Är det endast mjukstarten som är skillnaden? Då kvittar det för min del, det kan jag leva utan.

Provkör en utan mjukstart innan du säger att det kvittar. Min saknar mjukstart och det är sjukt irriterande.

Jag är inte främmande för att lägga lite pengar på att byta upp mig från 8S till 8SJ just tack vare mjukstarten. Nu har jag förvisso inte testat 8SJ men rycket i startögonblicket i 8S som ibland får ämnet att flytta sig några tiondelar eller mer än irriterande.

mattiasp skrev:
Provkör en utan mjukstart innan du säger att det kvittar. Min saknar mjukstart och det är sjukt irriterande.
Rycker/hoppar den till vid starten eller på vilket sätt irriterar det?

Kan man inte köpa maskinen på Beijers som "dum kund", därefter vända sig till Beijers för rättelse, du har ju föranletts att tro att det är en 8SJ du köpt.

Raskus skrev:
Kan man inte köpa maskinen på Beijers som "dum kund", därefter vända sig till Beijers för rättelse, du har ju föranletts att tro att det är en 8SJ du köpt.
På vilket sett skulle det hjälpa dig? Det lär ju stå 8S på kartongen....

Raskus skrev:
Den rättelse som du antagligen får är att de tar tillbaka maskinen och du får pengarna åter. Vet inte riktigt om du blir hjälpt av denna rättelse...

Sant.Det var bara en tanke.

Om det är som de sa på Beijer här så verkar det bara vara att passa, men det hade varit intressant om någon har varit inne på ett annat ställe och sett om det är samma sak.

Blir endast ca 7-800 billigare än bästa internetpris jag hittar. 8s + 2500 stativet. Kanske är prisvärt ändå?

Alfredo skrev:
Har inte upplevt det problemet utan tycker att den startar mjukt och fint. Menar du att ämnet "hoppar" på grund av vibrationerna när motorn startar?
Det kan vara motorn som vibrerar mest vid start men jag tycker elektroniken är i enklaste laget och det märks när man startar maskinen i olika lägen, t.ex. när klingan fortfarande snurrar lite eller från helt stillastående o.s.v.

Jag har kört föregångaren (8S) rätt mycket, minst två byggen och i ärlighetens namn är det inte så stor skillnad. Visst är det bättre men helt ryckfri är den inte.

Alfredo skrev:
Rycker/hoppar den till vid starten eller på vilket sätt irriterar det?
Ja, den hoppar så mycket vid starten att arbetsstycket flyttar på sig. Då tappar man en massa precision om man, som jag, har för vana att sikta med en tand på klingan innan man startar sågen. Det går att undvika genom att använda den medföljande tvingen, men det tar en massa extra tid. Dessutom gör rycket att sågen inte går att köra på en 10A dvärgbrytare med B-karakteristik. Man måste byta till en C-dvärg.

Nu har jag pratat med Beijers huvudkontor, och förklaringen enligt dem är att Bosch lagt ner tillverkningen av SJ och inte några fler maskiner fanns att tillgå. Bosch har istället levererat S med en extra klinga som kompensation.

Om det stämmer vet inte jag, men det borde ju betyda att även S är sluttillverkad och detta är ett restparti gissar jag. Om jag inte är helt fel ute bör SJ vara en nyare version.

SJ är nyare ja, det kanske rent av är en helt ny modell på gång? Konstruktionen har ju ändå rätt många år på nacken. Sågen i sig är bra, dock lämnar det mycket att önska, särskilt för finlir och mindre stycken om man jämför med betydligt dyrare maskiner. Bland annat är tvingen lite dumt konstruerad så det blir till att fixa eget anhåll om man inte vill riskera fingrarna när man ska kapa ur småbitar. På högra sidan är det knappt den medföljande tvingen får plats, och helt omöjligt när sågen lutar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.