Startade upp min bosch kap o ger och direkt vid uppstart gick den upp och ner i varv, som om att den pulserade, fortsatte så under hela arbetspasset…
Någon som varit med om något liknande?

Kolla så du inte har alldeles för långa och klena förlängningskablar till maskinen som steg 1.

H Harald Blåtumme skrev:
Kolla så du inte har alldeles för långa och klena förlängningskablar till maskinen som steg 1.
Steg 1 är avklarat, blev ingen skillnad, känns som om den är seg på att starta och hjälper man att dra igång klingan så går den upp i varv, men pendlar

Hailuke Hailuke skrev:
Steg 1 är avklarat, blev ingen skillnad, känns som om den är seg på att starta och hjälper man att dra igång klingan så går den upp i varv, men pendlar
Värt att tänka på, 3 år garanti om du registrerat den, men den kanske har passerats oavsett?

FredrikR FredrikR skrev:
Värt att tänka på, 3 år garanti om du registrerat den, men den kanske har passerats oavsett?
2021-04-02
Så tyvärr är det kört, funderar på om det kan vara kolet, men känns konstigt att det bara började från ingenstans

Hailuke Hailuke skrev:
2021-04-02
Så tyvärr är det kört, funderar på om det kan vara kolet, men känns konstigt att det bara började från ingenstans
Hur känns klingan om du roterar den, så klart med spänningen bruten, roterar den på samma sätt hela varvet runt?
Hur förvarar du sågen, står den varmt och torrt när den inte används?

Kolen borde sitta bra till för att lossa på och kika.

Hailuke Hailuke skrev:
Startade upp min bosch kap o ger och direkt vid uppstart gick den upp och ner i varv, som om att den pulserade, fortsatte så under hela arbetspasset…
Hade inne en sån med samma problem i början på sommaren. Har för mig att jag bytte varvtalsregulatorn då. Inte helt 100 men vill minnas det.

Illustration av varvtalsregulator med reservdelsnummer 1 609 B05 288, pris 432,39 kr, beskrivning av tillgänglighet och komponentens plats i systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hailuke och 1 till
  • Laddar…
Konstigt nog har den fungerat felfritt från 13:00..
Måste ha blivit en hård helg för han

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har motorn kol så kan de vara dom

Varvtalsregulator låter ju rimligt, eller enkodern som återkopplar varvtal, är den optisk kanske det kan ha varit något skräp/spindelnät i läsgapet?

P
Jag tycker det är pengar i sjön med Ryobi och speciellt verktygspaket - behöver du allt det där? Glöm inte att många verktyg fungerar lika bra eller bättre med sladd. Tycker du ska köpa verktyg efter projekt och välja en bra leverantör, utan inbördes ordning: Blå Bosch, Makita, DeWalt, Metabo, Milwaukee, HiKoki, (Fein), Panasonic, (Festool), (Hilti). Säkert missat någon, fyll på kära vänner. Ryobi lägger sig snäppet under dessa men besparingen är många gånger för liten för att motivera sämre verktyg, reservdels hållning, mm.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag tycker det är pengar i sjön med Ryobi och speciellt verktygspaket - behöver du allt det där? Glöm inte att många verktyg fungerar lika bra eller bättre med sladd. Tycker du ska köpa verktyg efter projekt och välja en bra leverantör, utan inbördes ordning: Blå Bosch, Makita, DeWalt, Metabo, Milwaukee, HiKoki, (Fein), Panasonic, (Festool), (Hilti). Säkert missat någon, fyll på kära vänner. Ryobi lägger sig snäppet under dessa men besparingen är många gånger för liten för att motivera sämre verktyg, reservdels hållning, mm.
Fel tråd, tror jag minsann. 😉

P
FredrikR FredrikR skrev:
Fel tråd, tror jag minsann. 😉
Ja. Vad fan. Det får vara.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hailuke Hailuke skrev:
Hej. Har samma problem med min maskin precis nu. Löste du problemet? Många gissar på varvtalsregulatorn, så fundrar på att byta den. Det är en bra gissning för att den startar igång ibland när jag snurrar på ratten för varvtalet.

så kan det nog vara!
Fipplar på hastigheten när det händer vilket inte är så ofta längre, men då funkar den igen!
Så om det blir illa någon gång skulle jag gissa på att det är den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.