A
Vi har en Husqvarna Electrolux (QB5050W) diskmaskin. Var totalstopp i maskinen häromdagen.

Mannen fick hybris och skulle rensa den själv efter sett en instruktionsfilm i 10sekunder...-.-

Jag själv dumt nog hann inte se hur den såg ut men enligt instruktionsfilmer är det en vit längre plastbit som man ska dra upp, rengöra och sen KLICKA tillbaka. Den har dykt ner i ett hål nere vid pumpen. Jag når med fingrarna men ingen chans att jag själv får ut den samma väg. Står o blinkar felkod 30.

Blev nojig för att jag kände sladdar när jag var nere o pillade, dessa var ju uppenbart i vatten men svårt för en oteknisk att veta hur det ska kännas i en diskmaskin...

Vad fan gör man? Beställer jag en tekniker från Electrolux får jag pröjsa nästan 1700kr, skippar helst det.
Finns det privata tekniker man kan anlita? Vart isåfall?

Uppskattar alla svar! Inre delen av en diskmaskin där en vit plastbit är felplacerad nära pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av diskmaskin med synlig plastbit och pumpöppning, smårester och vatten märks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Näbbtång?

Svårt att se men det finns gripklor att köpa, de är böjbara!

MultiMan
Jag hade tillverkat ett verktyg av järntråd, monteringsband av metall, tunt plattjärn eller vad man har hemma som kan passa och gjort hakar nertill. Med rätt uformningen borde det gå att tryck ner förbi det som fastnat och sedan få hakarna att ta fäste på baksidan av "saken".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.