27 847 läst ·
228 svar
28k läst
228 svar
Bosch. Bra eller dåligt?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Köpte en dewalt 2019 (kan ej modell rakt av)
Det jag stört mig på dock är att jag bara kan fälla den för snedkapning åt ett håll.
Samt att för att få klingskyddet att gå upp så måste man trycka till ordentligt på handtaget.
Min går rätt trögt så man får ta omtag ibland då den bara går upp till hälften.
Går säkert justera men har inte kollat det
Det jag stört mig på dock är att jag bara kan fälla den för snedkapning åt ett håll.
Samt att för att få klingskyddet att gå upp så måste man trycka till ordentligt på handtaget.
Min går rätt trögt så man får ta omtag ibland då den bara går upp till hälften.
Går säkert justera men har inte kollat det
Med risk att bli halshuggen, men vad är fördelen med Bosch och Dewalt maskinerna som är länkade här mot t.ex. Biltemas stora? https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/elsagar/stationara-sagar/kap--geringssag-ms-255d-2000043510
Okej, en sak vet jag det är diskussionen att kunna stå mot en vägg. Men i övrigt?
Okej, en sak vet jag det är diskussionen att kunna stå mot en vägg. Men i övrigt?
Jag gissar att biltemasågen inte lever om 20 år.H Hazze23 skrev:
Feelgood-känslan varje gång man använder den.
Precision - har en grön bosch på landet och man blev förbannad varje gång pga hur sladdrig den var. Skulle förvåna om biltemas maskin är bättre.
Jag har en DeWalt DCS778, jag är verkligen nöjd med den. Har en ständigt växande park med DeWalts batteridrivna maskiner, allt ifrån sticksåg, gersåg, cirkelsåg, skruvdragare och multiverktyg till grästrimmer och häcksax, alla går på likadana batterier.M Förstagångsköparen skrev:
Bra kvalitetskänsla i alla prylarna och de har de finesser jag behöver.
Jag hittar inte DeWalt DCS778 någonstans. Bara 777. Var hittar man 778?Nissens skrev:
Jag har en DeWalt DCS778, jag är verkligen nöjd med den. Har en ständigt växande park med DeWalts batteridrivna maskiner, allt ifrån sticksåg, gersåg, cirkelsåg, skruvdragare och multiverktyg till grästrimmer och häcksax, alla går på likadana batterier.
Bra kvalitetskänsla i alla prylarna och de har de finesser jag behöver.![]()
https://www.toolab.se/dewalt-dcs778n-kap-geringsag-flexvolt-250mm-54v-nakenM Förstagångsköparen skrev:
Personligen hade jag inte köpt den, men det är jag
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Jag köpte det paketet när jag flyttade till hus. Jag är så ruggit nöjd. Har byggt staket, lagt golv, satt lister, byggt utekök och ett hyllsystem med den. 70x70 reglar är inget problem och även om jag så bara ska såga 3-4 snitt så lyfter jag gärna fram den och monterar på stativet för det blir så himla mycket bättre än att handsåga.M Förstagångsköparen skrev:
Komplettera gärna med en grovdammsugare som slår på automatiskt när du startar sågen så slipper du dammet. Jag har en Kärcher WD 4 tror jag.
Jag sköt upp listningen (plus ett par dörrfoder) i över 12 år i mer än halva huset, trots att dyckert pistolen funnits på hyllan hela tiden. Så det ena behöver inte utesluta det andrauseless skrev:
Köper man en dyckertpistol så måste man ju sätta upp alla listerna. Den pressen skulle inte jag klara att leva under...
Ja, minigrävare skulle man ha köpt redan för 20 år sedan... Om jag skulle bygga från scratch skulle jag i första hand satsa på en bra stomspikpistol. Den enda pistol jag har nu (och använder ganska mycket) är en batteridriven häftpistol som tar upp till ~25 mm spik. Tunna lister är smidigt att skjuta fast utan att hamra för mycket.
Jag kämpade länge mot frugans pikningar. men en helg när hon var bortrest så gav jag upp. Tror ni hon märkte det när hon kom hem?
Jag sa till min kompis att jag ger henne 1 minut, har hon inte sett det så skall jag inte ta till mig hennes tjat så snabbt nästa gång. Så nu känner jag ingen stress
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Har en Bosch 8 lite äldre modell, grym såg. Fastande mest för att den är smidig att flytta runt, även om den mest står i verkstaden. Men när man har projekt runt huset är den lätt och smidig att flytta.
i sommarstugan har jag skaffat en Metabo enligt tidigare inlägg. Väldigt mycket såg för pengarna, har kompletterat med ett mobilt sågbord då jag har ett antal stugor och många projekt…
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...Y1VyqK9YPK3BZWfvkEdZhffgfJrhoUwhoCquQQAvD_BwE
i sommarstugan har jag skaffat en Metabo enligt tidigare inlägg. Väldigt mycket såg för pengarna, har kompletterat med ett mobilt sågbord då jag har ett antal stugor och många projekt…
https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...Y1VyqK9YPK3BZWfvkEdZhffgfJrhoUwhoCquQQAvD_BwE
Som hemmafixare som kanske bygger altan vart 20:de år, eller ska bygga en vedbod och kapa några lister då och då, med några års mellanrum. Märker man skillnad i precision då?FredrikR skrev:
Har precis köpt den stora på Biltema och ska bygga om altan till våren och glasa in en del. Nu är jag rädd att det kommer bli snett och vint och att maskinen dör mitt i arbetet
Det tror jag, ffa vid listningen men kan säkert göra skillnad vid altanbygget.H Hazze23 skrev:Som hemmafixare som kanske bygger altan vart 20:de år, eller ska bygga en vedbod och kapa några lister då och då, med några års mellanrum. Märker man skillnad i precision då?
Har precis köpt den stora på Biltema och ska bygga om altan till våren och glasa in en del. Nu är jag rädd att det kommer bli snett och vint och att maskinen dör mitt i arbetet
Snett och vint beror nog mer på hur noga du är med passet.