Efter en lite uppgradering med Plejd så skulle jag behöva modda mina utelampor som har en rörelse/skymningssensor som inte längre behövs. Från väggen kommer fas och nolla. (Jord behövs inte till denna armatur)
Fas går till sensorn och nolla direkt till lampan. Svart tändtråd och blå ledare går mellan lampa och sensor.
För att koppla bort sensorn borde det vara att koppla ihop svart och brun kabel. Ska jag göra något med den blå kabeln (klippa och isolera) som går mellan lampa och sensor eller är det bättre att låta den vara som det är?

• Två kablar, brun och blå, är dragna mellan lampans komponenter och en separat svart sensorhölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Vad är det för fabrikat och modell på armaturen?

Nordlux någonting (minns inte)

B Beppo77 skrev:
För att koppla bort sensorn borde det vara att koppla ihop svart och brun kabel.
Ja, det låter rimligt. Du behöver givetvis klippa isär dem först.
B Beppo77 skrev:
Ska jag göra något med den blå kabeln (klippa och isolera) som går mellan lampa och sensor eller är det bättre att låta den vara som det är?
Låt den vara. Du kanske vill återställa lampan nångång i framtiden.

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det låter rimligt. Du behöver givetvis klippa isär dem först.

Låt den vara. Du kanske vill återställa lampan nångång i framtiden.
Om du är osäker på elkopplingar, så ring en elektriker, allrahelst om det är en fast koppling, då får du inte göra det själv, försäkringen gäller inte så

M Mårten Karlsson skrev:
Om du är osäker på elkopplingar, så ring en elektriker, allrahelst om det är en fast koppling, då får du inte göra det själv, försäkringen gäller inte så
Varför citerar du mig med sådant nonsens?

• Gilla
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
M Mårten Karlsson skrev:
Har du något exempel på försäkringsbolag som kräver intyg på att endast elektriker har gjort jobb i husets elanläggning sen det byggdes?

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Som elektriker så anser jag denna blir lite knivig.

Rent funktionellt och praktiskt är det en bagatell. Men när det kommer till att klippa bort en funktion i en befintlig produkt så kan nog endast dom lokala hygglo elektrikerna som kan vara till hjälp.

Med risk för att låta allt för fyrkantig så har man modifierat materalet och allt vad tillverkaren garanterar försvinner inklusive CE märkning. Det räcker med att klippa bort stickkontakten på en enhet och installera fast så har allting försvunnit.

Men det är ju hur petig man är... större företag måste ha ett annat mindset eftersom allt görs instörre skala, medan en lokal elektriker kanske är mer bekvämt med att ta över ansvaret för självaste produkten.

Normalt installerar bara elektriker, så länge han eller hon följer anvisningarna från fabrikenten så kommer fabrikanten ta ansvaret vid ett eventuellt problem, modifierar man det minsta lilla så friskriver dom sig.

Detta gäller även kombinering av material, köper man Cat6 kabel från tillverkare A och Cat6 uttag från tillverkare B så kommer ingen ta ansvar om det krånglar sen, man kan mäta upp cat6 med sitt instrument bäst man vill, men kunden kommer troligtvis inte ta emot anläggningen eftersom det inte finns några garantier för långsiktig funktion. Nu vet var och en att det troligtvis kommer fungera fin fint men detta är vardagshuvudvärk för elfirmor.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fairlane
K KenNo skrev:
Med risk för att låta allt för fyrkantig så har man modifierat materalet och allt vad tillverkaren garanterar försvinner inklusive CE märkning. Det räcker med att klippa bort stickkontakten på en enhet och installera fast så har allting försvunnit.
Jag antar att TS inte har för avsikt att sälja lampan, så CE märkningen är väl rätt ointressant?
Garanti, tja om det finns så försvinner den väl, men det kanske man kan leva med.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag antar att TS inte har för avsikt att sälja lampan, så CE märkningen är väl rätt ointressant?
Problemet är att man som elektriker modifierar materialet, i detta fall är detta överdrivet. Men jag ville ge ett exempel på en inte helt ovanligt situation som brukar få kunder att se ut som levande frågetecken.

Enheten ska troligtvis inte säljas men sekunden jag går in och klipper i den tar jag över ansvaret. Skulle det sen visa sig att den är farlig och det börjar hända olyckor så kommer det i teorin bli så att fabrikanten får ta ansvaret för alla olyckor utom den jag var inne och pillade i.

Som elektriker är det bäst att låta bli... om man kan

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K KenNo skrev:
Varför skulle alla garantier per automatik försvinna för att man klipper en stickpropp och ansluter en apparat fast?

...och CE-märkning är som sagt var bara relevant om man ska sälja en pryl.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Installation-av-tvattmaskin2/

Ska man se det krast så har du "ändrat produkten" och har du ändrat produkten så har du brukat den på ett sätt som inte tillverkaren avsett. Dom kan då försöka friskriva sig avsvar och då har dom något att peka på.

Jag har fått hantera ganska rejäla dispyter av denna sort, en av dom mest ikoniska som jag kan komma ihåg var färgpatroner i en bankomatodell som exploderade sporadiskt.

Det var många system som behövde veta om dörren var öppen eller stängd, varpå det satt massor av magnetsensorer på insidan, lösningen blev en stor och stark magnet i dörren som triggade alla sensorerna.

Men så hade vi problemet med exploderande bankomater, en tekniker kom ut och tittade sedan fick vi veta att vi inte förljde anvisningarna för att vi inte använt jus deras magnet. Att jobba på en bankomat är inte helt enkelt för det ska bokad väktare och annat. Först när denna lilla magnet var bytt så kunde ärendet drivas vidare och det visade sig vara mjukvarufel.

Fairlane
Frågan är om det ens finns någon garanti kvar på utebelysningen, så det är kanske en icke-fråga.

Fairlane Fairlane skrev:
Frågan är om det ens finns någon garanti kvar på utebelysningen, så det är kanske en icke-fråga.
Det finns troligtvis inte någon garanti kvar så för själva garantin är det en icke fråga. Dock tar fortfarande firman över ansvaret vid modifiering, så bästa lösning hade varit den lokala hygglo elektrikern.

K KenNo skrev:
Rent funktionellt och praktiskt är det en bagatell. Men när det kommer till att klippa bort en funktion i en befintlig produkt så kan nog endast dom lokala hygglo elektrikerna som kan vara till hjälp.
Jag tror inte TS har för avsikt att anlita en elfirma för att göra denna modifiering. Skulle det ändå vara så ser jag inga problem med TS skyldighet i elsäkerhetslagen 19 § då TS är införstådd med ändringen.
K KenNo skrev:
Vi har redan ca en miljon trådar i detta ämne. Behöver vi verkligen en till?

• Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.