2 836 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Bosch diskmaskin "kräver" anslutning till internet?
jodå det gick att uppdatera men ingen gjorde det för det var som nu helt meningslöst.Fairlane skrev:
miele hade väl PCuppdate sedan förr århundradet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ok,returen skrev:
Jag minns åtminstone en tid med mekaniska vred och då tror jag det var svårt att uppdatera med nya program, men säger du att det gick på dem maskinerna så får jag tro dig.
ja ja om man går tillbaks till förra seklet så var det programverkareFairlane skrev:
och maskinerna diskade rent på 30minuter och torkade snustort höll i +25år
likt volvo amazon så fans det inge anledning till att neddatera vilket ändå skedde i dagens skit maskiner som ecoprogrammet är 5h 45min och håller 5år
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Förra århundradet, förra seklet... Ingen större skillnad. 😉returen skrev:
Jag menar egentligen generellt, men i det här specifika fallet... Varför kunde inte skölj vara inkluderat från början? Varför måste man behöva uppdatera? De har ju gjort diskmaskiner i årtionden.
Svaret ligger förstås i prenumerationer och användardata. Jobbade med en närliggande grej och fick lite insyn. En av de stora bristerna tillverkarna märker är låg mängd och kvalitet på användardata. De vet knappt hur maskinerna används. Formulär och diverse studier är få användare och dålig granularitet på data. Affärerna som säljer ger inte heller någon feedback kring köpmönster. De ville i projektet få data att korrelera dwell time (hur länge står du framför maskinen på Elgiganten) till vilken du sen köper.
Så alla de här grejerna är inte för din skull som konsument. Det är helt och hållet för deras skull.
Svaret ligger förstås i prenumerationer och användardata. Jobbade med en närliggande grej och fick lite insyn. En av de stora bristerna tillverkarna märker är låg mängd och kvalitet på användardata. De vet knappt hur maskinerna används. Formulär och diverse studier är få användare och dålig granularitet på data. Affärerna som säljer ger inte heller någon feedback kring köpmönster. De ville i projektet få data att korrelera dwell time (hur länge står du framför maskinen på Elgiganten) till vilken du sen köper.
Så alla de här grejerna är inte för din skull som konsument. Det är helt och hållet för deras skull.
Som sagt generellt. Tex, BMW var på väg att införa prenumeration för att få använda rövsteken (sätesvärmaren) på vissa modeller och marknader. De droppade det när folk blev för upprörda.
Fenomenet är väl mest utbrett bland mjukvara men den där härliga återkommande intäkten är ju så härlig så vi ser det nu införas på krystade vis på många andra produkter.
Fenomenet är väl mest utbrett bland mjukvara men den där härliga återkommande intäkten är ju så härlig så vi ser det nu införas på krystade vis på många andra produkter.
Kan inte uttala mig om Bosch, men våran Siemens kräver internet för att kunna installeras. Man kan nämligen inte ändra inställningen för vattnets hårdhet utan att pillra i appen.B Benpe skrev:Hej,
Såg en video med Jeff Gerling för en tid sedan där han konstaterar att han måste ansluta sin Bosch diskmaskin till Home Connect(?) för att kunna använda vissa funktioner, bland annat att köra en sköljning.
Då vi nyligen valde att ta med en Kallboda(Bosch) till vårt IKEA-kök så gjorde sig den videon påmind. Jag kan inte hitta något uppenbart i bruksanvisningen som säger att väsentliga funktioner kräver anslutning till internet för att fungera. Bosch supporten avslutade chatten när jag ställde frågan "Kräver Bosch diskmaskiner anslutning till internet för att alla väsentliga funktioner ska fungera?".
Jag vänder mig hit för att höra med er om era erfarenheter med Bosch och dess funktioner på deras vitvaror.
Tack
Har en Neff (samma lika) och stämmer att t ex bara sköljning finns inte att välja utan appen. Använder de när jag inte kör en maskin men inte vill ha så smutsigt när man åker bort en kortare period.
Så inget krav på att använda den men kan underlätta och har en funktion med smart start att den kolla på elpriset och startar när det är lågt.
Så inget krav på att använda den men kan underlätta och har en funktion med smart start att den kolla på elpriset och startar när det är lågt.