P
En bordssåg skall införskaffas. Bosch eller DeWALT är frågan?

DW's anhåll är ju att föredra framför Boschen's, och DW-maskinen är lättare/ nättare att släpa in- och ut från arbetsplatsen, men hur skiljer dom sig i övrigt?
Finns det bordsbreddare till båda? Benställning? Andra tillbehör?

Jag hittar inga vettiga uppgifter på styrkan hos maskinerna. Enligt DW's hemsida så ska uteffekten på 744:an vara samma som på deras lilla 711:a (kap/ger/klyv), som i mina ögon är på tok för klen. I alla fall om det är samma som den äldre modellen (1 år gammal) som vi använder idag. Klarar med nöd och näppe att klyva 2" -sällan utan omtag och utan att man tar bort virket så att maskinen får komma upp i varv igen.

Bosch anger bara en ineffekt på 1800W mot DW's 1600W (900W uteffekt).
Är uteffekten det enda måttet på maskinens styrka? Hur är det med vridmoment?

Jag vill ha en maskin som det bara viner om när man köttar in en 2"-regel, som har bra, exakta, enkla och stabila inställningsmöjligheter och gärna mycket tillbehör som underlättar arbeten med större skivor.

Så, Bosch eller DeWALT?

ACME skrev:
En bordssåg skall införskaffas. Bosch eller DeWALT är frågan?

DW's anhåll är ju att föredra framför Boschen's, och DW-maskinen är lättare/ nättare att släpa in- och ut från arbetsplatsen, men hur skiljer dom sig i övrigt?
Finns det bordsbreddare till båda? Benställning? Andra tillbehör?

Jag hittar inga vettiga uppgifter på styrkan hos maskinerna. Enligt DW's hemsida så ska uteffekten på 744:an vara samma som på deras lilla 711:a (kap/ger/klyv), som i mina ögon är på tok för klen. I alla fall om det är samma som den äldre modellen (1 år gammal) som vi använder idag. Klarar med nöd och näppe att klyva 2" -sällan utan omtag och utan att man tar bort virket så att maskinen får komma upp i varv igen.

Bosch anger bara en ineffekt på 1800W mot DW's 1600W (900W uteffekt).
Är uteffekten det enda måttet på maskinens styrka? Hur är det med vridmoment?

Jag vill ha en maskin som det bara viner om när man köttar in en 2"-regel, som har bra, exakta, enkla och stabila inställningsmöjligheter och gärna mycket tillbehör som underlättar arbeten med större skivor.

Så, Bosch eller DeWALT?

jag vill också ha en sån du beskriver.
det närmaste du kan komma är nog en gjerdesåg avseende prestandan.
dw och boschen är nog väldigt lika annars har jag förstått.
jag vet inte om festools säger swisch med en klyvd tvåtumsregel men den klår ju både dw och boschen i tillbehör prescision och mångsidighet iaf.
även om priset är högre så tycker jag att den är det bästa valet.

P
Festool i all ära, men jag upplever den som lite lättare/nättare och därmed lite rappligare än dom andra två? Jag kan ha fel -Festool har ju överraskat och imponerat förr!

Hjärtat i CMS-maskinen blir ju TS55:an och jag inbillar mig att både Boschen och DW:n har kralligare maskineri. Effekten anges till 1200W mot de andras 1600W och 1800 W.
Både Bosch och DW har ett varvtal på 3650 rpm, medan TS55:ans variabla varvtal sträcker sig från 2000-5200 rpm.
Det vore intressant om någon kunde kliva in i tråden och klargöra hur det ligger till med styrkan. Det blir svårt att avgöra när tillverkarna inte anger samma typ av värden (effekt/ ineffekt/ uteffekt).

Festool åker på tasken när det kommer till sågdjupet och klarar inte att klyva en 2"-bit i 45 grader, och kan därmed inte heller klyva ner en 70-regel. Det kan de andra två.

