Det skadar väl inte men tunna ledare minskar risken att något ska gå fel. Du laddar inte med det andra batteriet utan det ska kopplas parallellt med det tomma. Det är bara för att laddaren initialt ska känna av en spänning och initiera laddning.J JFrisk skrev:Är inte det lite riskabelt på litium-celler? Parallellkopplingen innebär ju i praktiken "oändlig" laddström? Borde väl inte behöva vara kopplat alls då ens när man börjar ladda? Visst att varma batterier klarar hög ström vid låg spänning, men känns spontant lite riskfyllt? Jag skulle nog gärna ha i alla fall minst ett seriemotstånd mellan.
Skulle nog rekommendera att öppna packet först innan du ger dig på något som kan få en cell att poppa eller en tunn kopparledare att glöda. Öppna och kolla lödningar och mät respektive cell är mitt tips och om dessa nu har liv i sig men på en extremt låg spänning och alla lödningar i sig är okay kan du läsa vidare på trådar hur du startar döda batteripack
har du någon spänning alls när du mäter idag?
har du någon spänning alls när du mäter idag?
Om du kopplar ett laddat batteri parallellt med ett oladdat så kommer det att gå ström från det laddade till det oladdade. Batterierna har inget som begränsar strömmen då den intelligensen sitter i laddaren, så i praktiken kan det bli en väldigt hög ström.nanowire skrev:
Massor av lösningar som man vaknar upp till! Kul, men samtidigt tråkigt. Jag ville ju shoppa!
Gick ut i garaget, plockade ur batteriet från laddaren. Fortfarande ingen laddning. Tog fram spänningsprovaren, mätte om där fanns spänning. Jo då, 1V. På de andra fulladdade batterierna finns det 18V.
Att parallellkoppla batterier, det har jag aldrig gjort. Vet inte om jag är super sugen på det. Får nog bli en liten shoppingrunda.
Gick ut i garaget, plockade ur batteriet från laddaren. Fortfarande ingen laddning. Tog fram spänningsprovaren, mätte om där fanns spänning. Jo då, 1V. På de andra fulladdade batterierna finns det 18V.
Att parallellkoppla batterier, det har jag aldrig gjort. Vet inte om jag är super sugen på det. Får nog bli en liten shoppingrunda.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Givetvis, men det ska bara ske snabbt och med tunna ledare. Och givetvis är det bättre att göra det med en strömbegränsad DC-källa än ett annat batteri. Men det är ett snabbtrix för den som står inför att slänga ett batteri och köpa nytt. Och kanske inte heller har varken tid/vilja eller kunskap/utrustning att plocka isär och mäta upp, byta ut och löda om.useless skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Erfarenheter av Bosch GDX 18v-200?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Erfarenheter BOSCH GTB 18V-45 + MA55
Boschbatterier (18v) och adapters
*HELT NY* Bosch Professional Paket GSR 18V-28 + GBH 18V-21 (2x4Ah)
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Bosch Professional Paket GSR 18V-28 + GBH 18V-21 (2x4Ah)
Köpes, Hyres & Bytes