Hej!

En bit av min trädgård ser ut så här:
En gräsmatta. Längs dess ena kant en oxelhäck som vi numera håller på ca 2,5 m höjd och det är en bra höjd. Utanför oxelhäcken börjar en ganska brant slänt som faller ca 1,5 m mot en numera rejält trasig asfalterad yta.
På slänten är en krypen rotad. Den har nu vuxit över slänten och ner på den ex-asfalterade ytan och täcker nu ett fåtal kvadratmeter.
Så långt hade det väl varit OK. Men: Intill enen, vinkelrätt mot slänten, växer en rätt vildvuxen snöbärshäck. Den har invaderat enen med rotskott och de har bildat en härva som är jättesvår att rensa upp.

Dessutom :
Enen funkar som värdorganism åt päronrost som går på andra växter som vi tycker om.
Som den står gör den det jättesvårt att klippa oxelhäckens utsida.

Planen är att:
Ta bort denna jätte-kryp-en och snöbärshäcken. Fylla ut slänt+ex-asfalt till ett sluttande gräsat plan med mindre lutning. Ersätta snöbäret med annan (mindre invasiv) häckväxt.

Drar mig för att ta bort enen (Snöbäret s****** jag mer eller mindre i) eftersom det är en stor, väl uppvuxen marktäckare, typisk 70-tals kryp-en, på sitt sätt snygg. Men totalt ser ytan ut som en växtoreda som vi inte får ordning på. Att fylla ut slänten skulle också ge något vi saknar: En ingång till trädgården som är så rymlig att man kan ta in något större än en skottkärra där.

Synpunkter och följdfrågor emottages tacksamt!

Vettigt att ta bort enen om det finns päronträd i området. Du tänker ta på dig jobbet att plana ut slänten och komplettera med något som ersätter enen? Vilket väderstreck? Måste slänten täckas av växtlighet under den korta vinterperioden? Etablerade funkior och ormbunkar är typer som håller undan ogräs under växtsäsongen. Kan med förkärlek kompletteras med vårblommande lökväxter vars vissna blad döljs av de fasta perennerna (finns sorter som klarar södersol). Du skriver inget om hur stor ytan är. Jag förmodar att du inte vill ha en arbetskrävande yta. Annars finns det tex lågväxande (ca 100 m) som är väldigt livskraftiga. Bara ett par förslag.

Bilder är inte fel!

Tack för synpunkterna! Tar det i ordning:
Ja, jag tänkte plana ut ytan till att börja med. Ersätta enen - nja, inte direkt, jag hade tänkt göra en gräsmatta som inbegriper ytan som enen täcker, delvis för att vi inte riktigt bestämt vad vi på sikt ska göra med ytan.
Det finns ett päronträd i närheten och det är ett av skälen till att vi inte vill ha en rostvärd intill.
Väderstreck: Rakt åt söder, ingen skugga att tala om.
Ditt förslag om funchior etc faller dels på läget, dels för att det finns kirskål på angränsande tomt.
Ytan är totalt ungefär 70 kvm och jo, det är bra om den är lätt att underhålla.
Verkar fattas ett ord i slutet - *vad* är det som är lågväxande?

Bilder *är* bra men av olika skäl vill jag försöka undvika det här.
=)

Ja, kör du med gräsmatta ett par år har du blivit av med kirskålen. Sedan är det bara kanterna som återstår :).

Låga bambu ca 100 cm höga (vet inte vad den heter; har själv en sådan) i kombination med marktäckande murgröna är en snygg kombination som inte framtida kirskål rår på. Däremot är det en del lukningsjobb initialt. När detta är etablerat är det arbetsfritt.

Finns säkert någon annan härinne som också har ideer.

Jag har själv en hörntomt med gatusiktlinje och med ungefär lika stor yta som du har och som inte kan användas till något vettigt. Jag fyller denna yta med fem häckar ... ursprungligen satte jag avenbok men tyckte de var trista på vintern så nu ska jag börja om på nytt till våren med bok istället. Max 80 cm höga. Men detta kommer inte att vara skötselfritt!

Hej! Kanske sent men vill tacka för alla synpunkter.
Nu är kryp-enen borta. Slänten är inte helt utfylld än, tänker ta det när den fyllnad jag lagt har satt sig.

Poängen är att att det blev mycket renare och snyggare så här. Såhär i efterhand känns det som "varför blev det här inte gjort för länge sen..."

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.