AndersS skrev:
På Jula 1st GDR + 1st GSR 10,8-LI + inkl. 2 batterier och en laddare + väska/hölster för ca 1700:-. Köpte ett paket för 2 veckor sedan och det fanns 2 paket kvar i butiken, påstods att det var något parti man fått tag på i Norge (kan var skröna).
Jag köpte samma paket på Julahuset i Skara för 1495:- för en vecka sedan och då fanns det en hel pall.

Köpte en drös grejor från power-tools-pro och köpte med makitas 10.8or. 1600 spänn exklusive frakt för dragare, slagskruvdragare laddare och 2 batterier i alu-väska (frakten var "redan betald" eftersom jag köpte en massa annat). Dragaren är den nya som har snabbchuck. Helt underbar. Har inte provat slagisen än.

Svårt att motstå de däringa 10.8V Makitorna :)
Grattis till nyförvärvet.

Nu har även jag slagit till på Makitorna i kombopaket från England. Efter mycket positiv läsning på detta trevliga forum. Bara att invänta posten.

//Mvh Henrik

Bosch GSR 10,8 V2-Li eller en Makita DF 330 DWE ?

Jag skall ha dem till allt, som det bara går.

Är det några problem att skruva upp gipsskivor med dem, eller kanske 45x45 reglar?

Kommer man ha nytta av någon av dessa eller måste man ha en större klump?

Inga problem med Boschen att skruva gispskivor resp 45x45-reglar. Makitan klarar säkerligen det också, men den har jag inte testat.

Berkan skrev:
Inga problem med Boschen att skruva gispskivor resp 45x45-reglar. Makitan klarar säkerligen det också, men den har jag inte testat.
Hur länge håller batteriet, hinner det andra ladda upp medans man jobbar med det första batteriet?

Jag har förvisso aldrig jobbat med skruvdragaren flera timmar i sträck, men känslan är att batteri 2 hinner ladda upp med råge innan första är urladdat.

Enligt data för laddaren så anger man 30min.

Javisst, runt 30min sen lyser dioden grönt! :)

Har båda och kan rekommendera dessa varmt. Har skruvat upp massor med takgips med Makitan och det har fungerat bra. Att borra 25mm hål i 45-reglar går bra med båda. Jag upplever dock Makitan som aningens mer gedigen även om de flesta andra elverktyg jag har är blå Bosch.

Läge och flytta upp den tråden nu :)

Någon här, med 10,8 Makita (DF030 el. 330) i verktygsparken som vill dela med sig av sina tankar kring batteritiden på dessa?

Älskar alla mina makita maskiner - vilket knappast är undantaget senaste tillskottet - en DF330. Men fler än jag har reflekterat över att batteritiden för ett fulladdat batteri - känns "oväntat" kort.

Har sedan tidigare bosch och milwaukee-diton, som jag förvisso inte använde särskilt ofta - men som jag ändå från början snarare upplevde ha en längre battertid än förväntat.

Att Makitan skulle komma och kräva tätare batteri-laddningar var såklart givet. Högre varvtal och vrid samt en chuck som ju medgör tyngre uppgifter. Upplever dock att den även äter batteri vid enbart t.ex skruvklamring i gips på lågvarv. Gäller båda batterierna jag änsålänge har till den.

Bara nyfiken om någon annan tycker annorlunda?

Jag kör med Makita DF330 upplever inga problem med täta batteribyten, håller likabra som mina stora maskiner, som dock mer eller mindre blivit pensionerade om det inte gäller rikigt tunga saker. Den lilla maskinen är grymt bra till det mesta.

Ok. Skönt och höra en motsatt uppfattning. Då finns det anledning och kolla upp min lite närmare. Idag, med batteritiden i åtanke - gick det åt två fulladdade batterier på nolltid. Första batteriet räckte till och dra åt ca 20 slangklämmor, en 15-20 självborrande i spirorör och lite korgmutter skruv sen var det slut. Lånade sen ut maskinen med nytt batteri - och fick tillbaka maskinen efter 10min. Med tomt batteri. Nåt tokigt är det.

Hej!
Jag importerade en Makita DF330 från toolstop.co.uk och nu har den gått sönder för andra gången! Vad gör jag för fel för att lyckas med detta?
Båda gångerna har jag skruvat en vanlig spånskiveskruv genom 22 mm golvspånskiva, momentväljare ställd på borrsymbolen.
Tack och lov får jag den reparerad i sverige, kostade bara 49 kr i frakt första gången.
Någon som har några erfarenheter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.