Hej. Jag har en bosch gcm 8 sjl gerdåg som slutade fungera i helgen. Det finns ström fram till kablarna som går in i motorn (lindningen) men mäter man på dessa kablar och fram till kolen så är ena lindningen av. Enligt Bosch och deras sprängskiss så finns inte denna del att byta, är det någon av er som råkat ut för samma fel och hur gjorde ni? Känns tråkigt att behöva köpa ny då denna är sparsamt använd och endast 3 år.
// Magnus

Blir att öppna, ta ett foto och markera var det är av eller bråkar. Det med lindning, är det en som går till statorn ( någon av dom två spolar ( lindning ) som i skrovet.

Freestyler
Är kolborstarna ok och löper lätt i sina hållare? (eller fattade jag fel?) Är det statorlindningen som det är avbrott i?

Freestyler Freestyler skrev:
Är kolborstarna ok och löper lätt i sina hållare? (eller fattade jag fel?) Är det statorlindningen som det är avbrott i?
OM jag mäter mellan matar kabel (röd & svart) har jag bara kontakt mellan ena och fram till kolet, den andra avbrott.
Som jag tolkar bilden och som supporten sa " finns inte enheten med i sprängskissen så kanman inte beställa den" :-(

https://www.boschtoolservice.com/se/sv/boschprof/spareparts/gcm-8-sjl-3601M19101

Mvh Magnus

• Närbild av Bosch GCM 8 SJL-såg med delvis isärtagna komponenter och inkopplade kablar. Märkning visar möjliga avbrott och motståndsvärde 3,5 Ω.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Explosionsritning av Bosch-verktyg med markerad del med röd cirkel, delnummer 8/7.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Freestyler
Ok, jag fattar. Du kanske kan luska lite med nån erfaren serviceverkstad om dom vet något.
Det borde gå att få fram en stator som du kan beställa av dom. Om det bara är statorn är det ju värt att laga själv.

Kolla med typ, Mekina, Toolmek, PSB maskin, Södermalms maskin...osv.

Tackar, ska höra med vad som säger.
Alla andra delar går att beställa men kanske så här man gör för att få sälja mera :-)

//Magnus

Freestyler
H HGF115 skrev:
Tackar, ska höra med vad som säger.
Alla andra delar går att beställa men kanske så här man gör för att få sälja mera :)

//Magnus
Så är det, och det är förjävligt ibland. Köp billigt-släng köp nytt. Tyvärr.
Men det kan vara värt ett försök. Lycka till.

C
H HGF115 skrev:
OM jag mäter mellan matar kabel (röd & svart) har jag bara kontakt mellan ena och fram till kolet, den andra avbrott.
Du kanske skall plocka isär det mer och se om det inte bara är nåt som vibrerat loss?
Och passa på att kolla partnumret på statorn, den verkar finnas som reservdel till andra modeller i serien och de ser misstänkt identiska ut.

C
Hur gammal är maskinen?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur gammal är maskinen?
Hmmmm.
H HGF115 skrev:
denna är sparsamt använd och endast 3 år

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Är man inte skyldig att tillhandahålla reservdelar i 10år? Eller gäller det bara tex bilar?
Jag trodde att det gällde hemelektronik också men kan ju ha fel...
Blå bosch hade man ju räknat med har reservdelar, lite varför man gärna köper de.

Freestyler
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är man inte skyldig att tillhandahålla reservdelar i 10år? Eller gäller det bara tex bilar?
Jag trodde att det gällde hemelektronik också men kan ju ha fel...
Blå bosch hade man ju räknat med har reservdelar, lite varför man gärna köper de.
I konsumentköplagen finns det inga regler om att näringsidkaren (företaget) ska vara skyldig att tillhandahålla reservdelar till konsumenten (du som privatperson) utan det är i sådana fall något näringsidkaren tar på sig genom avtalet er emellan. Även service av varan omfattas inte av konsumentköplagen.31 maj 2023

Verkar vara olika för olika produkter.
"Hur länge man kan få tag på reservdelar varierar. Det skiljer sig beroende på bland annat på vad det är för typ av vara och vad det är som ska repareras. För vissa varor finns det krav på att det ska finnas reservdelar i upp till 10 år."

Eller kanske 7år för vissa produkter:
https://www.konsumentverket.se/frag...ett-foretag-maste-tillhandahalla-reservdelar/
Freestyler Freestyler skrev:
I konsumentköplagen finns det inga regler om att näringsidkaren (företaget) ska vara skyldig att tillhandahålla reservdelar till konsumenten (du som privatperson) utan det är i sådana fall något näringsidkaren tar på sig genom avtalet er emellan. Även service av varan omfattas inte av konsumentköplagen.31 maj 2023

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.