7 214 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Bosch eller Festool ?
Jag vet inte hur många våningar du har på ditt hus, men den rullar verkligen lätt på sina stora hjul. Priset däremot gör ju att man måste vara lite skadad för att komma till avslutKave skrev:
Påsarna till Gas25 är inte gratis dom heller. Jag har en Metabo ASR 2025 http://www.metabo.se/metabo/se/sv/p...gare/allsugareasr20251200watt_6_02022_00.html som jag tror är samma som Bosch Gas25 http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...sv/gw/Dammsugare/101295/GAS+25/6152/index.htm, ser exakt likadana ut i alla fall. Duab tar 400 ink moms för ett 5 pack och det är nog under listpris.Paul-Staffanstorp skrev:
Inte så mycket att hänga upp sig på priset på påsarna anser jag, dom varar länge. Har inte bytt påse än och köpte den i våras.
Är nöjd med dammsugaren i övrigt men saknar ställbar sugeffekt, mest då jag kör excenterslipen på lågt var, så jag kommer att investera i en Festool CTL 26 snart.
Mjukstart är bra och kopplar man verktyget till den så startar sugaren automatiskt och går 10 sekunder efter för att tömma slangen ordentligt.
Svårt att säga en vikt men tom är den inte direkt tung. Tänk dig dock att du packar den full med kanske 20 liter riktigt hårt packat byggdamm/sågspån/etc. det gör en del på vikten. Den är otymlig att bära i trappor tycker jag. Jag är tanig och klen och vill gärna bäran den mot låret. Man måste då bära den på tvären i trappor och då blir den rätt bred. Framför allt som man ogärna kopplar ur slangen eftersom det då kan trilla ut skit ur hålet in i sugaren, alternativt ur slangen. Brukar alltid sitta lite damm i änden på slangen.Nimajneb skrev:
Likväl måste jag säga att det är en bra dammsugare men som gör sig bäst på samma våningsplan då hjulen är mycket bra.
Ett tips vad gäller att bära den: tycker det är lättare att bära den om man knäpper på några Systainrar på den. Antar att handtaget kommer mer rätt i höjd då.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan bara hålla med och det var därför som jag valde Midin så jag skulle vara mer mobil...phl skrev:
Det beror ju på om man har den för hemmabruk eller om man har den i arbetet för själv förbrukar jag minst 2 påsar i månaden om det ens räcker... :Ssaltman skrev:Påsarna till Gas25 är inte gratis dom heller. Jag har en Metabo ASR 2025 [länk] som jag tror är samma som Bosch Gas25 [länk], ser exakt likadana ut i alla fall. Duab tar 400 ink moms för ett 5 pack och det är nog under listpris.
Inte så mycket att hänga upp sig på priset på påsarna anser jag, dom varar länge. Har inte bytt påse än och köpte den i våras.
Är nöjd med dammsugaren i övrigt men saknar ställbar sugeffekt, mest då jag kör excenterslipen på lågt var, så jag kommer att investera i en Festool CTL 26 snart.
Mjukstart är bra och kopplar man verktyget till den så startar sugaren automatiskt och går 10 sekunder efter för att tömma slangen ordentligt.
Koppla en elhyvel till dammsugaren, så skall du se att påspriset har stor betydelse!
Jag hyvlade en fals på 65x5 mm på ca 20 lpm virke, och jag fick tömma min longlife-påse två eller tre gånger. Själva hyvlingen tog inte många minuter.
Jag hyvlade en fals på 65x5 mm på ca 20 lpm virke, och jag fick tömma min longlife-påse två eller tre gånger. Själva hyvlingen tog inte många minuter.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
skalman1 skrev:
Ha ha ha... men hur smart var det då ??
Man lär sig att spara på påsarna genom att sopa upp det stora innan man dammsuger...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg