113 409 läst ·
1 084 svar
113k läst
1,1k svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
Jag gick några kurser och antal poäng inom området rörande just detta på 90-talet och även där tryckte man på cykliska händelser. Däremot varnade man för att applicera de historiska trender på framtid då samhällsutvecklingen förändras, t.ex. det som hänt inom IT med det stora raset i början av 2000-talet och tio senare blir de stora mediebolagen det som växer. Svårigheten vi har att förutse när något händer och vad som händer, sedan i efterhand kunna analysera orsaken är lätt men man ska då reflektera över om man kunnat förutse det, oftast blir svaret nej det gick inte att förutse. Vi titta på ett antal av de exempel när det blivit större nedgångar på börsen och även globalt ekonomiskt.P paralun skrev:
Förvisso men Dalio gör ju ett flertal historiska tillbakablickar där man tydligt ser hur ett imperie faller sönder och att decline-fasen ser likadan ut för varje cykel. Sen vad du nämner är väl mer "avvikelser" inom en pågående cykel.A AndersS skrev:Jag gick några kurser och antal poäng inom området rörande just detta på 90-talet och även där tryckte man på cykliska händelser. Däremot varnade man för att applicera de historiska trender på framtid då samhällsutvecklingen förändras, t.ex. det som hänt inom IT med det stora raset i början av 2000-talet och tio senare blir de stora mediebolagen det som växer. Svårigheten vi har att förutse när något händer och vad som händer, sedan i efterhand kunna analysera orsaken är lätt men man ska då reflektera över om man kunnat förutse det, oftast blir svaret nej det gick inte att förutse. Vi titta på ett antal av de exempel när det blivit större nedgångar på börsen och även globalt ekonomiskt.
Jag funderar vidare på min Sidenvägskarta men med betydligt mer pusselbitar.
https://fof-se.eu-central-1.linodeobjects.com/app/uploads/imports/files/de_nya_sidenvagarna.pdf
Problem med de cyklarna som används är så stora att vi inte har någon nytta av dem i våra börsplaceringar så vida du inte placerar och vill låta pengarna stå kvar i flera sekler.P paralun skrev:Förvisso men Dalio gör ju ett flertal historiska tillbakablickar där man tydligt ser hur ett imperie faller sönder och att decline-fasen ser likadan ut för varje cykel. Sen vad du nämner är väl mer "avvikelser" inom en pågående cykel.
Jag funderar vidare på min Sidenvägskarta men med betydligt mer pusselbitar.
[länk]
Jo som jag skrev så placerade jag vid senaste tillfället i Asien (utom Japan....)A AndersS skrev:
USA samt EU är nog djupt ner i decline stadiet, tyvärr.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Personligen så letar jag nog mer efter bolag/branscher som har positivt momentum idag och 12 mån framåt. Dessa cykler som Dalio pratar om är så långa och segdragna att det finns nog relativt lite för oss "vanliga" att se där. Men visst ger det ett intryck, man lyfter blicken lite och funderar. Och hans teorier kan mycket väl stämma, alla som investerar vet ju att historien alltid upprepar sig. Men det som ingen vet är NÄR. Tidsspectrat här kan skilja enormt, därför många slänger sig med utrycket "time in the market beats timing the market" när ens placeringar går ned.
Jo men utmaningen är nog "kräftgången" som det nu är och ingen riktigt vet vad som kommer att hända.M Markarbetaren skrev:Personligen så letar jag nog mer efter bolag/branscher som har positivt momentum idag och 12 mån framåt. Dessa cykler som Dalio pratar om är så långa och segdragna att det finns nog relativt lite för oss "vanliga" att se där. Men visst ger det ett intryck, man lyfter blicken lite och funderar. Och hans teorier kan mycket väl stämma, alla som investerar vet ju att historien alltid upprepar sig. Men det som ingen vet är NÄR. Tidsspectrat här kan skilja enormt, därför många slänger sig med utrycket "time in the market beats timing the market" när ens placeringar går ned.
Angående Asien så gjorde jag då placeringen i en fond eftersom jag inte har en aning egentligen vad som är bra, bransch eller unika bolag.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/596635/swedbank-robur-access-asien
Ska försöka följa bolagen i fonden.
Håller med, de ger svar på vad som hänt men inte och vad som kommer att hända om x-xx årM Markarbetaren skrev:Personligen så letar jag nog mer efter bolag/branscher som har positivt momentum idag och 12 mån framåt. Dessa cykler som Dalio pratar om är så långa och segdragna att det finns nog relativt lite för oss "vanliga" att se där. Men visst ger det ett intryck, man lyfter blicken lite och funderar. Och hans teorier kan mycket väl stämma, alla som investerar vet ju att historien alltid upprepar sig. Men det som ingen vet är NÄR. Tidsspectrat här kan skilja enormt, därför många slänger sig med utrycket "time in the market beats timing the market" när ens placeringar går ned.
Och jag vill även trycka på det jag skrev i inlägg #477 fundera på varför jag sparar och vill uppnå.
Är det "extra pengar" för tidigare pension eller under pension är det absolut viktigast, då ska man kanske 5-10 år före börja fundera om risker som blir lagom fördelade beroende av hur beroende man är av de pengarna.
Vad sjutton hände nyss, hela OMX ner typ 8% under några minuter, från kanske -1,5% för att sen gå upp till -2%.
Många som bottenmetar måste fått napp idag och köpsidan helt utraderad? Råkade vara inloggad när det hände och såg flera av mina bolag ligga på tvåsiffriga procent ner under en kort stund.
Många som bottenmetar måste fått napp idag och köpsidan helt utraderad? Råkade vara inloggad när det hände och såg flera av mina bolag ligga på tvåsiffriga procent ner under en kort stund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser skumt ut.engs skrev:
Vad sjutton hände nyss, hela OMX ner typ 8% under några minuter, från kanske -1,5% för att sen gå upp till -2%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.di.se/live/extremt-hack-i-borskurvan-pa-stockholmsborsen/
Vet inte om man ser så mycket utan konto där, men nån på city group har nog väldigt ont i magen.... lite oklart om det är robothandel eller annat som är orsaken.
Vet inte om man ser så mycket utan konto där, men nån på city group har nog väldigt ont i magen.... lite oklart om det är robothandel eller annat som är orsaken.
Hoppas de inte annullera genomförda köp, hände mig för några år sen då jag fick igenom ett köp på en rejäl dipp, men var bara ett enskilt bolag då, inte hela börsen. Vara bara för säljaren att säga typ ”skoja bara” till stockholmsbörsen så gick allt tillbaka.
Kan man inte ångra ett köp/sälj som privatperson ska fan inte de stora kunna heller.
Kan man inte ångra ett köp/sälj som privatperson ska fan inte de stora kunna heller.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Man skulle haft en bot som köpte på sig