Ett råd som ofta kommer när det är dags att köpa skruvdragare är att klämma och känna, jämföra hur verktygen känns i din hand.
Har du möjlighet så gör detsamma nu, kläm och känn och jämför vilken såg som känns bäst för dig och ta med den aspekten i köpet.

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jag har den sågen sedan många år och är nöjd (och en hel del drös andra blåa Bosch...). Men skulle jag köpa en ny skulle jag titta på Bosch GCM 8 SDE för att få snedkapsinställning åt båda hållen.
Den som jag länkade till kan man alltså inte göra sneda snitt på?

M Förstagångsköparen skrev:
Den som jag länkade till kan man alltså inte göra sneda snitt på?
Jo du kan gera (vrida) åt både höger och vänster, men du kan bara luta sågen åt ett håll, vänster.
Bosch sågar som heter nåt D efter klingstorleken 12GDL eller 8SDE kan luta klingan åt både höger och vänster.

Om jag vill bygga en innervägg.. Räcker det med en kap- och geringssåg eller måste jag ha en cirkelsåg också då?

FredrikR FredrikR skrev:
Jo du kan gera åt både höger och vänster, men du kan bara luta sågen åt ett håll.
Bosch sågar som heter nåt D efter klingstorleken 12GDL eller 8SDE kan luta klingan åt både höger och vänster.
Det är många extra tusenlappar för den skillnaden. Är det verkligen nödvändigt?

• Gilla
MarijaF
  • Laddar…
Om jag vill bygga en innervägg.. Räcker det med en kap- och geringssåg eller måste jag ha en cirkelsåg också då?
Om du behöver dela en OSB eller plywoodskiva han en cirkelsåg vara behändigt.
Gips ritsar man och knäcker.

Det är många extra tusenlappar för den skillnaden. Är det verkligen nödvändigt?
Nej, skulle jag påstå. :geek:
Ofta kan du komma runt problemet genom att flytta det som sågas osv.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
Sitter själv och väljer mellan GCM 8 SJL och Dewalt DWS774, har nog suttit på köp-knappen närmare 6månader nu.
DWS774 har plastbussningar runt dragstängerna inne i huset vid klingan, ungefär samma kvalitet som ett VP-rör. Den är inte en uppgradering av föregångaren DWS777 (har metall-bussningar) som Dewalt skriver. Vi fick sluta sälja den för många kom tillbaka med lösa bussningar. Bussningarna går inte att köpa lösa heller utan man måste köpa hela aluminium-huset.
Vet inte om Dewalt har åtgärdat det nu.

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Ser mycket annonser för Milwaukee verktyg, men ser inga använda dom. Hur är deras kvalitet i förhållande till nämnda verktyg i tråden.

FredrikR FredrikR skrev:
Om du behöver dela en OSB eller plywoodskiva han en cirkelsåg vara behändigt.
Gips ritsar man och knäcker.
Okej! Det lutar åt att köpa Bosch grejer just eftersom det är bra pris och verkar vara bra grejer. Det som får mig att tveka är att så många på internet verkar kalla Boschs prylar för leksaksverktyg.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Okej! Det lutar åt att köpa Bosch grejer just eftersom det är bra pris och verkar vara bra grejer. Det som får mig att tveka är att så många på internet verkar kalla Boschs prylar för leksaksverktyg.
Bosch finns i både grönt och blått, grönt är mer riktade för hemmabruk, medans blått är för professionellt bruk. Eftersom blå Bosch har blivit populärt även bland hemmaanvändare så finns det dessvärre numera enklare blå Bosch som nog mer borde varit gröna.

Jag har själv två batterisystem blå Bosch (12 samt 18V) och är nöjd. Har även lite mer sällanverktyg i grönt (handöverfräs samt bandslip), men är inte märkestrogen, har även lite metabo och Festool.

• Gilla
Mjärn och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte du kommer bli besviken.

De som kallar dom för leksaker har förmodligen inte provat själva.
Jag vill minnas att ett 10,8V (numera 12V) batteri gått sönder för mig, ett köpt ihop med verktyg från UK, byttes ut på garantin här i Sverige utan något gnöl.

Som @13th Marine så har jag en del Bosch, men även nån Festool, Hikoki och Senco.

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
[länk]

Blir nog att jag köper denna + stativet. Eller behövs stativet?

Och behöver man köpa en annan klinga tro? Eller räcker den man får med?
Den klingan borde funka till både reglar och lister.
Stativ är alltid trevligt, även om det inte är det stabilaste/bredaste.

Har en Bosch GSM 8 någonting, sen 10 år. Det var inte den billigaste versionen, kommer dock inte ihåg varför vi gick upp en nivå. Men det brukar kännas bra:)
Den du länkar till är en Bosch blå, de brukar inte vara skit. Dock instegsmodell, så då skall den ju även jämföras med motsvarande instegsmodeller. Jag har haft en Dewalt tidigare. Det jag tyckte om med den var att själva bordet kändes stabilare. Anhåll och bord var en gjuten enhet. På boschen är det tvådelat, med en ditskruvad linjal i bakkant som kan behöva justeras ibland för att vara 90 grader mot klingan. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Jag hobbysnickrar bara hemma, så det finns en gräns hur högt upp i pris man vill gå. Men personligen köper jag helst festools verktyg. Men Kapen kunde jag inte motivera kostanden för.
Närmast jämförbar Dewalt är nog DWS777-QS, som ligger prismässigt som Bosch. Lägger du 3500-4000, så får du en bra såg oavsett vad du väljer. Den kommer hålla en nivå som även en snickare på fältet normalt får nöja sig med. Sen inte i nivå med vad man kanske har på inredningssnickeriet etc.. Enda riktiga skälet att gå upp borde vara behov av större klinga, om du skall jobba med stora stycken, och mycket avverkning. Men för ett vanligt husbygge är det få gånger det blir en begränsning. Det är tex om du skall gira breda stycken. tex girade grövre reglar, som taktassar/ takstolar, har jag saknat ett längre bord, som är vanligare med större klingor. Det har jag dock bara gjort typ 2ggr, så inget jag valt sågen utifrån.

Kosta sen på dig ett par bra klingor. Den medföljande bra för vanlig kapning. Sen en fintandad för lister. Skall du lägga laminatgolv, kosta på dig en laminat klinga, dyr men det enda som håller de andra "brinner upp". Så då har man genast lagt på 50% på sågbudgeten:)

• Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.