P paralun skrev:
Jo men hur cykeln ser ut och "decline" fasen stämmer ju precis plus att det ofta slutar med ett krig.
Ett massivt käbbel mellan politiker och allt mer polarisering av åsikter.
Han kom ju sedan inte riktigt in på framtiden mer än att man tydligt ser Kina.
Jag gick några kurser och antal poäng inom området rörande just detta på 90-talet och även där tryckte man på cykliska händelser. Däremot varnade man för att applicera de historiska trender på framtid då samhällsutvecklingen förändras, t.ex. det som hänt inom IT med det stora raset i början av 2000-talet och tio senare blir de stora mediebolagen det som växer. Svårigheten vi har att förutse när något händer och vad som händer, sedan i efterhand kunna analysera orsaken är lätt men man ska då reflektera över om man kunnat förutse det, oftast blir svaret nej det gick inte att förutse. Vi titta på ett antal av de exempel när det blivit större nedgångar på börsen och även globalt ekonomiskt.

A AndersS skrev:
Jag gick några kurser och antal poäng inom området rörande just detta på 90-talet och även där tryckte man på cykliska händelser. Däremot varnade man för att applicera de historiska trender på framtid då samhällsutvecklingen förändras, t.ex. det som hänt inom IT med det stora raset i början av 2000-talet och tio senare blir de stora mediebolagen det som växer. Svårigheten vi har att förutse när något händer och vad som händer, sedan i efterhand kunna analysera orsaken är lätt men man ska då reflektera över om man kunnat förutse det, oftast blir svaret nej det gick inte att förutse. Vi titta på ett antal av de exempel när det blivit större nedgångar på börsen och även globalt ekonomiskt.
Förvisso men Dalio gör ju ett flertal historiska tillbakablickar där man tydligt ser hur ett imperie faller sönder och att decline-fasen ser likadan ut för varje cykel. Sen vad du nämner är väl mer "avvikelser" inom en pågående cykel.

Jag funderar vidare på min Sidenvägskarta men med betydligt mer pusselbitar.
https://fof-se.eu-central-1.linodeobjects.com/app/uploads/imports/files/de_nya_sidenvagarna.pdf

P paralun skrev:
Förvisso men Dalio gör ju ett flertal historiska tillbakablickar där man tydligt ser hur ett imperie faller sönder och att decline-fasen ser likadan ut för varje cykel. Sen vad du nämner är väl mer "avvikelser" inom en pågående cykel.

Jag funderar vidare på min Sidenvägskarta men med betydligt mer pusselbitar.
[länk]
Problem med de cyklarna som används är så stora att vi inte har någon nytta av dem i våra börsplaceringar så vida du inte placerar och vill låta pengarna stå kvar i flera sekler.

A AndersS skrev:
Problem med de cyklarna som används är så stora att vi inte har någon nytta av dem i våra börsplaceringar så vida du inte placerar och vill låta pengarna stå kvar i flera sekler.
Jo som jag skrev så placerade jag vid senaste tillfället i Asien (utom Japan....)
USA samt EU är nog djupt ner i decline stadiet, tyvärr.

M
Personligen så letar jag nog mer efter bolag/branscher som har positivt momentum idag och 12 mån framåt. Dessa cykler som Dalio pratar om är så långa och segdragna att det finns nog relativt lite för oss "vanliga" att se där. Men visst ger det ett intryck, man lyfter blicken lite och funderar. Och hans teorier kan mycket väl stämma, alla som investerar vet ju att historien alltid upprepar sig. Men det som ingen vet är NÄR. Tidsspectrat här kan skilja enormt, därför många slänger sig med utrycket "time in the market beats timing the market" när ens placeringar går ned.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Personligen så letar jag nog mer efter bolag/branscher som har positivt momentum idag och 12 mån framåt. Dessa cykler som Dalio pratar om är så långa och segdragna att det finns nog relativt lite för oss "vanliga" att se där. Men visst ger det ett intryck, man lyfter blicken lite och funderar. Och hans teorier kan mycket väl stämma, alla som investerar vet ju att historien alltid upprepar sig. Men det som ingen vet är NÄR. Tidsspectrat här kan skilja enormt, därför många slänger sig med utrycket "time in the market beats timing the market" när ens placeringar går ned.
Jo men utmaningen är nog "kräftgången" som det nu är och ingen riktigt vet vad som kommer att hända.

Angående Asien så gjorde jag då placeringen i en fond eftersom jag inte har en aning egentligen vad som är bra, bransch eller unika bolag.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/596635/swedbank-robur-access-asien

Ska försöka följa bolagen i fonden.

M Markarbetaren skrev:
Håller med, de ger svar på vad som hänt men inte och vad som kommer att hända om x-xx år;)
Och jag vill även trycka på det jag skrev i inlägg #477 fundera på varför jag sparar och vill uppnå.
Är det "extra pengar" för tidigare pension eller under pension är det absolut viktigast, då ska man kanske 5-10 år före börja fundera om risker som blir lagom fördelade beroende av hur beroende man är av de pengarna.

P paralun skrev:
Jo men utmaningen är nog "kräftgången" som det nu är och ingen riktigt vet vad som kommer att hända.
Ska försöka följa bolagen i fonden.
Absolut svårast när en nedgång kommer, vilka tror man kommer att behålla värdet bäst om allt sjunker.

A AndersS skrev:
Absolut svårast när en nedgång kommer, vilka tror man kommer att behålla värdet bäst om allt sjunker.
Jo och det är mycket svårt just nu.

Sen är ju hela jordklotet numera en enorm marknad oavsett EU och USA.

engs
Vad sjutton hände nyss, hela OMX ner typ 8% under några minuter, från kanske -1,5% för att sen gå upp till -2%.
Många som bottenmetar måste fått napp idag och köpsidan helt utraderad? Råkade vara inloggad när det hände och såg flera av mina bolag ligga på tvåsiffriga procent ner under en kort stund. Börsdiagram som visar en kraftig nedgång och återhämtning av OMX Stockholm 30 index.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
engs engs skrev:
Vad sjutton hände nyss, hela OMX ner typ 8% under några minuter, från kanske -1,5% för att sen gå upp till -2%.
Många som bottenmetar måste fått napp idag och köpsidan helt utraderad? Råkade vara inloggad när det hände och såg flera av mina bolag ligga på tvåsiffriga procent ner under en kort stund.
Ser skumt ut.
Aktieindexöversikt med nedgångar för Stockholm och andra marknader, jämfört med positivt Kina-index.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
Sannolikt fat fingers eller dålig algoritm som triggat stoplossar

engs
Hoppas de inte annullera genomförda köp, hände mig för några år sen då jag fick igenom ett köp på en rejäl dipp, men var bara ett enskilt bolag då, inte hela börsen. Vara bara för säljaren att säga typ ”skoja bara” till stockholmsbörsen så gick allt tillbaka.
Kan man inte ångra ett köp/sälj som privatperson ska fan inte de stora kunna heller.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Man skulle haft en bot som köpte på sig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.