Kave skrev:
En CTL26 hade varit jätteroligt, men jag jobbar på lite olika ställen i huset och uppskattar låg vikt. Tillsammans med prisskillnaden så var det enkelt.
Jag vet inte hur många våningar du har på ditt hus, men den rullar verkligen lätt på sina stora hjul. Priset däremot gör ju att man måste vara lite skadad för att komma till avslut
 
Jag har en CTL26:a och den är ett as att släpa mellan de tre våningsplanen. Så mycket till as att man drar sig för att göra det och försöker komma undan så ofta det går.
 
phl skrev:
Jag har en CTL26:a och den är ett as att släpa mellan de tre våningsplanen. Så mycket till as att man drar sig för att göra det och försöker komma undan så ofta det går.
Hur mycket väger den nästan full?
Är den även otymplig o bära när den börjar bli tung?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det enda jag kan hålla med om är ju i så fall att påsarna är lite väl dyra...

210:- / 5st exkl. moms har jag för mig att de kostade sist
Påsarna till Gas25 är inte gratis dom heller. Jag har en Metabo ASR 2025 http://www.metabo.se/metabo/se/sv/p...gare/allsugareasr20251200watt_6_02022_00.html som jag tror är samma som Bosch Gas25 http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...sv/gw/Dammsugare/101295/GAS+25/6152/index.htm, ser exakt likadana ut i alla fall. Duab tar 400 ink moms för ett 5 pack och det är nog under listpris.

Inte så mycket att hänga upp sig på priset på påsarna anser jag, dom varar länge. Har inte bytt påse än och köpte den i våras.

Är nöjd med dammsugaren i övrigt men saknar ställbar sugeffekt, mest då jag kör excenterslipen på lågt var, så jag kommer att investera i en Festool CTL 26 snart.

Mjukstart är bra och kopplar man verktyget till den så startar sugaren automatiskt och går 10 sekunder efter för att tömma slangen ordentligt.
 
Nimajneb skrev:
Hur mycket väger den nästan full?
Är den även otymplig o bära när den börjar bli tung?
Svårt att säga en vikt men tom är den inte direkt tung. Tänk dig dock att du packar den full med kanske 20 liter riktigt hårt packat byggdamm/sågspån/etc. det gör en del på vikten. Den är otymlig att bära i trappor tycker jag. Jag är tanig och klen och vill gärna bäran den mot låret. Man måste då bära den på tvären i trappor och då blir den rätt bred. Framför allt som man ogärna kopplar ur slangen eftersom det då kan trilla ut skit ur hålet in i sugaren, alternativt ur slangen. Brukar alltid sitta lite damm i änden på slangen.

Likväl måste jag säga att det är en bra dammsugare men som gör sig bäst på samma våningsplan då hjulen är mycket bra.

Ett tips vad gäller att bära den: tycker det är lättare att bära den om man knäpper på några Systainrar på den. Antar att handtaget kommer mer rätt i höjd då.
 
Paul-Staffanstorp
phl skrev:
Jag har en CTL26:a och den är ett as att släpa mellan de tre våningsplanen. Så mycket till as att man drar sig för att göra det och försöker komma undan så ofta det går.
Kan bara hålla med och det var därför som jag valde Midin så jag skulle vara mer mobil...


saltman skrev:
Påsarna till Gas25 är inte gratis dom heller. Jag har en Metabo ASR 2025 [länk] som jag tror är samma som Bosch Gas25 [länk], ser exakt likadana ut i alla fall. Duab tar 400 ink moms för ett 5 pack och det är nog under listpris.

Inte så mycket att hänga upp sig på priset på påsarna anser jag, dom varar länge. Har inte bytt påse än och köpte den i våras.

Är nöjd med dammsugaren i övrigt men saknar ställbar sugeffekt, mest då jag kör excenterslipen på lågt var, så jag kommer att investera i en Festool CTL 26 snart.

Mjukstart är bra och kopplar man verktyget till den så startar sugaren automatiskt och går 10 sekunder efter för att tömma slangen ordentligt.
Det beror ju på om man har den för hemmabruk eller om man har den i arbetet för själv förbrukar jag minst 2 påsar i månaden om det ens räcker... :S
 
Koppla en elhyvel till dammsugaren, så skall du se att påspriset har stor betydelse!
Jag hyvlade en fals på 65x5 mm på ca 20 lpm virke, och jag fick tömma min longlife-påse två eller tre gånger. Själva hyvlingen tog inte många minuter.
 
Ja eller om man har sågat spånskivor till halva husets väggar.
Jag sög upp det 5cm tjocka spånlagret som var på golvet där jag sågat, och det fyllde en påse i aeg 25l sugaren direkt. :)
 
Paul-Staffanstorp
skalman1 skrev:
Ja eller om man har sågat spånskivor till halva husets väggar.
Jag sög upp det 5cm tjocka spånlagret som var på golvet där jag sågat, och det fyllde en påse i aeg 25l sugaren direkt. :)

Ha ha ha... men hur smart var det då ?? :rolleyes:

Man lär sig att spara på påsarna genom att sopa upp det stora innan man dammsuger... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha... men hur smart var det då ?? :rolleyes:
Missade du hans signatur?:D
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha... men hur smart var det då ?? :rolleyes:

Man lär sig att spara på påsarna genom att sopa upp det stora innan man dammsuger... ;)
Ähh, jag äger ingen sopborste och sedan kostar påsarna bara 104:- / 4st. :)
 
Paul-Staffanstorp
vojma skrev:
Missade du hans signatur?:D
Tydligen gjorde jag det... haha


skalman1 skrev:
Ähh, jag äger ingen sopborste och sedan kostar påsarna bara 104:- / 4st. :)
Ja men då är det ju lugnt för en sopborste med skyffel är ju myyyyyycket dyrare... :D:rolleyes:
 
Manuella redskap kommer från helvetet! ;)

Hmmmmmmmm, jag tror att jag har hamnat lite OT på något sätt.
Jag ska gå och ställa mig i skamvrån och äta godis.
 
Redigerat:
Som en del andra är inne på så vill jag slå ett slag för vanlig grovdammsugare. Jag kör med en Kärcher 35 (med uttag) med veck-filter. Funkar till allt... :)
 
Vad talar för en CTL26a före en Fein Dustex 40?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.