50 111 läst ·
68 svar
50k läst
68 svar
borttagning av kallasfalt på vägg vid dränering, ska jag behöva gå med på detta?
Hinner inte med några långa svar nu men din beskrivning av fysikens grunder, eller tillämpningen av dessa här, känner jag inte igen.
Du blandar dessutom olika scenarier här. Jag håller med om att det kan finnas tillfällen där platon/isodränmetoden inte är lämplig utan modifiering. Stort vattentryck från marken är ett av detta. Flödar det vatten mot väggen spelar det givetvis ingen roll vad man har för ångtryck inomhus, väggen blir blöt ändå.
Min källare vet jag ej heller varför du blandar in här. Den är förvisso torr nu men några hälsoproblem har vi inte.
Det blir säkert enklare om detta diskuteras utifrån någon gemensam plattform. Är det en uppvärmd källare vi pratar om? Vattentryck från marken? Påverkar inte grundprincipen för fukttransport i väggen, men ändå. Blir nog lite färre villospår så.
Läs gärna lite i de gamla trådarna kring isodrän/pordrän. Det finns mycket klokt skrivet i dessa trådar om fuktransporten som sådan.
Du blandar dessutom olika scenarier här. Jag håller med om att det kan finnas tillfällen där platon/isodränmetoden inte är lämplig utan modifiering. Stort vattentryck från marken är ett av detta. Flödar det vatten mot väggen spelar det givetvis ingen roll vad man har för ångtryck inomhus, väggen blir blöt ändå.
Min källare vet jag ej heller varför du blandar in här. Den är förvisso torr nu men några hälsoproblem har vi inte.
Det blir säkert enklare om detta diskuteras utifrån någon gemensam plattform. Är det en uppvärmd källare vi pratar om? Vattentryck från marken? Påverkar inte grundprincipen för fukttransport i väggen, men ändå. Blir nog lite färre villospår så.
Läs gärna lite i de gamla trådarna kring isodrän/pordrän. Det finns mycket klokt skrivet i dessa trådar om fuktransporten som sådan.
MathiasS läs gärna http://www.sp.se/sv/index/services/moist/general/Sidor/default.aspx så inser du att det enda rätta är att täta väggen på utsidan.
Betong är kapillärsugande och den egenskapen måste stoppas utifrån (m fuktspärr). Diffusionsegenskaperna för betong är väldigt dåliga.
Betong är kapillärsugande och den egenskapen måste stoppas utifrån (m fuktspärr). Diffusionsegenskaperna för betong är väldigt dåliga.
Redigerat:
Jag dränerade min grund för snart 10 år sedan, eftersom jag skulle ha isodrän frågade jag specifikt om asfalten skulle tas bort i priset jag fått, han svarade uttryckligen att han skulle ta dit en blästerfirma för att göra detta. När jag kommer hem på lunchen håller han på att sätta skivorna, och det är endast några jack i asfalten, när jag frågade varför asfalten var kvar sa han att väggen var för dålig (vilket jag inte tror på) Jag fick pruta på priset, förhoppningsvis varmare väggar, men någon fuktvandring utåt är ju omöjlig, så själva poängen med isodrän gick förlorad 
De två största poängerna med isodrän är välPlutus skrev:
A) Det släpper igenom vatten vertikalt, så vattentryck utifrån transporteras nedåt till dränrören. Alltså når inte vattentrycket källarväggen och håller den fortsatt torr.
B) Isolerande
De två poängerna tappade du väl inte för att källaren var bestruken med fuktskydd?
Nej, men de två kan man ju uppnå med platon och markisolering också. Jag ville ha isodrän för att när huset byggdes gjöt man plattan på en sandbädd istället för leca (som var föreskrivet) Så jag har en fuktig platta som behöver torkas på alla sätt.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
?? Fattar ingenting. Varför skall man ta bort asfalten?Här talas i tråden om, vattentryck mot väggen. Det är väl inte frågan om en bassäng? Om det är vatten mot väggen är markjobbet felgjort.
Överkurs enl min uppfattning.
Har inte läst allt men väggen är väl inte av betong om det är en villa?
Överkurs enl min uppfattning.
Har inte läst allt men väggen är väl inte av betong om det är en villa?
Hej
Asfalten ska bort.
Anledningen är att den fukt som idag finns i väggen ska kunna torka ut.
En asfaltsstrykning var förmodligen inte 100% när det gjordes och ännu mindre tät efter 50+ år.
Om asfalten är kvar kommer inte uttorkningen att ske pga fukten fastnar precis bakom asfalten istället för som avsett i skivan.
När det var oljeuppvärmt hade folk inte några större problem med fukt i källare och jag gissar på att det dels var betydligt varmare pga spillvärmen och spillvärmen räckte för att hålla väggarna tillräckligt varma för att hålla fukten borta och dels går det åt stora mängde syre för att hålla en oljebrännare vid liv.
Även vid en ouppvärmd källare kommer förmodligen temperaturen i väggen att vara högre än marken utanför när man isolerar väggen vilket resulterar i att daggpunkten hamnar längre ut i väggen alt i skivan.
Angånde hur pass "vattentät" en por/isodrän skiva är så gjorde jag ett helt ovetenskapligt test med att ställa en spillbit mot garageporten och satten vattenslangen mot skivan och spolade allt vad jag kunde.
Porten var forfarande torr bakom skivan.....
Fredrik
Asfalten ska bort.
Anledningen är att den fukt som idag finns i väggen ska kunna torka ut.
En asfaltsstrykning var förmodligen inte 100% när det gjordes och ännu mindre tät efter 50+ år.
Om asfalten är kvar kommer inte uttorkningen att ske pga fukten fastnar precis bakom asfalten istället för som avsett i skivan.
