Byggahus.se

Bosch GST 160 CE vs Festool PS 300 EQ?

1. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 396 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Det syns....Ser dessutom jäkligt bra ut. (y)

2. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 157 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Kanske är det jag som är trög men hur skall "dubbelrullarna" hindra att bladet böjer sig efter att sista rullen är slut? Det måste väl ändå handla om sågteknik och att försöka belasta bladet så lite som möjligt åt sidorna. Så längre rullen är nära materialet och infästningen av bladet inte tillåter någon vinkel så borde det ju inte gå att få det bättre...
    Pendeltekniken gör ju så att man enklare kan hitta "rätt" teknik eftersom bladet blir "fritt" emellanåt så länge man inte kör för fort.

3. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 397 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Är inte den nedre rullen större och styr upp bladet i sidled.
    På liknande sätt som precision control backarna gör på 135an, med skillnaden att dom inte rör sig?

4. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 157 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Jo så är det väl tänkt men jag tycker att man i filmen med den vanliga sticksågen ser att bladet böjer sig nedanför rullen. Det borde ju inte gå att påverka med en annan rulle - eller tänker jag fel?

Redigerat 19 jan 2015 16:02
  5. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 912 inlägg

ceson

Medlem
    Är det inte så att på en såg med en rulle så sitter denna så att det blir ett större mellanrum mellan infästningen och materialet som sågas så när sågen trycker ner så finns större möjlighet för bladet att böjas efter rullen. Med en rulle till längre ner blir väl möjligheten att böjas avsevärt mindre:confused:

6. LsaiboT
    Medlem · Skåne · 727 inlägg

LsaiboT

Medlem
    Dax för lite uppföljning tror jag... Nu har jag beställt såg. Det blev inget av de omnämnda alternativen utan det blev en PS 420 istället. Lär komma imorgon med DHL. Ifall ingen skriver något som katastrofalt ändrar min åsikt blir det premiärsågning imorgon med.

Varför har jag väntat att beställa tills nu? Mjo, för att jag kunde. =) Har undvikit att behöva sticksåg in i det Sista.

• Laddar…
  7. E
    Medlem · Stockholm · 120 inlägg

erik8308

Medlem
    Tänkte bara fylla på med lite info.
    Har själv gått och behövt en ny sticksåg. Har en gammal ryobi som sågar allt annat än rakt, går segt och vibrerar som ett padda. Notera att jag har bra blad till den.

Har läst det mesta som går att läsa på nätet om gst 160, gst 18 v Li S och PS 300, tror jag.

Valde till slut gst 160 på Netonnet för 2300:-. Fy fan vilken maskin! De e ju som att såga i smör med varm kniv. Mjukt, spikrakt och snittet är nästan som hyvlat.

Jag valde gst 160 framför ps300 för att den inte fanns i lager för under 3300. Valde bort 18V, trots att jag bara hade behövt köpa den naken för 2100:- eftersom jag har batterier för att den verkar äta batterier samt att dammupptagningen är bättre på gst 160. Plus att 160mm såglängd gör att man kan ha den som en tigersåg light.

Vet inte hur bra festoolen är, men jag är sjuk nöjd för mina 2300:-

Hoppas det kan hjälpa ngn i sitt beslut.

8. E

erik8308

Medlem
    Liten uppföljningskommentar/fråga efter att ha kört den ett tag: den blir väldigt varm ganska snabbt. jag tror att man kanske håller för ett utblås om man håller den med 2 händer, men man ska ju kunna hålla den med 2 händer. Man undrar ju hur länge den håller om man kör med den långa stunder...

Någon mer som har noterat detta?

9. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 260 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Sticksågar brukar bli varma, det är nog att anse som vanligt. Du får dock inte hålla för utblås, det fördärvar maskinen.

10. E

erik8308

Medlem
    Ok, hade en handväskevariant förut och då håller man ju inte handen på motorn så man kanske inte känner värmen på samma sätt.

Dumt placerat utblås tycker jag. Aja, får försöka hålla på ett annat sätt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.