27 841 läst ·
228 svar
28k läst
228 svar
Bosch. Bra eller dåligt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Jag har det stora bordet GTA3800 och tycker det kan vara lite kort ibland, men sen är jag också rätt snål och optimerar virkeslängden utifrån hur långa bitar jag behöver kapa.M Förstagångsköparen skrev:
Grannen som är byggare kör Dewalt och det lilla jag klämde på hans sågbord så var det lite smidigare att hantera än mitt.
Jag kör fortfarande på samma klinga till min såg.
Jag kör en Bosch 10S sedan 15-20år tillbaka. Den är fortfarande 100% glappfri och har samma precision som när jag köpte den. Det börjar bli dags att byta muttern/brickan som håller klingan på plats på axeln men i övrigt är den i skick som ny, trots intensivt användande.
De första åren gick den utan dedikerat stativ men det skulle jag verkligen inte vilja vara utan, borde ha köpt ett från början.
Det enda negativa med sågen är att den är tung, väldigt tung. Jag behöver dock inte mobilitet så det är hanterbart i mitt fall.
Bland 8" sågarna verkar det vara vissa blåa modeller som är av sämre kvalitet än andra men jag har inte listat ut vilka modeller man ska undvika.
Har man inte stora krav på mobilitet tycker jag 8" klinga är lite snålt, 12" har jag aldrig saknat så för mig är 10" sweetspot.
Ett önskemål/krav om jag uppgraderade skulle vara möjligheten att vinkla åt båda hållen, det är lite begränsande ibland även om man alltid får jobbet gjort ändå.
De första åren gick den utan dedikerat stativ men det skulle jag verkligen inte vilja vara utan, borde ha köpt ett från början.
Det enda negativa med sågen är att den är tung, väldigt tung. Jag behöver dock inte mobilitet så det är hanterbart i mitt fall.
Bland 8" sågarna verkar det vara vissa blåa modeller som är av sämre kvalitet än andra men jag har inte listat ut vilka modeller man ska undvika.
Har man inte stora krav på mobilitet tycker jag 8" klinga är lite snålt, 12" har jag aldrig saknat så för mig är 10" sweetspot.
Ett önskemål/krav om jag uppgraderade skulle vara möjligheten att vinkla åt båda hållen, det är lite begränsande ibland även om man alltid får jobbet gjort ändå.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Tänk på att det finns alltid en 'verktygsmaffia' som tycker allt är skräp förutom de dom själva har.
Blå Bosch kommer funka helt utmärkt.
Men helt klart gröna Bosch är rackligare/plastiga och de saluförs ofta med massa extra 'finesser' (som är ofta rätt onödiga) som ska köparen att tro det är en speciell supermaskin och som någon ovan sa. Vissa blå har närmat sig grönt.
Sen skulle jag som amatör inte köpa en batteridriven gersåg då den behöver ofta rätt mycket med energi och ska man bygga en trall/vägg etc blir det många kapningar och för att kunna jobba lite i sträck så behövs det många stora batterier => dyrt.
Skruvdragare och sällan-använda-maskiner har jag som mål att ha batterier till.
Större och mer stationära maskiner får sladd.
Blå Bosch kommer funka helt utmärkt.
Men helt klart gröna Bosch är rackligare/plastiga och de saluförs ofta med massa extra 'finesser' (som är ofta rätt onödiga) som ska köparen att tro det är en speciell supermaskin och som någon ovan sa. Vissa blå har närmat sig grönt.
Sen skulle jag som amatör inte köpa en batteridriven gersåg då den behöver ofta rätt mycket med energi och ska man bygga en trall/vägg etc blir det många kapningar och för att kunna jobba lite i sträck så behövs det många stora batterier => dyrt.
Skruvdragare och sällan-använda-maskiner har jag som mål att ha batterier till.
Större och mer stationära maskiner får sladd.
Tack för bra inlägg!M mojjen skrev:Har en Bosch GSM 8 någonting, sen 10 år. Det var inte den billigaste versionen, kommer dock inte ihåg varför vi gick upp en nivå. Men det brukar kännas bra
Den du länkar till är en Bosch blå, de brukar inte vara skit. Dock instegsmodell, så då skall den ju även jämföras med motsvarande instegsmodeller. Jag har haft en Dewalt tidigare. Det jag tyckte om med den var att själva bordet kändes stabilare. Anhåll och bord var en gjuten enhet. På boschen är det tvådelat, med en ditskruvad linjal i bakkant som kan behöva justeras ibland för att vara 90 grader mot klingan. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Jag hobbysnickrar bara hemma, så det finns en gräns hur högt upp i pris man vill gå. Men personligen köper jag helst festools verktyg. Men Kapen kunde jag inte motivera kostanden för.
