Har en Bosch GCM 8 SJL som inte riktigt sågar rakt vid vertikal snedsågning (45°), men jag vet inte riktigt vad eller hur jag kan justera den för att det ska bli bättre.

Snittytan vandrar iväg ju längre in på brädan jag kommer när jag försöker snedsåga vid brädans slut. Om snittet är perfekt vid brädans början har den efter 195mm flyttat på sig 3-4mm. Jag bifogar en bild som tydligt visar hur det blir.

Snedskuren träbräda som visar ojämnt snitt, vilket illustrerar problem med vertikal snedsågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan tillägga att samma "vandring" av snitt sker mot den vänstra röda inmatningsplattan när jag kör 45° vertikal snedsågning. Klingan tar några millimeter på den vänstra inmatningsplattan i början och det avtar omvänt mot hur snittet vandrar på brädan. Så det verkar som att hela klingan eller sågen på något sätt ligger snett när jag ställer in vertikal snedsågning.

Vad jag kan se sågar den rakt vid raka och horisontella vinklar, och jag upplever också att vinkeln och snittet blir korrekt vid vertikaltsnedsågning längre in på plankan, dvs när jag inte försöker ta precis på kanten. Så jag vet inte riktigt vad jag kan justera då själva gervinkeln verkar stämma.

Någon som kan hjälpa en nybörjare?

Om jag har förstått ditt fenomen rätt, kan det bero på att både SJL och SDE sviktar lite vid långt utdrag. Se min testrapport för GCM 8 SDE för lite mer mustig beskrivning.

Hm, om sågen är så pass mjuk att den sviktar vid långt utdrag skulle det ev. förklara vad det är som händer.
Jag bara antog att felet var på slutet när dragarmen var intryckt då det var så det visades sig på snittytan, men om hela armen sviktar blir det antagligen "rätt" på slutet och fel i utdraget läge.

Vad kan man göra åt det då, går det att justera överhuvudtaget? Om den sviktar av sin egen tyngd kanske det går att kompensera genom att trycka i motsatt riktning?

Bästa svaret

Om det är så att det beror på svikten bör man tänka på att inte belasta såghuvudet nedåd när man sågar. Lätt på handen, och kanske kompensera såghuvudets vikt något genom att försiktigt lägga tryck något snett uppåt. Prova om det ger något.

• Gilla
M_H
  • Laddar…
Är du helt säker på att den sågar rakt vid en vanlig rak kapning (90°) och att du håller brädan rätt mot anhållet?

• Gilla
M_H
  • Laddar…
Brädan har varit helt mot anslagsskena utan glipa och jag har haft den hårt fast skruvad med den medföljande skruvtvingen. Om jag fäster brädan mot sågbordet på brädans inre sidan har den främre kanten av brädan (den mot mig) ibland glipat upp någon millimeter, jag har då med handen försökt pressa ner även den främre brädsidan mot sågbordet så att hela brädan ligger mot sågbordet när jag sågar.

Men det har egentligen inte gjort någon skillnad, resultat har blivit desamma oavsett om jag har använt skruvningen eller inte och/eller tryckt ner andra sidan med handen.

Jag har ingen vinkelmätare att kontrollera vanlig rak kapning med, men med brädan dikt an en rak yta visar vattenpass rakt både vertikalt och horisontellt.

Jag misstänkte först att den horisontella vinkeln inte var korrekt justerad, att 0° inte var 0°, men det påverkade inte felet i den vertikala kapningen om jag samtidigt hade horisontellt satt till +1° eller -1°. Så jag drog slutsatsen att problemet inte kom från en felaktig horisontell vinkel.

För brädor som inte har varit 100% raka har jag hart haft den konvexa sidan uppåt (kärnsidan upp) och den konkava sidan mot sågbordet, jag vet inte om det är rätt eller om man bör ha den konkava sidan upp?

Jag ska ta testa att vara mer lätt på handen när jag skjuter sågen. Jag trodde inte att sågen var så mjuk att jag kunde flexa den, men det är möjligt att den vertikala vinkeln gör att jag pressar armen ner och i sidled.

Var tvungen att testa såga lite under lunchen.

Om jag samtidigt som jag trycker handtaget framåt försöker att inte belasta åt något annat håll än rakt fram så blir det mycket bättre. Några test-kapningar blev perfekta med 45° vertikal vinkel och andra fick bara 1mm fel sista centimetern, så stor skillnad från när jag testade igår.

Så det verkar vara så enkelt som att jag har belastat handtaget fel och från sidan, kanske har att göra med att jag är vänsterhänt. Jag får fortsätta testa senare, men jag verkar vara en lösning på spåren.

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.