2 464 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Bosch gst 85 - slut i bladstyrningen?
Godafton gott folk.
Jag har en gst 85a som känns mer än lovligt sladdrig i bladstyrningen, det är som att såga med en ål.. :@
Upplevde det nu när jag skulle såga en bänkskiva, något som man ju gärna vill att det blir bra..
Avbröt sågningen och kände på klingan, jag kan vrida den ungefär 15 grader med bara två fingrar.
När man skruvar i bladet så "klickar" inte handtaget längre, kan det ha med det att göra?
Jag har aldrig upplevt sågen som sladdrig tidigare men nu kändes den helkass, drog gärna lite snett också.
Pistongen som kör bladet upp och ner ser ut att löpa som den ska..
Jag körde med bosch original clean cut blad som var färskt också så jag tror inte det är det som är fel.
Någon som har en lösning eller är det bara att skicka sågen i närmsta container och hosta upp för en gst 135 med bladstyrning? :S
Jag har en gst 85a som känns mer än lovligt sladdrig i bladstyrningen, det är som att såga med en ål.. :@
Upplevde det nu när jag skulle såga en bänkskiva, något som man ju gärna vill att det blir bra..
Avbröt sågningen och kände på klingan, jag kan vrida den ungefär 15 grader med bara två fingrar.
När man skruvar i bladet så "klickar" inte handtaget längre, kan det ha med det att göra?
Jag har aldrig upplevt sågen som sladdrig tidigare men nu kändes den helkass, drog gärna lite snett också.
Pistongen som kör bladet upp och ner ser ut att löpa som den ska..
Jag körde med bosch original clean cut blad som var färskt också så jag tror inte det är det som är fel.
Någon som har en lösning eller är det bara att skicka sågen i närmsta container och hosta upp för en gst 135 med bladstyrning? :S
Jag råkade ut för samma sak förra veckan (efter 6-7 års trogen tjänst).
Det var dock falsklarm, det var knoppen som hade halkat ur sitt läge på nå´t vis. (precis samma symptom som din mao) Jag slet bort knoppen helt-satte dit den igen- problemet löst.. Dessvärre- för jag har också sneglat på en nyare modell...
Det var dock falsklarm, det var knoppen som hade halkat ur sitt läge på nå´t vis. (precis samma symptom som din mao) Jag slet bort knoppen helt-satte dit den igen- problemet löst.. Dessvärre- för jag har också sneglat på en nyare modell...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det där är väl 85:ans (enda?) svaga punkt. Höll på att bli galen på den ett tag. Bytte sen till en GST 135 och har inte
haft det problemet mer. Sjukt bra att slippa det där krånglet.
haft det problemet mer. Sjukt bra att slippa det där krånglet.
Men det måste vara någon slitdel, som börjar tappa något mått.
Om jag får så mycket problem att jag tycker det är värt att riva isär maskinen, så gör jag det. I så fall ska jag försöka återkomma med en rapport.
Det är en relativt ny blå Bosch, dvs alla reservdelar finns tillgängliga! Frågan är bara vilken.
Om jag får så mycket problem att jag tycker det är värt att riva isär maskinen, så gör jag det. I så fall ska jag försöka återkomma med en rapport.
Det är en relativt ny blå Bosch, dvs alla reservdelar finns tillgängliga! Frågan är bara vilken.
Det finns EN svaghet till. Om man drar för mycket i strömsladden så dör den... Då måste man öppna sågen, kapa av en bit och sedan skruva ihop igen... Jag har testat... Annars tål den ALLT, jag har testat det med...
Ring SMS dvs Småmaskinsservice, de vet säkert vilka delar som behövs och byt dem, det lär inte vara speciellt dyrt om jag gissar rätt.
Det är garanterat fastspänningen av bladet som gett upp.
Min gamla föregångare till 85'an funkar till 100% och ja den är sliten.
85'an är guld värd och värd att reparera om man nu inte prompt vill köpa en 135'a för sakens skull och nej, den sågar inte bättre men är mycket enklare att byta blad på.
/Kent
Det är garanterat fastspänningen av bladet som gett upp.
Min gamla föregångare till 85'an funkar till 100% och ja den är sliten.
85'an är guld värd och värd att reparera om man nu inte prompt vill köpa en 135'a för sakens skull och nej, den sågar inte bättre men är mycket enklare att byta blad på.
/Kent
Du kan ta av knoppen och skruva fast bladlåsningen med en lång skruvmejsel, 3.5mm*150. Då vet du med säkerhet om det är knoppen som är paj.
På föregångaren till 85n, (1500 något) var det standardmetoden tror jag.
Den kom väl någon gång på 80talet, så 85n har gamla påbrå, men är fortfarande outstanding
På föregångaren till 85n, (1500 något) var det standardmetoden tror jag.
Den kom väl någon gång på 80talet, så 85n har gamla påbrå, men är fortfarande outstanding
corre>Det är standardmetoden på föregångaren, vilken jag har, GST 60 PE.
Japp, de är outstanding.
/K
Japp, de är outstanding.
/K
Klicka här för att svara