Närmast jämförbar Dewalt är nog DWS777-QS, som ligger prismässigt som Bosch. Lägger du 3500-4000, så får du en bra såg oavsett vad du väljer. Den kommer hålla en nivå som även en snickare på fältet normalt får nöja sig med. Sen inte i nivå med vad man kanske har på inredningssnickeriet etc.. Enda riktiga skälet att gå upp borde vara behov av större klinga, om du skall jobba med stora stycken, och mycket avverkning. Men för ett vanligt husbygge är det få gånger det blir en begränsning. Det är tex om du skall gira breda stycken. tex girade grövre reglar, som taktassar/ takstolar, har jag saknat ett längre bord, som är vanligare med större klingor. Det har jag dock bara gjort typ 2ggr, så inget jag valt sågen utifrån.
Kosta sen på dig ett par bra klingor. Den medföljande bra för vanlig kapning. Sen en fintandad för lister. Skall du lägga laminatgolv, kosta på dig en laminat klinga, dyr men det enda som håller de andra "brinner upp". Så då har man genast lagt på 50% på sågbudgeten![]()
Jag ska i första hand använda kap- och gersågen till att kapa lister och även reglar (45x70mm). Frågan är om diametern på klingan som är 216mm räcker då?
Lister kan ju vara väldigt långa.. Hur ska jag tänka med stativet så att jag köper rätt grejer innan jag lägger en för lång list för kapning?
Inga stativ är tillräckligt långa - Då skulle man inte kunna bära med sig dom. Köp ett par såna här som tillbehör:M Förstagångsköparen skrev:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...a-sagar/sagbord-och-rullstod/rullbock-020744/
Inga bekymmer att kapa 45x70.M Förstagångsköparen skrev:Tack för bra inlägg!
Jag ska i första hand använda kap- och gersågen till att kapa lister och även reglar (45x70mm). Frågan är om diametern på klingan som är 216mm räcker då?
Lister kan ju vara väldigt långa.. Hur ska jag tänka med stativet så att jag köper rätt grejer innan jag lägger en för lång list för kapning?
Du kan ju palla upp listen med tex en stol eller liknade längst ut, om du inte vill köpa ett större och lite dyrare stativ.
Förr kunde man hitta 8SJL ihop med GTA3800, men det är inte lika vanligt nu.
Det brukar inte vara några problem med vanliga stativ. Man spänner ju fast listen i bordet ändå och kan hissa upp de utdragbara delarna en bit, det gör inget om svansen hänger utanför ett par meter. Har aldrig använt några extra stöd för lätta saker som lister. Däremot vid grovt virke kan det ju behövas...
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Jag har en gammal 15+ år DeWalt 707 såg med 216mm klinga men som motorn och kåpor är satta så kan jag inte såga en 70mm regel stående. 65mm tror jag är max.M Förstagångsköparen skrev:Tack för bra inlägg!
Ska man bara såga raka snitt eller gera på korta sidan så går det ju alltid att lägga regeln ner.
Jag har DeWalts långa sågbord DE7023 och om jag drar ut förlängningarna och sätter sågen i andra änden så sågar jag 4.2 reglar enkelt.
Ok!FredrikR skrev:
Du verkar kunnig så jag passar på att fråga dig en sak till om det är ok.
En dyckertpistol ska man väl ha när man sätter fast listen? De kostar ju mer än dubbelt så mycket som en cirkelsåg. Är det en dyckertpistol man ska ha eller är det overkill?
Du kommer långt med en dyckertpistol från tex Biltema, men då behöver du en kompressor.M Förstagångsköparen skrev:
Ska du gå på batteri så springer summan iväg.
Finns här, https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...-kap-och-gersag-gcm-8-sjl-med-stativ-gta-3800 eller med SDE-maskinen, https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...-kap-och-gersag-gcm-8-sde-med-stativ-gta-3800FredrikR skrev:
Jag har GTA 3800 och fast det är lite tungt och osmidigt skulle jag inte vilja vara utan det.
Instämmer i klumpigheten, gick från ett GTA3700 till 3800 så jag är väl van. Samtidigt har det aldrig svikit mig, vad än man baxat upp har det burit upp det.K Kane skrev:
Det GTA60W som jag fick med som ProDeal vid köp av GCM18V är 2500mm långt och nog märks det skillnad, ffa. när man är van med 1,2-1,3m till.
Antingen ska jag ha DeWalts kap- och geringssåg: https://www.bauhaus.se/kap-gersag-d...F-5-7NEoB4Hkemt0eZM3L9BL4I7HIhSxoCat8QAvD_BwE
Eller Boschs kap- och geringssåg:
https://www.bauhaus.se/kap-gersag-b...wLtD-1VZFhPXez87UTn7YzJKvvQjoCBxoCvf0QAvD_BwE
Vilken är bäst?
Eller Boschs kap- och geringssåg:
https://www.bauhaus.se/kap-gersag-b...wLtD-1VZFhPXez87UTn7YzJKvvQjoCBxoCvf0QAvD_BwE
Vilken är bäst?
Bäst får du nog inte svar på.M Förstagångsköparen skrev:
777 är en äldre modell som inte behöver vara dålig för det. Den kan du ställa dikt an mot en vägg.
Ge dig ut och kläm och känn, om du har möjlighet.
Hur bred är sågarna med utdragna stöd, värt att fundera över.
Belysning, laser, vissa gillar det andra tycker det är trams.