6 939 läst · 20 svar
7k läst
20 svar
Bosch 18V 4Ah dött
Sida 1 av 2
Har du provat haft det i laddaren en längre stund?JLyck skrev:
Kontakterna är hela och rena? Hur gammalt är batteriet?
Hur såg förhållandena innan ut? Arbetade du med batteriet tills det la av och satte det då på laddning utan resultat eller hittade du ett tomt batteri "på hyllan" som inte ville ladda?
Laddar man ur litium för mycket går de ju inte ladda mer, det sitter ofta även skydd som motverkar laddning då, går man förbi skydden går det ibland även få igång ett "dött" batteri.
Att förvara litium-batterier med full laddning är ju också väldigt ogynnsamt för dess åldring, men jag tror inte det så ofta leder till att de plötsligt dör utan snarare åldras/tappar kapacitet onödigt fort.
Laddar man ur litium för mycket går de ju inte ladda mer, det sitter ofta även skydd som motverkar laddning då, går man förbi skydden går det ibland även få igång ett "dött" batteri.
Att förvara litium-batterier med full laddning är ju också väldigt ogynnsamt för dess åldring, men jag tror inte det så ofta leder till att de plötsligt dör utan snarare åldras/tappar kapacitet onödigt fort.
Är med på hur dom funkar, just detta batteri har inte blivit använt på ett bra tag. Legat på hyllan så att säga. Har bara skruvdragaren som batterimaskin i blå färg, resten är makita.J JFrisk skrev:Hur såg förhållandena innan ut? Arbetade du med batteriet tills det la av och satte det då på laddning utan resultat eller hittade du ett tomt batteri "på hyllan" som inte ville ladda?
Laddar man ur litium för mycket går de ju inte ladda mer, det sitter ofta även skydd som motverkar laddning då, går man förbi skydden går det ibland även få igång ett "dött" batteri.
Att förvara litium-batterier med full laddning är ju också väldigt ogynnsamt för dess åldring, men jag tror inte det så ofta leder till att de plötsligt dör utan snarare åldras/tappar kapacitet onödigt fort.
Ok, kan vara idé att låta det sitta i laddaren ett tag och se om den ändå kanske skickar in lite energi, kanske det kommer över gränsen där det börjar ta laddning.JLyck skrev:
Annars går det kanske öppna eller mäta på kontaktbläcken om det går komma åt på cellnivå och ladda med en andan litium-laddare. Inte omöjligt att det går få liv i.
Hade ett 4cells RC-pack som hade blivit liggande lite för länge laddaren ville inte ladda för spänning var för låg, ställde laddaren att det var 3-cell. Då började den ladda och spänningen steg fort så det gick stoppa och ladda på rätt cellnummer efter bara någon minut.
Men man ska väl vara lite försiktig, det är ju inte kul om cellerna brinner och finns ju en orsak till skydden som finns!
Ger du upp alla andra försök och vill meka lite så testa att öppna och kolla så ingen lödning har gett upp. Jag hade ett Bosch 12v batteripack som jag trodde hade gett upp så jag öppnade för att kunna måtta cellerna och då visade det sig att det vår ett måndagsexemplar med en kallödning som släppt
Packet har troligen självurladdat till för låg spänning för att laddaren ska känna igen och vilja ge det laddning. Har skrämt igång ett bosch 12 V med samma problem genom att parallellkoppla med ett lika dant batteri utanför laddaren via två kablar mot blecken. När laddaren då börjar ladda kan kablarna till det andra batteriet tas bort.
Är inte det lite riskabelt på litium-celler? Parallellkopplingen innebär ju i praktiken "oändlig" laddström? Borde väl inte behöva vara kopplat alls då ens när man börjar ladda? Visst att varma batterier klarar hög ström vid låg spänning, men känns spontant lite riskfyllt? Jag skulle nog gärna ha i alla fall minst ett seriemotstånd mellan.nanowire skrev:
Packet har troligen självurladdat till för låg spänning för att laddaren ska känna igen och vilja ge det laddning. Har skrämt igång ett bosch 12 V med samma problem genom att parallellkoppla med ett lika dant batteri utanför laddaren via två kablar mot blecken. När laddaren då börjar ladda kan kablarna till det andra batteriet tas bort.