4 227 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Bosch GSR 18-2-LI
Hej!
En snabb fråga om skruvdragare.
Är detta en vettig skruvdragare? (Bosch GSR 18-2-LI i en L-Boxx) (Två st 1,3 Ah batteri)
Jag såg att ICA-MAXI sålde dem för 1599:-
Funderar på att slå till innan de(n) försvinner, men samtidigt blir jag tveksam när MAXI säljer dem.
Har dessutom hört att blåa Bosch finns i olika kvalité med. Semiproffs typ.
Stämmer detta? Jag trodde att blåa Bosch var proffs och gröna Bosch amatör.
Nåja. Frågan var egentligen om jag skall slå till eller inte imorgon. Fanns en kvar.
Tack, Knipo.
En snabb fråga om skruvdragare.
Är detta en vettig skruvdragare? (Bosch GSR 18-2-LI i en L-Boxx) (Två st 1,3 Ah batteri)
Jag såg att ICA-MAXI sålde dem för 1599:-
Funderar på att slå till innan de(n) försvinner, men samtidigt blir jag tveksam när MAXI säljer dem.
Har dessutom hört att blåa Bosch finns i olika kvalité med. Semiproffs typ.
Stämmer detta? Jag trodde att blåa Bosch var proffs och gröna Bosch amatör.
Nåja. Frågan var egentligen om jag skall slå till eller inte imorgon. Fanns en kvar.
Tack, Knipo.
Det finns olika maskiner även i det blå sortimentet.
Man kan nog säga att den maskinen du pratar om är ett mellanting mellan Grön bosch och Blå bosch för proffs.
Många proffsmärken gör tyvärr lite billigare maskiner och sedan med 1,3/1,5ah batterier för att få ner priserna på maskinerna. Mig veterligen är DeWalt och Panasonic dom ända som inte sänker kvalitén på verktygen utan där är det samma maskin som levereras med 1,5ah som med 3,0ah tex.
Med det menar jag absolut inte att det är ett dåligt verktyg. Men den är inte lika bra som den "vanliga" 18V maskinen med 3,0ah batterier.
Man kan nog säga att den maskinen du pratar om är ett mellanting mellan Grön bosch och Blå bosch för proffs.
Många proffsmärken gör tyvärr lite billigare maskiner och sedan med 1,3/1,5ah batterier för att få ner priserna på maskinerna. Mig veterligen är DeWalt och Panasonic dom ända som inte sänker kvalitén på verktygen utan där är det samma maskin som levereras med 1,5ah som med 3,0ah tex.
Med det menar jag absolut inte att det är ett dåligt verktyg. Men den är inte lika bra som den "vanliga" 18V maskinen med 3,0ah batterier.
Här är den på toolstop. Kostar runt 2600 ink frakt:
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsr...l-driver-2-x-1.3ah-batteries-in-l-boxx-p11981
Verkar vara en lätt pjäs (inte så konstigt med tanke på det lilla batteriet). Som inte är så stark, 45nm (inte heller det så konstigt med tanke på det lilla batteriet).
En fundering jag har är att slå till på denna, och köpa ett begagnat rejälare batteri. Kommer det göra någon skillnad på vridmoment? Eller är 45nm även en begränsning i maskinen?
Mvh
Stefan
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsr...l-driver-2-x-1.3ah-batteries-in-l-boxx-p11981
Verkar vara en lätt pjäs (inte så konstigt med tanke på det lilla batteriet). Som inte är så stark, 45nm (inte heller det så konstigt med tanke på det lilla batteriet).
En fundering jag har är att slå till på denna, och köpa ett begagnat rejälare batteri. Kommer det göra någon skillnad på vridmoment? Eller är 45nm även en begränsning i maskinen?
Mvh
Stefan
Enkelt svar:
Nej, du får inte mer styrka med ett större batteri.
Krångligare svar:
Grovt förenklat har 45 nm med watt att göra (om vi nu bortser från motorns friktioner och liknande), intagen ampere kommer inte öka med större batteri då resistorerna i maskinen hindrar detta, så det är bara volt som skulle i praktiken vara variabel. Men med tanke på att volten är mer eller mindre konstant i och med att du förmodligen vill ha större batteri men med samma spänning för att inte ha sönder maskinen så blir det ingen skillnad. Men jag kan ha fel...
Nej, du får inte mer styrka med ett större batteri.
Krångligare svar:
Grovt förenklat har 45 nm med watt att göra (om vi nu bortser från motorns friktioner och liknande), intagen ampere kommer inte öka med större batteri då resistorerna i maskinen hindrar detta, så det är bara volt som skulle i praktiken vara variabel. Men med tanke på att volten är mer eller mindre konstant i och med att du förmodligen vill ha större batteri men med samma spänning för att inte ha sönder maskinen så blir det ingen skillnad. Men jag kan ha fel...
Makitas 3,0ah skruvdragare heter BDF456,BDF446(3,0ah) idag och är inte samma maskiner som BDF343 & BDF453 (1,5ah).End skrev:
DeWalts heter DCD730L2 och DCD780L2 (3,0ah) och är exakt samma maskiner som DCD730C2 och DCD780C2.(1,5ah)
Jo det har du rätt i, fast Makita gör likadant. Erbjuder bland annat både 3,0 och 1,5Ah till vissa av BTD/BDF/BHP fast under ett annat namn, jubileumsnamn eller så.
Men vad jag tänkte på är lägsta nivån, DeWalt har gett ut några modeller som borde egentligen ha Black & Decker etikett... Kan inte modellnumret utantill men det är såna som dyker upp riktigt billigt på diverse "kampanjer" på oväntade ställen.
Men vad jag tänkte på är lägsta nivån, DeWalt har gett ut några modeller som borde egentligen ha Black & Decker etikett... Kan inte modellnumret utantill men det är såna som dyker upp riktigt billigt på diverse "kampanjer" på oväntade ställen.
Jag har den här dragaren. Tycker att den är ett bra köp för en ambitiös hemmafixare, som kanske inte skall bygga ett helt hus. Den är lätt och smidig och tillräckligt stark än så länge, har dragit karmskruv med min utan problem. Med två batterier och snabbladdare har jag aldrig fått soppatorsk. Jag köpte min i Tyskland för ca 1900, men då var det i kit med dubbla L-boxar, varav den ena full med tillbehör.
Ang batterier: Ett större batteri har lägre inre resistans, det kommer alltså att hålla högre spänning under last, vilket kan visa sig i starkare dragare, beroende på hur elektroniken är byggd.
Ang batterier: Ett större batteri har lägre inre resistans, det kommer alltså att hålla högre spänning under last, vilket kan visa sig i starkare dragare, beroende på hur elektroniken är byggd.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Om det större batteriet internt är två parallellkopplade batterier av den mindre modellen så kan man ta ut dubbelt så mycket ström ur det vilket blir dubbla effekten.End skrev:
Men det betyder inte automatiskt att en dragare behöver bli starkare för det..
Det håller jag förvisso med om. Men det har dom i princip slutat med nu tror jag.End skrev:Jo det har du rätt i, fast Makita gör likadant. Erbjuder bland annat både 3,0 och 1,5Ah till vissa av BTD/BDF/BHP fast under ett annat namn, jubileumsnamn eller så.
DC740KB är en av modeller som varit en sådan "superkampanj" produkt som prånglas ut till som inte borde ha någon DeWalt stämpel på sig.
Det blir tyvärr vanligare och vanligare men just nu finns det inga sådana maskiner i DeWalt sortimentet. Egentligen spelar det ingen roll, ville bara påvisa att dom är en av få som inte sänker kvalitén på maskinerna idag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden