Hej.

Jag har två stycken Bosch 18V 4Ah batterier. Idag när jag satte jag ena batteriet på laddning, 2h senare så hade där inte hänt något. Testade igen, hände inget. Testade det andra batteriet och den fick laddning. Laddaren är en AL 1860 CV. Är batteriet dött eller vad kan man göra?
 
JLyck JLyck skrev:
Hej.

Jag har två stycken Bosch 18V 4Ah batterier. Idag när jag satte jag ena batteriet på laddning, 2h senare så hade där inte hänt något. Testade igen, hände inget. Testade det andra batteriet och den fick laddning. Laddaren är en AL 1860 CV. Är batteriet dött eller vad kan man göra?
Har du provat haft det i laddaren en längre stund?
Kontakterna är hela och rena? Hur gammalt är batteriet?
 
PÅ min förra skruvdragare hade laddaren gett upp. Kolla om du har någon ström ut från den
 
FredrikR FredrikR skrev:
Har du provat haft det i laddaren en längre stund?
Kontakterna är hela och rena? Hur gammalt är batteriet?
Kontakterna ser rena och hela ut, inte jätte mycket använt. Haft det sen 2019-2020 nån gång.
 
U Ubbe55 skrev:
PÅ min förra skruvdragare hade laddaren gett upp. Kolla om du har någon ström ut från den
Mitt andra batteri får laddning från laddaren. :thinking:
 
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Kontakterna ser rena och hela ut, inte jätte mycket använt. Haft det sen 2019-2020 nån gång.
3års garanti om du registrerat dom för förlängd garanti. (y)
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
3års garanti om du registrerat dom för förlängd garanti. (y)
Just fan! Ska man bara hitta kvittot.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jahapp, blev inköpt 2018 tydligen. Aja, har man anledning att shoppa igen. :cool:
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Jahapp, blev inköpt 2018 tydligen. Aja, har man anledning att shoppa igen. :cool:
Rätt tänkt, upgrade opportunity!
Även om det är surt att ett batteri bara lagt av, efter förhållandevis kort tid.
 
  • Gilla
poba53 och 1 till
  • Laddar…
Hur såg förhållandena innan ut? Arbetade du med batteriet tills det la av och satte det då på laddning utan resultat eller hittade du ett tomt batteri "på hyllan" som inte ville ladda?
Laddar man ur litium för mycket går de ju inte ladda mer, det sitter ofta även skydd som motverkar laddning då, går man förbi skydden går det ibland även få igång ett "dött" batteri.
Att förvara litium-batterier med full laddning är ju också väldigt ogynnsamt för dess åldring, men jag tror inte det så ofta leder till att de plötsligt dör utan snarare åldras/tappar kapacitet onödigt fort.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Hur såg förhållandena innan ut? Arbetade du med batteriet tills det la av och satte det då på laddning utan resultat eller hittade du ett tomt batteri "på hyllan" som inte ville ladda?
Laddar man ur litium för mycket går de ju inte ladda mer, det sitter ofta även skydd som motverkar laddning då, går man förbi skydden går det ibland även få igång ett "dött" batteri.
Att förvara litium-batterier med full laddning är ju också väldigt ogynnsamt för dess åldring, men jag tror inte det så ofta leder till att de plötsligt dör utan snarare åldras/tappar kapacitet onödigt fort.
Är med på hur dom funkar, just detta batteri har inte blivit använt på ett bra tag. Legat på hyllan så att säga. Har bara skruvdragaren som batterimaskin i blå färg, resten är makita.
 
JLyck JLyck skrev:
Är med på hur dom funkar, just detta batteri har inte blivit använt på ett bra tag. Legat på hyllan så att säga. Har bara skruvdragaren som batterimaskin i blå färg, resten är makita.
Ok, kan vara idé att låta det sitta i laddaren ett tag och se om den ändå kanske skickar in lite energi, kanske det kommer över gränsen där det börjar ta laddning.
Annars går det kanske öppna eller mäta på kontaktbläcken om det går komma åt på cellnivå och ladda med en andan litium-laddare. Inte omöjligt att det går få liv i.

Hade ett 4cells RC-pack som hade blivit liggande lite för länge laddaren ville inte ladda för spänning var för låg, ställde laddaren att det var 3-cell. Då började den ladda och spänningen steg fort så det gick stoppa och ladda på rätt cellnummer efter bara någon minut.

Men man ska väl vara lite försiktig, det är ju inte kul om cellerna brinner och finns ju en orsak till skydden som finns!
 
Ger du upp alla andra försök och vill meka lite så testa att öppna och kolla så ingen lödning har gett upp. Jag hade ett Bosch 12v batteripack som jag trodde hade gett upp så jag öppnade för att kunna måtta cellerna och då visade det sig att det vår ett måndagsexemplar med en kallödning som släppt
 
Packet har troligen självurladdat till för låg spänning för att laddaren ska känna igen och vilja ge det laddning. Har skrämt igång ett bosch 12 V med samma problem genom att parallellkoppla med ett lika dant batteri utanför laddaren via två kablar mot blecken. När laddaren då börjar ladda kan kablarna till det andra batteriet tas bort.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Packet har troligen självurladdat till för låg spänning för att laddaren ska känna igen och vilja ge det laddning. Har skrämt igång ett bosch 12 V med samma problem genom att parallellkoppla med ett lika dant batteri utanför laddaren via två kablar mot blecken. När laddaren då börjar ladda kan kablarna till det andra batteriet tas bort.
Är inte det lite riskabelt på litium-celler? Parallellkopplingen innebär ju i praktiken "oändlig" laddström? Borde väl inte behöva vara kopplat alls då ens när man börjar ladda? Visst att varma batterier klarar hög ström vid låg spänning, men känns spontant lite riskfyllt? Jag skulle nog gärna ha i alla fall minst ett seriemotstånd mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.