Joacimz Joacimz skrev:
Blir ett köp idag. Ligger redan tung i SBB men nu är det öppet mål så det går inte att strunta i det.
Har tyvärr inget mer att lägga in, ska ev sälja av lite annat men det är ju det här med att inte lägga alla ägg i samma korg också.
Köpte rätt mycket på toppen så klart så ligger ganska duktigt back men är inte direkt orolig

Sneglat lite på SBB ett tag och era kommentarer avgör det, blir köp idag.

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
Tror inte man behöver ha så bråttom att köpa SBB, ge det några räntehöjningar till och se var den står då.
Själv håller jag mig undan denna ett bra tag till.
"I bought the dip but it keeps dipping" tycker jag känns passande här

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Tror inte man behöver ha så bråttom att köpa SBB, ge det några räntehöjningar till och se var den står då.
Själv håller jag mig undan denna ett bra tag till.
"I bought the dip but it keeps dipping" tycker jag känns passande här
Enl Ilija så klarar dom räntor på 10%
Långa bindningstider på lånen, 3år eller vad det var i snitt, till låga räntor, snart BBB- rating vilket ger lägre räntor

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
P
Men vad händer när fastighetsvärdena ska skrivas ned? Var finns uppsidan? 4% DA kan ni ju hitta mycket tryggare på annat håll?

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
Varför ska fastighetsvärdena skrivas ner?

Jo 4.5% kan man säkert hitta men även med kanske 50-75% upp på investeringen?

P
Du kan bolaget bättre än mig. Har de inte skrivit upp fastighetsvärdena nu med stigande priser i nollräntemiljö? Kommer de då inte att behöva göra nedskrivningar när fastighetspriserna sjunker? För du tror väl inte på att de fastighetspriser vi ser i Sverige idag kommer hålla? Jag tänker att omfinansieringen du nämner som bara ligger några år bort inte blir så rolig. Är inte ekonom så ska inte gräva ner mig men själv vågar jag inte mig på något som SBB där vi står idag. Hoppas det går bra för er som är inne !

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om fastighetspriserna kommer sjunka, med tanke på vad det kostar att bygga nytt. Stigande priser på allt material så -kanske- priserna fortsätter uppåt trots stigande räntor...
Sen är det väl ingen som vet om räntorna kommer öka, men det är väl möjligt att det blir så, lät ju som om inga räntehöjningar skulle göras på nåt år sen blev det en nån månad efter bara :thinking::)

79% substansrabatt pratas det om men nja det tar jag med en nypa salt :)

• Gilla
Joacimz
  • Laddar…
P
Vilka är det som kör ner kursen som idag? Någon som släppte 1miljon aktier på ett bräde och tryckte ner kursen idag 14:41. Är det större småägare som ska ut eller är det blankare?

P
Petrobras rapporterade sin q1 inatt. De börjar med kvatalsvisutdelning i år. Så q1 utdelningen blir 1,5usd. Gårdagens stängningskurs på adr aktien 12,68 usd.

Imaj kommer en extra utdelning från 2021, där är 1,2 usd till. Den är redan avskiljd dock.

Q2-q4 kommer bli lägre än q1 då de har skiljt av en del då de fokar på pre-salt nu.

Räknar med att få runt 4 usd totalt i utdelning i år. Inte så dåligt, 30% direktavkastning isf. Min 20% iaf då extrautdelning och q1 redan är spikat.

Hög politisk risk såklart men bra risk/reward i min bok.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Man köper inte bolag som ligger i en fallande trend. Jag har redan lagt ut Marty Zweigs tradingregler följer man dessa kommer man inte "fastna" i bolag som går ner.

"Never go long on a new low, never short a new high" Är en annan som om man förstår innebörden i den skulle rädda 99% av alla bagholders.

Jag är inte tillräckligt smart för att aktivt trada en bearmarket, men jag är tillräckligt smart att förstå att jag inte är det. Därför lade jag mitt tradingkapital i Handelsbankens fond Xact Bear X2 den 4 januari 2022 kl 13.19 . Den är upp ca +40% sedan köp.

Jag har ingen målkurs med denna, tänkt är att hålla tills dess att alla bagholders spyr ut även kvalitetsbolagen, då köper jag deras panik stoploss. Det kan ta 3 månader eller 3 år.

Dubblar positionen sig innan detta sker skall jag sälja hälften och därigenom ta av hela mitt insatta kapital och låta andra hälften bli en no-risk-runner. Vi kan vara nära en tillfällig botten i detta nu, men eftersom "mindset" har ändrats under hösten med riktningen på räntan så vete fåglarna.

Tur javisst, men som Stenmark säger, ju mer man tränar....
Aktiekursdiagram för XACT BEAR 2 som visar prisrörelser och en markering av transaktionen gjord den 4 januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är OMXS30
Pilen är 4 jan, vi hade då gjort en "darvas box" testat den på ovansidan men failat en breakout uppåt.
Graf över OMXS30 index med markerad 'darvas box', trendlinjer och pil vid datumet 4 januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Eller så köper man och stoppar i lådan och glömmer bort

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Javisst kan man göra det, men bara med chanspengar. Jag har kompisar som fortfarande tror att deras Eniro eller Fingerprintaktier kommer "ta sig". Jag brukar säga något snällt och byta ämne.

Är det riktigt kapital och investeringshorisonten är 10+år, så ska man bara hålla. Är man inte insatt så är svängningarna för svåra att tima. Börsen är av sin natur designad för att mindre spelare ska förlora "känslospelet", större aktörer har överlåtit det till datorer som inte har något "värdeperspektiv" investerat.

P
I InsidersUnited skrev:
Man köper inte bolag som ligger i en fallande trend. Jag har redan lagt ut Marty Zweigs tradingregler följer man dessa kommer man inte "fastna" i bolag som går ner.

"Never go long on a new low, never short a new high" Är en annan som om man förstår innebörden i den skulle rädda 99% av alla bagholders.

Jag är inte tillräckligt smart för att aktivt trada en bearmarket, men jag är tillräckligt smart att förstå att jag inte är det. Därför lade jag mitt tradingkapital i Handelsbankens fond Xact Bear X2 den 4 januari 2022 kl 13.19 . Den är upp ca +40% sedan köp.

Jag har ingen målkurs med denna, tänkt är att hålla tills dess att alla bagholders spyr ut även kvalitetsbolagen, då köper jag deras panik stoploss. Det kan ta 3 månader eller 3 år.

Dubblar positionen sig innan detta sker skall jag sälja hälften och därigenom ta av hela mitt insatta kapital och låta andra hälften bli en no-risk-runner. Vi kan vara nära en tillfällig botten i detta nu, men eftersom "mindset" har ändrats under hösten med riktningen på räntan så vete fåglarna.

Tur javisst, men som Stenmark säger, ju mer man tränar....
[bild]

Här är OMXS30
Pilen är 4 jan, vi hade då gjort en "darvas box" testat den på ovansidan men failat en breakout uppåt.
[bild]
Snyggt (y)

Pengarna jag har i aktier / fonder är sådant jag inte har tänkt att använda på minst 10 år.

Köper i bolag som jag nu anser är undervärderade och fortsätter bygga min utdelningsportfölj

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.