Priset är ju faktiskt lägre, iaf om man jämför med DW som tar ca 10' +moms mot Festool som vill ha en bit över 9' +moms. Har man redan sänksågen så är man nere på 6' +moms för CMS:en.

Decisions, decisions..

Sorry, såg först nu att denna tråden var om bordssågar.
Jag kör med den gamla DW 744 XP med kolborstmotor, uteffekten räcker för det mesta. Såghöjden är helt ok, det är bara stora bordssågar som slår den.

Vridmomentet är minst sagt grymt men så är även startströmmen som löser mina automater på 16A ibland :-( Sen har jag TGS 172 med och det är två olka sågar. TGS'en klarar inte samma saker. 2"'s reglar är noll problem på en DW 744'a.

Bordet är för litet men det är ju inga problem att bygga ett större som ansluter till det befintliga men det får man ju då ha i verkstaden.

Anhållet är det bästa som finns. Det går inte att göra något bättre och inställningarna är guld. Höja, sänka och att snedställa är en baggis. Det slår dessutom större sågar med bravur.

Boschen har jag bara tittat på men är inte imponerad, varför skulle jag när jag har den sågen som rankas som en av de bästa i världen i tester i USA?

Se till att du får den nya modellen med induktionsmotor. Den gamla kan brinna.

/Kent

Jag håller med Kent på alla punkter.
Jag har också den gamla kolborstmotorn i min DW744, men effekten räcker väl till.
Det handlar bara om att ha rätt klinga om man skall klyva t.ex.
Jag har t.o.m. misshandlat min såg med att klyva upp råa Plommonstockar till plank och då använde jag max såghöjd på 80 mm, det stoppade inte sågen. Den nya DW744 med induktionsmotor lär vara ännu bättre och framförallt tystare.

Förlängningsbord och benställningar som du frågade om finns som tillbehör till bägge två sågarna. Men tillbehören är rätt så dyra i Sverige. Jag har istället köpt Classes billiga benställ i matchande gul färg, som enkelt går att fälla ihop och ta med när jag behöver flytta den från verkstaden.

Det enda som behövs för att få sågen att passa på stativet är en adapterplatta av plywood. Med detta stativ kan jag använde de utdragbara stöden både vid kapning och klyvning genom att lossa de medföljande snabbfästena och rotera sågen 90 grader på stativet. Det är ocksp mecket stadigare än original benstället.

http://www.clasohlson.se/shop/store...;COSID=8F0827C0576C4611A6069549A7F972C5782055

En sak som är bättre på Bosch GTS 10 är priset, såg att DUAB endast vill ha 6700 kr.

Det skulle vara kul att få höra vad GTS 10 ägarna har att säga om sina sågar.
Jag har bara klämt på en 10:a i affären.

Jag kör en GTS10 och är också helnöjd, men då har jag å andra sidan inte provat 744:an så någon jämförelse kan jag inte ge dig..

Hittills har den i alla fall kluvit ner allt jag slängt på den utan att bråka - och då har jag låtit klingan begrava sig i reglar och sedan kört från andra hållet - inga problem (förutom att man måste plocka väck klingskyddet tillfälligt då).

Tung och jävlig är den ju att flytta - typiskt tvåmanssåg - men det får man ju leva med om man vill åt kraften i den.

Tror båda sågarna är bra. Försök se dem båda brevid varandra någonstans och känn lite på reglage etc. K-Rauta tror jag förresten har båda - i alla fall här i Göteborg.

ACME skrev:
Festool i all ära, men jag upplever den som lite lättare/nättare och därmed lite rappligare än dom andra två? Jag kan ha fel -Festool har ju överraskat och imponerat förr!

Hjärtat i CMS-maskinen blir ju TS55:an och jag inbillar mig att både Boschen och DW:n har kralligare maskineri. Effekten anges till 1200W mot de andras 1600W och 1800 W.
Både Bosch och DW har ett varvtal på 3650 rpm, medan TS55:ans variabla varvtal sträcker sig från 2000-5200 rpm.
Det vore intressant om någon kunde kliva in i tråden och klargöra hur det ligger till med styrkan. Det blir svårt att avgöra när tillverkarna inte anger samma typ av värden (effekt/ ineffekt/ uteffekt).

