om Bosch gts 10 och dw 744 låter de ju trevliga. Vad finns det på dagens marknad för alternativ? Hittade en Bosch gts 10 j för 11.000 kr. Är det några stora skillnader på den och den vanliga gts? Och dw 744 hittade jag inte till försäljning alls. Någon som vet någon återförsäljare? Tacksam för svar!

Kreacon skrev:
Hej!

Försöker få liv i en gammal informativ tråd!
Ska införskaffa mig en bordssåg, när man löser om Bosch gts 10 och dw 744 låter de ju trevliga. Vad finns det på dagens marknad för alternativ? Hittade en Bosch gts 10 j för 11.000 kr. Är det några stora skillnader på den och den vanliga gts? Och dw 744 hittade jag inte till försäljning alls. Någon som vet någon återförsäljare? Tacksam för svar!
Jag tycker 11000 låter väldigt mycket. Har du läst den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=231584 ?

Idag säljs väl två varianter av boschen, gts 10 j och gts 10 xc. Xc har ersatt den klassiska gts 10. Förbättringarna består av en liten släde och ett utdragbart stöd baktill. Vill även minnas att den fått en avslutning för dammsugare i klingskyddet. Gts 10 j är en nerskalad variant med fokus på att vara lätt att transportera. Det betyder väl i stort mindre kapacitet.

Där var det ju andra priser! Tack! Har ni själva erfarenhet av dewalten eller boschen? Står och väger mellan dem två eller en riktig justersåg, det som gör att jag inte är säker på en justersåg är att jag inte riktigt har plats och dessutom är lite osäker på om sågen ska användas till hobbyverksamhet eller mer yrkesinriktat. Tänker att man kanske börjar med en mindre bordssåg och byter upp sig om behovet ökar. Man kan väl snickra lite fönster och småmöbler med bordssågarna tänker jag... (Verkar som jag har en del funderande att klara ut)

Jag har DW744 sedan många år tillbaks. Har skrivit om mina erfarenheter i denna tråd och flera andra på byggahus.

pyro skrev:
Jag tycker 11000 låter väldigt mycket. Har du läst den här tråden: [länk] ?

Idag säljs väl två varianter av boschen, gts 10 j och gts 10 xc. Xc har ersatt den klassiska gts 10. Förbättringarna består av en liten släde och ett utdragbart stöd baktill. Vill även minnas att den fått en avslutning för dammsugare i klingskyddet. Gts 10 j är en nerskalad variant med fokus på att vara lätt att transportera. Det betyder väl i stort mindre kapacitet.
Även kraftigare motor, samt överlastskydd mm.
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gts-10-xc-26179-ocs-p/

FredrikR skrev:
Även kraftigare motor, samt överlastskydd mm.
[länk]
Överlastskyddet kom väl redan på de senare årsmodellerna av den klassiska gts10? Den jag har lär ha överlastskydd, men jag vet egentligen inte säkert.

pyro skrev:
Överlastskyddet kom väl redan på de senare årsmodellerna av den klassiska gts10? Den jag har lär ha överlastskydd, men jag vet egentligen inte säkert.
Jo sant, det kom nog dit före XCn släpptes.

Tack för svaren!

Någon som vet något om var man kan få tag på dw 744? Eller är det en senare modell som säljs nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.