B
Alltid svårt att fånga en fallande kniv, men trender i all ära, man får titta på nyckeltal och kassaflöden i alla fall. Dumt att bara handla på trender.

Jag plockade upp massa aktier i 2020 dippen, i fallande trend. Blev riktigt bra affärer.

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
En aktie eller index som trendar upp är ju ofta en avspegling av stigande tillväxt i intäkt, kassaflöde och resultat.

Men genom att titta på åt vilket håll aktien / index går så slipper du sitta i ett "jättefint" bolag, som inte stiger i pris utan kanske står stilla eller rent av trendar ner. Valuetraps är en vedertagen benämning på de bolagen, aktieägarna kliar sig varje år i huvudet och undrar varför ingenting händer. :thinking: Ofta är det för att bolaget ligger i fel sektor jämfört med vad investerare ser som optimalt jämfört med var i marknadscykeln man befinner sig.

Och om ni letar efter en trendvändning så titta efter en dag som börjar RIKTIGT dåligt, ner 4-7% till lunch, vänder och slutar ovan föregående dags stängningskurs, ackompanjerad av en riktig volymspik. Ofta återtestas denna dagens low inom någon vecka, håller detta test,det är då man köper. Att köpa knivar innan detta är inte bra, det kan ju ta flera år innan det vänder i värsta fall, vissa aktier kommer dessutom aldrig vända.

Redigerat:
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Alltid svårt att fånga en fallande kniv, men trender i all ära, man får titta på nyckeltal och kassaflöden i alla fall. Dumt att bara handla på trender.

Jag plockade upp massa aktier i 2020 dippen, i fallande trend. Blev riktigt bra affärer.
Jag också, fast dippen var ju kortvarig och näppe någon trend...

P
Nu är depån tillbaks runt årshögsta igen. +75% i år, bara olja och gas.

Några fler som köper olja i dessa tider? Lär bli stökigt även framöver, windfall skatt i UK, skatt på "övervinster" för energibolag inom EU etc etc. Märkligt när vi är på väg i full fart mot en flera år lång energikris, oljan och gasen behövs i många många år till. Jag ligger fortsatt lång, här finns mer att hämta. Hur resonerar ni andra som köpte olja tidigare i år?

• Gilla
  • Ledsen
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:

Några fler som köper olja i dessa tider? Lär bli stökigt även framöver, windfall skatt i UK, skatt på "övervinster" för energibolag inom EU etc etc. Märkligt när vi är på väg i full fart mot en flera år lång energikris, oljan och gasen behövs i många många år till. Jag ligger fortsatt lång, här finns mer att hämta. Hur resonerar ni andra som köpte olja tidigare i år?

Jag ångrar att jag inte köpte mer :D

• Ledsen
arkTecko
  • Laddar…
P
Man bör väl ha med sig att en långvarig djup lågkonjunktur kommer att sätta press på oljepriset. Dock ser bolagens balansräkningar betydligt starkare ut nu än vid årsskiftet, samtidigt som de tål ett oljepris på 70-80 dollar och ändå gör bra resultat. Spännande månader framför oss.

P
nino nino skrev:
Jag ångrar att jag inte köpte mer :D
Africa oil ska börja återköpa aktier snart. Kan vara fint läge att öka där nu innan detta kommer igång inom några veckor.

• Gilla
nino
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Africa oil ska börja återköpa aktier snart. Kan vara fint läge att öka där nu innan detta kommer igång inom några veckor.
Aoi har jag endel men tyvärr så hoppade jag på snm tåget för längesen, har väntat i säkert 10år på lite uppgång på dom... får nog vänta ett tag till

Sen stack snm med 20% I Canada såg jag strax efter jag skrivit mitt inlägg :D
Hoppas det håller i sig och blir samma i Sverige

• Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Jag sålde alla mina aktier i Lysa häromdagen, tycker att det är för ostadigt i världen. Vi kommer nog även behöva pengarna i vinter med är jag rädd för.

nino nino skrev:
Sen stack snm med 20% I Canada såg jag strax efter jag skrivit mitt inlägg :D
Hoppas det håller i sig och blir samma i Sverige
Affären med Sarsang var tydligen klar, uppåt borde det bli även i Sverige men knappast 20%

Edit 15% efter 2min handel

Redigerat:
P PåLandet skrev:

Va tror du om dippen på olja som blev, tror du vi går upp igen?

P
nino nino skrev:
Va tror du om dippen på olja som blev, tror du vi går upp igen?
Tror man får avvakta och se hur opec+ agerar vid sitt kommande möte, är väl om en vecka ca. De har ju hintat nyligen att de ska försvara 90 dollar, så stämmer det så ska vi upp lite i nästa vecka. Oljepriset vi ser idag är riktigt bra för bolagens intjäningsförmåga, visar sig inte i aktiekurserna ännu, men det kommer att rätta till sig. Jag har usel timing så jag behåller och försöker öka i de större dipparna. Oljeanalytikerna säger ju allt mellan 65-150 dollar här de kommande månaderna så här finns en stor oenighet idag.

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Problemet är inte att sälja i rätt tid, problemet är att folk inte köper tillbaka, när det ser som svartast ut, lång tid innan orsaken till nedgången är över ska man köpa igen. Exempelvis idag.

Timestamp 20200318 OMXS30=1337
leet…!

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Sålde av allt förutom Epiroc, NIBE och Atlas Copco. Så nu är jag ca 50% likvid.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.