Festool åker på tasken när det kommer till sågdjupet och klarar inte att klyva en 2"-bit i 45 grader, och kan därmed inte heller klyva ner en 70-regel. Det kan de andra två.

Priset är ju faktiskt lägre, iaf om man jämför med DW som tar ca 10' +moms mot Festool som vill ha en bit över 9' +moms. Har man redan sänksågen så är man nere på 6' +moms för CMS:en.

Decisions, decisions..
Tanken är nog att du skall jämföra sågarna mot Festools Precisio CS 70. Jag tar några features ut huvudet: 2,2 kW, seriöst luftfilter till motorn (universalmotor för viktens skull), varvtalsreglering, vilket betyder att man kan såga i de flesta material med rätt klinga, dragsågsfunktion, 70 mm såghöjd, inbyggda bordsben (tänk på det när du jamför priser) och ett otroligt antal tillbehör, t.ex justerbord.

Personligen tänker jag vänta tills CS70:n kommer i en version 2 som har samma listiga maskinstartknapp i draghandtaget som lillebror CS 50. Det är dock en gissning att en sådan kommer. Jag har i alla fall tid på mig tills jag har samlat ihop pengarna. Jag åkte på att låta reparera en 6 år gammal V70 för 9100 SEK....

P
mattiasp skrev:
Tanken är nog att du skall jämföra sågarna mot Festools Precisio CS 70...
Ah! Natürlich...men den prislappen känns dock i saftigaste laget.
DW känns som det bästa alternativet med sitt anhåll och det behändigare formatet nu när ett flertal har bekräftat att kraften finns.
Men jag inväntar kanske den nya modellen som enligt DW kommer i början av -07.

Lyfter den här gamla tråden då jag som bäst funderar på mina val när det gäller att skaffa en såg i den här kalibern. K-Rauta öppnade nyss här i Umeå och aktualiserade mina såg-lustar då dom har GTS 10 för 7kkr jämnt. Sist jag funderade slutade det dock med att jag tänkte vänta ut "nya" DW744'an, anhållets beryktade överlägsenhet kändes värd att vänta på. Att DW744's av den gamla modellen brinner upp i den takt att Dewalt rent går in och river den från produktion gör att jag itne vill hitta något restlager heller. Jag är 30 bast, sågen ska helst hålla flera tiotals år..

Nya DW744 lanseras tydligen i augusti, nån månad innan det kommer en mindre modell DW745 (som jag sett finns ute i USA redan).

Kollat lite på Makitas motsvarighet 2704 men den verkar vara otroligt dålig, användarkritiken är inte nådig (läste iofs kritik på 2703, inte 04).

Funderar också på varför ingen nämner Scheppach lilla motsvarighet 2010..
http://www.planomaskin.se/producenter/Scheppach/ts-2010.jpg
Verkar ju superschysst med induktionsmotor och fin-inställning på klyvanhållet :confused:

Sådant är läget .. GTS10 kan jag hiva in i skuffen och ha hemma på en halvtimme, till ett pris som mig veterligt inte alls är att klaga på, men jag vill ju ha anhållet från DW744 .. och induktionsmotor verkar alla prata varmt om så det måste man väl ha.. eller? Hjälp.. vad ska jag göra? :)

P
ställer oxå en fråga angående gts 10!!
hur grovt klarar den? tänkte på att den är ganska liten, har en sån biltema bordcirkelsåg! ja de finns ju i alla möjliga sorts fabrikt! och den e rena skiten, så fort man kör nå grövre så nyper den åt,,,
Hur gör gts en? gräver den bara på eller kan de bli liknande? tänkte på att den ha ju inte sån våldsam motor, skiljer väll 300watt mellan gtsen o dom kina maskinerna.. mot för dom här lite större byggsågarna som bruka ligga på 2,2kw,

men visst, att gämföra en såg för 7000 mot en som kostar tusen lappen är väll ganska förståligt viken som är bra

