Följande har varit uppe i några trådar innan men jag har lite svårt komma till beslut baserat på det. Jag behöver en damsugare hem inför en stundade renovering. Jag har kikat på

Bosch GAS25 och Festool CT Mini. Prismässigt ligger de ganska nära varandra. Någon som har input till vilken jag bör välja och varför ? Användningsområde blir främst att samla upp slipdam, sågspån men eventuellt också lite grövre saker (då vi möjligtvis behöver ta ner putsen på en vägg).

Jag har redan en del blåa bosch-apparater så möjlighet att smidigt ansluta till dem är ett stort plus (finns kanske någon smart adapter för Festoolen?).

Har även googlat lite efter recensioner men hittar inga. Om någon har någon av ovanstående får man gärna dela med sig av lite erfarenheter!

Alternativa maskiner i samma prisklass är givetvis intressanta de också.
 
Håll koll på priset på dammsugarpåsarna. Har hört att Festools är oskäligt dyra. Vet inte hur det är med Bosch. Själv har jag en Nilfisk Alto 2521(?) och till den kostar påsarna 89kr/5pack vilket jag tycker är överkomligt.
 
När det gäller grovdammsugare hade jag valt en Pullman. Vi anväder dom på jobbet och det funkar bra. har dock inte alla finesser men det har inte spelat någon roll
 
Finns det ingen favorit bland forumfolket? På de flesta andra verktyg brukar det alltid finnas en favorit men en favoritdammsugare har jag inte lyckats snappa upp här :(
 
Jag är nöjd med min Festool.

Automatstart vid belastning på uttaget är grymt bra. Kanske finns på alla grovdamsugare.
 
PCLarsson skrev:
Jag är nöjd med min Festool.

Automatstart vid belastning på uttaget är grymt bra. Kanske finns på alla grovdamsugare.
Vilken storlek har du ?
 
Festo CTL26 är nog favoriten på forumet
Bosch GAS25 säljs knappt i Sverige, påsar ?????
Fein Dustex samma sak men köps prisvärt i UK

I senaste GDS fick visst Einhell (!?) riktigt bra omdöme, vad det nu kan vara värt.
Själv kör jag Alto 25-21 och den duger men hittar jag en rätt prissatt CTL26 så slår jag till
 
Jag har haft en Festool Mini tidigare, så jag kan ge lite korta synpunkter om den. Boschen har jag ingen koll på. Mina referenser är främst en riktigt billig kärcher, en alto 20-21, en stor Dustcontrol 3-fas, Festo SR-151 samt Festool CTL22.

Jag gillade Minin för att den var:
Lätt att bära med sig
Tyst
Hade ett vettigt eftersug
Kom med en riktigt bra slang
Fyllde påsarna otroligt bra och dippande inte särskilt mycket i sugkraft mot slutet
Gick att stapla systainers på
Hade en bra broms
Reglerbart sug, automatiskt påslag via verktyg
Rejäl och lång gummikabel

Jag gillade mindre (vilket gjorde att jag sålde den till förmån för CTL22):
För svag. Inte så att det störde när man använde maskiner, fast det spelade roll när man dammsug golv tex.

För övrigt är Festools service riktigt bra. För någon månad sen damp det ner 4 "hakar" så att man kunde byta de befintliga så att dammsugaren skulle passa till de nya systainrarna. Jag hade ju reggat dammsugaren när jag köpte den 2008. Imponerande måste jag säga.
 
Minin är inte tänkt att användas som en grovdammsugare den är för klen för det som Daniel skrev . Utan den är till för att användas till deras maskiner främst slipmaskiner.

Pär
 
Paul-Staffanstorp
Daniel_N skrev:
Jag har haft en Festool Mini tidigare, så jag kan ge lite korta synpunkter om den. Boschen har jag ingen koll på. Mina referenser är främst en riktigt billig kärcher, en alto 20-21, en stor Dustcontrol 3-fas, Festo SR-151 samt Festool CTL22.

Jag gillade Minin för att den var:
Lätt att bära med sig
Tyst
Hade ett vettigt eftersug
Kom med en riktigt bra slang
Fyllde påsarna otroligt bra och dippande inte särskilt mycket i sugkraft mot slutet
Gick att stapla systainers på
Hade en bra broms
Reglerbart sug, automatiskt påslag via verktyg
Rejäl och lång gummikabel

Jag gillade mindre (vilket gjorde att jag sålde den till förmån för CTL22):
För svag. Inte så att det störde när man använde maskiner, fast det spelade roll när man dammsug golv tex.

