2 394 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Bosch CC 160/9 Hög Hetgastemperatur. Lösning?
J JKFAB skrev:Ja, jag har avluftat vvb och fyllt upp värmesystemet samt även lossat lite på skruvarna på cirkpumparna och kollat så att det inte är luft där, vilket jag varit med om innan på andra system i andra fastigheter. Jag ska dit imorgon igen och handstarta den och ta alla temperaturer och data efter 10 min, samt kolla både fläkten och att båda cirkpumparna verkligen startar och går under drift. Återkommer![]()
![]()
useless skrev:
Lågtryck kan bero på att fläkten i utedelen inte går som den ska eller problem med kylkretsen. Det skulle vara bra att se alla temperaturer när kompressorn har gått 5-10 minuter.
En ytterligare orsak till hetgaslarmet skulle kunna vara luft. har ni fyllt på vatten i värmesystemet och luftat varmvattenberedaren med nippeln som sitter längst upp på den (lite gömd innanför isoleringen)?
Hur länge hade kompressorn varit igång när du tog bilderna?
För att se alla detaljer i ett larm är det möjligt att man behöver logga in med fabriksaccess (Beror lite på version på programvaran). Det gör man genom att välja "Accessnivå" men lägga på 1 på varje siffra i koden. Dvs "1934" idag istället för "0823". Då kan du även se lite mer detaljer om drifttider och annat.
För att se alla detaljer i ett larm är det möjligt att man behöver logga in med fabriksaccess (Beror lite på version på programvaran). Det gör man genom att välja "Accessnivå" men lägga på 1 på varje siffra i koden. Dvs "1934" idag istället för "0823". Då kan du även se lite mer detaljer om drifttider och annat.
Ca 5 min...useless skrev:
Hur länge hade kompressorn varit igång när du tog bilderna?
Där ser man? Detta får jag kolla imorgon
Här är all info fr när jag startade upp den idag. Den har stått avstängd sedan i förrgår och den larmade ganska så omgående, ca 3-4 minuter efter pumpen drog igång.useless skrev:
Om den stannar på LP-strax efter en liten stund och fläkten snurrar så är det sannolikt gasbrist eller expansionsventilen som är dålig.
Du kan plocka bort fronten på utedelen och se om det finns en massa olja i botten eller på rören.
Men det är sannolikt läge att ringa efter en tekniker 😶
Du kan plocka bort fronten på utedelen och se om det finns en massa olja i botten eller på rören.
Men det är sannolikt läge att ringa efter en tekniker 😶