36 794 läst ·
81 svar
37k läst
81 svar
Bosch eller Makita små maskiner 10.8V
Den här diskussionen har varit uppe förr. Det kan mycket väl vara så att två maskiner med samma modellbeteckning är ihopskruvade i olika delar av världen. GSR 10,8 är inget undantag (se bild på min maskin).Hobbe1979 skrev:
Sen kan man fråga sig om det är någon skillnad på GSR 10,8 som skruvats ihop i Asien (Malaysia/Taiwan) eller på Scintilla AG (Schweiz)? Förhoppningsvis inte... Min schweiziska GSR 12V och min kompis asiatiska dito har tex begåvats med helt olika chuckar (jo, båda är "riktiga" 12V, inga 12-2, 12-23 eller något i den stilen). Sen behöver förstås skillnaden inte bero på tillverkningslandet... men jag tycker att det är ganska illa att man inte vet exakt vad man köper baserat på modellbeteckningen!
Min GSR10.8V är gjord i Schweiz också, den är inköpt på KRauta för typ 1år sedan och kom med laddare, 2x batterier samt ett bälteshölster (i tyg).
Detta är den 'första' GSR10.8´an, alltså den med det enklare bitsfästet.
Detta är den 'första' GSR10.8´an, alltså den med det enklare bitsfästet.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Jag var på byggmaskiner-mässan i veckan.
Jag klämde och kände på alla 10,8-maskiner som jag kunde hitta. För mig är Makitan bäst. Den var minst, samma eller bättre prestanda, bättre balanserad. Just Boschen var klumpig i jämförelse med de övriga, den kändes även dåligt balanserad i min hand.
Enligt Makitas personal har de tagit fram en helt ny motor som är betydligt mindre än de tidigare. Detta skulle göra att deras maskin kunde vara mindre, men med minst samma prestande som övriga fabrikat.
Mvh
Mats
Jag klämde och kände på alla 10,8-maskiner som jag kunde hitta. För mig är Makitan bäst. Den var minst, samma eller bättre prestanda, bättre balanserad. Just Boschen var klumpig i jämförelse med de övriga, den kändes även dåligt balanserad i min hand.
Enligt Makitas personal har de tagit fram en helt ny motor som är betydligt mindre än de tidigare. Detta skulle göra att deras maskin kunde vara mindre, men med minst samma prestande som övriga fabrikat.
Mvh
Mats
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Jag kan bara svara för bosch GSR 10,8. Små bits passar men blir lite korta och jobbiga att använda. Kör på längre.
Magnetisk eller ej vart jag osäker på nu... Tyvärr har jag inte maskinen här så jag kan inte kolla idag.
Magnetisk eller ej vart jag osäker på nu... Tyvärr har jag inte maskinen här så jag kan inte kolla idag.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Sätt i en bitshållare så kan du köra med småbits och ändå få lite åtkomlighet
Jodå, fästet är magnetiskt.dannan skrev:
Precis. Jag har själv en Wera Rapidator sittande mer eller mindre permanent i maskinen. Åtkomlighet är inte enda anledningen - Weras bitshållare är helt enkelt bättre än den som sitter på maskinen.Rikard Ågren skrev:
Bosch GSR 10.8V-LI (V2) är lite magnetisk. Men som Rickard skriver här ovan. Köp ett bra bitsset som inkluderar bitshållare. Kan rekomendera Weras BiTorsion bits med rapitaptor förlängare. man kan få den för 299kr på tex Bauhaus. http://www.screwfix.com/sfd/i/cat/54/p4752054_l.jpg Den är iofs inte jättemagnetisk men de absolut bästa bits och bitshållare jag använt. Kan känna att det skulle vara kul att prova Wihas motsvarande....
Kunde inte hålla mig så det blev ett Makita LCT204W set. Tack för er hjälp i denna tråd!
Varken Makita TD090D eller DF330D är magnetisk i nosen. Man får helt enkelt skaffa en sådan bitshållare istället.
Kan väl avslöja att jag är supernöjd med detta inköpet av LCT204W! LXT maskinerna kommer tyvärr inte få jobba lika frekvent nu... Makita 10.8V maskinerna är riktigt rejäla. De andas kvalite och stabilitet. Lite tyngre än Bosch GSR. Ligger kanon i handen och båda maskinerna är starka så det bara stänker om det. Trodde slagskruvdragaren skulle kännas lite klenare (än LXT). Men jösses vad det slår.... jag är klart imponerad av detta paket. Det har klart överträffat förväntningarna!
Att köra småbits direkt i nosen blir trångt tycker jag. Jag har under ett tag kört 5cm bits och det funkar utmärkt men man kan ju likagärna köra bitsförlängare och korta bits. Skall man köra grymmefina bits är ju det lite ekonomiskare oxå
/Mattias
Kunde inte hålla mig så det blev ett Makita LCT204W set. Tack för er hjälp i denna tråd!
Varken Makita TD090D eller DF330D är magnetisk i nosen. Man får helt enkelt skaffa en sådan bitshållare istället.
Kan väl avslöja att jag är supernöjd med detta inköpet av LCT204W! LXT maskinerna kommer tyvärr inte få jobba lika frekvent nu... Makita 10.8V maskinerna är riktigt rejäla. De andas kvalite och stabilitet. Lite tyngre än Bosch GSR. Ligger kanon i handen och båda maskinerna är starka så det bara stänker om det. Trodde slagskruvdragaren skulle kännas lite klenare (än LXT). Men jösses vad det slår.... jag är klart imponerad av detta paket. Det har klart överträffat förväntningarna!
Att köra småbits direkt i nosen blir trångt tycker jag. Jag har under ett tag kört 5cm bits och det funkar utmärkt men man kan ju likagärna köra bitsförlängare och korta bits. Skall man köra grymmefina bits är ju det lite ekonomiskare oxå
/Mattias
Redigerat:
Hur tror ni det funkar med GDR 10,8 V-LI -(eller motsvarande makita, dewalt osv) och bitshållare?
Eftersom maskinen är så stark så finns inte risken att hållaren pajar? Är det inte bättre med en längre bits till den maskinen?
Eftersom maskinen är så stark så finns inte risken att hållaren pajar? Är det inte bättre med en längre bits till den maskinen?