För övrigt är Festools service riktigt bra. För någon månad sen damp det ner 4 "hakar" så att man kunde byta de befintliga så att dammsugaren skulle passa till de nya systainrarna. Jag hade ju reggat dammsugaren när jag köpte den 2008. Imponerande måste jag säga.
Jag har ju själv Midin som jag gillar eftersom jag är väldigt mobil.
Hade jag haft en mer stationär verkstad hade jag gått upp något snäpp kanske.

Kan bara hålla med dig om dina kommentarer och jag fick samma hakar trots jag köpte min 2005 ( tror jag det var :blushing: )...

Innan jul konstaterade jag att jag var trött på kabelbrottet som hängt med en tid vid infästningen i maskinen så jag tog mig till slut tid och körde bort på Festools verkstad i Malmö för att lämna in den...
Frågade när den kunde vara klar och fick till svar senare i em eller senast imorgon men vi ringer.
Ok... låter ju jättebra sa jag och körde till andra sidan Malmö till en kund och så ringde telefonen en dryg timme senare och maskinen var klar... 579:- fattigare men med en mycket bättre kabel som inte skruvar sig och bråkar med mig längre. d^_^b

Till TS kan jag bara säga att jag gillar Festools prylar men jag har inte mycket att jämföra med heller tyvärr.
Har man mycket blå Bosch så kanske det är bättre att vara kompatibel med dessa... :S
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har ju själv Midin som jag gillar eftersom jag är väldigt mobil.
Hade jag haft en mer stationär verkstad hade jag gått upp något snäpp kanske.

Kan bara hålla med dig om dina kommentarer och jag fick samma hakar trots jag köpte min 2005 ( tror jag det var :blushing: )...

Innan jul konstaterade jag att jag var trött på kabelbrottet som hängt med en tid vid infästningen i maskinen så jag tog mig till slut tid och körde bort på Festools verkstad i Malmö för att lämna in den...
Frågade när den kunde vara klar och fick till svar senare i em eller senast imorgon men vi ringer.
Ok... låter ju jättebra sa jag och körde till andra sidan Malmö till en kund och så ringde telefonen en dryg timme senare och maskinen var klar... 579:- fattigare men med en mycket bättre kabel som inte skruvar sig och bråkar med mig längre. d^_^b

Till TS kan jag bara säga att jag gillar Festools prylar men jag har inte mycket att jämföra med heller tyvärr.
Har man mycket blå Bosch så kanske det är bättre att vara kompatibel med dessa... :S
Du upplever inte att midi:n är för klen då eller 'lider' av några av de andra problemen som tas upp ovan ? Och vet någon om det är lätt ansluta bosch-prylar till festoolen ?
 
Paul-Staffanstorp
Lini skrev:
Du upplever inte att midi:n är för klen då eller 'lider' av några av de andra problemen som tas upp ovan ? Och vet någon om det är lätt ansluta bosch-prylar till festoolen ?
Det enda jag kan hålla med om är ju i så fall att påsarna är lite väl dyra...

210:- / 5st exkl. moms har jag för mig att de kostade sist
 
Har en blå kap & gersåg från Bosch GCM 8 S och blå cirkelsåg GKS 55 CE.

Anslutningarna mellan Festool-damsugaren och de båda verktygen funkar hur bra som helst.

Dock är infästningen av utblåset på cirkelsågen under all kritik, känns inte blåq(;^;)p Lossnar relativt ofta och lätt...

(Infästningen är en Bosch pryl som man sätter fast på kåpan, inget från Festool)
 
Jag grovdammsugar med min Midi på lägsta läget för att slippa suga upp grövre partiklar som fastnar i röret. Har fungerat perfekt för betongdamm i vår utbilade källare.
Jag köper påsar och tillbehör från tyskland.
En CTL26 hade varit jätteroligt, men jag jobbar på lite olika ställen i huset och uppskattar låg vikt. Tillsammans med prisskillnaden så var det enkelt.
 
Har en fein dustex 40 på ingång från axminster. Har kollat runt massa och den känns grymt prisvärd. Dyra påsar. Men annars verkar den grym. Vet nog mer på måndag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.