När det var oljeuppvärmt hade folk inte några större problem med fukt i källare och jag gissar på att det dels var betydligt varmare pga spillvärmen och spillvärmen räckte för att hålla väggarna tillräckligt varma för att hålla fukten borta och dels går det åt stora mängde syre för att hålla en oljebrännare vid liv.
Även vid en ouppvärmd källare kommer förmodligen temperaturen i väggen att vara högre än marken utanför när man isolerar väggen vilket resulterar i att daggpunkten hamnar längre ut i väggen alt i skivan.
Angånde hur pass "vattentät" en por/isodrän skiva är så gjorde jag ett helt ovetenskapligt test med att ställa en spillbit mot garageporten och satten vattenslangen mot skivan och spolade allt vad jag kunde.
Porten var forfarande torr bakom skivan.....
Fredrik
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Det är inte så fukt-eller ångtransport sker.Man avgör inte det genom att spola på materialet.
Det vet jag också.
Men det finns ett inlägg där det diskuteras hur passa lämplig por/isodrän är vid högt vattentryck och då är det intressant att veta hur pass genomsläpplig den är för flytande vatten.
Fredrik
Men det finns ett inlägg där det diskuteras hur passa lämplig por/isodrän är vid högt vattentryck och då är det intressant att veta hur pass genomsläpplig den är för flytande vatten.
Fredrik
Om den släpper igenom vatten nedåt så kan man ju anta att den även kan släppa igenom vatten inåt om det uppstår ett vattentryck utifrån.
Angående asfaltens vara eller icke vara så skulle jag föreslå att man följer tillverkarnas rekommendationer helt enkelt.
Angående asfaltens vara eller icke vara så skulle jag föreslå att man följer tillverkarnas rekommendationer helt enkelt.
Det är precis det som den inte gör.
Märkligt material men med 5 bars tryck borde det iaf ha varit fuktigt bakom skivan men så var inte fallet.
Jag håller med Gabbe1.Följ tillverkarens anvisningar och hitta inte på något eget så är man safe.
Det finns oerhört många hus som är dränerade/isolerade med por/isodräns metoder och skulle det inte fungera borde det ha uppdagats vid det här laget då det inte direkt är en ny metod.
Fredrik
Märkligt material men med 5 bars tryck borde det iaf ha varit fuktigt bakom skivan men så var inte fallet.
Jag håller med Gabbe1.Följ tillverkarens anvisningar och hitta inte på något eget så är man safe.
Det finns oerhört många hus som är dränerade/isolerade med por/isodräns metoder och skulle det inte fungera borde det ha uppdagats vid det här laget då det inte direkt är en ny metod.
Fredrik
När det värme för att hålla fukten borta, så spelar det ju ingen roll om det är spillvärme eller "avsiktlig" värme som värmer väggarna. Det är bara en fråga om vilken temperatur man väljer att ha i källaren.Fredrik Å skrev:När det var oljeuppvärmt hade folk inte några större problem med fukt i källare och jag gissar på att det dels var betydligt varmare pga spillvärmen och spillvärmen räckte för att hålla väggarna tillräckligt varma för att hålla fukten borta och dels går det åt stora mängde syre för att hålla en oljebrännare vid liv.
När det gäller brännarens behov av syre, så har väl de flesta pannrum tilluftsventilation som detta tas ifrån och pannrummet brukar väl vara avstängt från övriga delar av källaren, så det lär inte bli speciellt mycket ventilation på grund av det.
Helt sant men många som inte har någon värme i källaren mer än spillvärmen som fanns tidigare får problem när oljepannan tas bort och ersätts med en värmepump.
Nog drog det en hel del tjyvluft in till pannrummen när det var oljeeldning.
I vår kåk fanns det en ventil i väggen som skulle föreställa tilluft till pannan men det lär inte ha räckt på långa vägar utan det måste ha sugits luft från övriga källaren också.
Hur många vill gasa på med element för att hålla 15-20 grader i en helt oisolerad källare.
Inte jag iaf det blir dyrt dyrt.
Fredrik
Nog drog det en hel del tjyvluft in till pannrummen när det var oljeeldning.
I vår kåk fanns det en ventil i väggen som skulle föreställa tilluft till pannan men det lär inte ha räckt på långa vägar utan det måste ha sugits luft från övriga källaren också.
Hur många vill gasa på med element för att hålla 15-20 grader i en helt oisolerad källare.
Inte jag iaf det blir dyrt dyrt.
Fredrik
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Har en hel del att göra med att skorstenen var varm..
"Hur många vill gasa på med element för att hålla 15-20 grader i en helt oisolerad källare.
Inte jag iaf det blir dyrt dyrt. "
Alla källare har någon form av isolering. Leca-block isolerar, betong isolerar, jord isolerar ..... Att värma en källare är mycket , mycket billigare än att värma våning ovan mark. Så "dyrt dyrt" är det inte!
"Följ tillverkarens anvisningar och hitta inte på något eget så är man safe"
Hur gick det med enstegstätade fasader ? Hur gick det med plastfärger ?
Om man ska vara "safe" så ska man nog använda metoder som historiskt visat sig fungera, dvs kanske i detta fall vattentätt ytter ytskikt.
Inte jag iaf det blir dyrt dyrt. "
Alla källare har någon form av isolering. Leca-block isolerar, betong isolerar, jord isolerar ..... Att värma en källare är mycket , mycket billigare än att värma våning ovan mark. Så "dyrt dyrt" är det inte!
"Följ tillverkarens anvisningar och hitta inte på något eget så är man safe"
Hur gick det med enstegstätade fasader ? Hur gick det med plastfärger ?
Om man ska vara "safe" så ska man nog använda metoder som historiskt visat sig fungera, dvs kanske i detta fall vattentätt ytter ytskikt.