Mikael_L
pleqtiz skrev:
Hur gör gts en? gräver den bara på eller kan de bli liknande? tänkte på att den ha ju inte sån våldsam motor, skiljer väll 300watt mellan gtsen o dom kina maskinerna.. mot för dom här lite större byggsågarna som bruka ligga på 2,2kw,
Jag har väl egentligen inget belägg för det här, eller åtminstånde inga uppgifter som verifierar det, men...
Jag misstänker att den uppgivna effekten inte går att jämföra mellan en kvalitetsmaskin och en kinamaskin.
Möjligen kan det vara så att kinamaskinerna alltid uppger ineffekt + att dom har dåliga motorer (stora magnetgap och sånt) så verkningsgraden blir låg = dålig effekt på klingan.
Jaja, det är en hemsnickrad teori, men att dessa billiga maskiner upplevs som svaga av många trots hög effekt måste ha någon förklaring.

Mikael_L
importensketsig skrev:
[länk]
Verkar ju superschysst med induktionsmotor och fin-inställning på klyvanhållet :confused:
Verkar ju intressant, vem säljer den här i svedala, och vad kan en sån kosta?

importensketsig skrev:
Lyfter den här gamla tråden då jag som bäst funderar på mina val när det gäller att skaffa en såg i den här kalibern. K-Rauta öppnade nyss här i Umeå och aktualiserade mina såg-lustar då dom har GTS 10 för 7kkr jämnt. Sist jag funderade slutade det dock med att jag tänkte vänta ut "nya" DW744'an, anhållets beryktade överlägsenhet kändes värd att vänta på. Att DW744's av den gamla modellen brinner upp i den takt att Dewalt rent går in och river den från produktion gör att jag itne vill hitta något restlager heller. Jag är 30 bast, sågen ska helst hålla flera tiotals år..

Nya DW744 lanseras tydligen i augusti, nån månad innan det kommer en mindre modell DW745 (som jag sett finns ute i USA redan).

Kollat lite på Makitas motsvarighet 2704 men den verkar vara otroligt dålig, användarkritiken är inte nådig (läste iofs kritik på 2703, inte 04).

[länk]

Sådant är läget .. GTS10 kan jag hiva in i skuffen och ha hemma på en halvtimme, till ett pris som mig veterligt inte alls är att klaga på, men jag vill ju ha anhållet från DW744 .. och induktionsmotor verkar alla prata varmt om så det måste man väl ha.. eller? Hjälp.. vad ska jag göra? :)
Kan lägga till att hur mycket jag än gräver runt så hittar jag i princip bara två saker på GTS 10/DW744 som folk klagar på-
GTS 10: rapplig höjdinställning med delar av plast
DW744: motorerna brinner

Sen får GTS10 ofta beröm för sitt stumma anhåll, DW744 för sitt på alla sätt suveräna anhåll.

Jättabra höjdinställning ser jag inget behov av alls då jag lär bygga mig ett fräsbord framöver och det antagligen är mest där som jag kommer använda mig av fininställda höjder. Så det är ingen deal-breaker för GTS 10. Någorlunda hög risk för bränd motor på gammal DW744 däremot, det är en deal-breaker. Så .. även om jag vill åt Dewalts anhåll ger uteslutningsmetoden bara GTS 10 kvar just nu. DW745 går bort för den är för liten (vill kunna klyva 60+ bredd). Inser just att där rök Scheppach-sågen också. Eventuellt är "nya" DW744 kvar som kandidat, men jag misstänker att den inte kommer hamna i närheten av GTS 10'ans 7,000:- i pris .. drar det iväg mot 10 eller mer ink moms så blir även nya DW744 utesluten.

Hmm jag tror jag just argumenterat mig fram till ett inköp av en GTS 10 .. :eek: För visst känns det ganska otroligt att nya dw744 ska ramla in på vettigt pris?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.